2026-03-18, 14:54
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Eller är det bara folk som Anders Lindberg som tycker att det ska få tyst på argument? Det låter hundra gånger barnsligare att säga än att bli kallad. Någon som håller med?

Man hörde det på 90talet utav kurderna, nu är det från boomers som demonstrerar för palestina.
2026-03-18, 15:01
Medlem
Låter som en ganska naturlig förkortning. Har nog aldrig tänkt på det som en förlöjligande term.

Då reagerar jag mycket mer på de som slänger sig med "vänsterbliven". Ett oerhört krystat ord, och de som använder det framstår som riktiga flockdjur som ryggdunkar varandra och tycker det är det fyndigaste som någon har kommit på någonsin.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-03-18 kl. 15:04.
2026-03-18, 15:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag tycker alla öknamn på politiska motståndare är fåniga. Nasse, vänsterbliven, såsse (med å), miljömupp osv.
2026-03-18, 16:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Låter som en ganska naturlig förkortning. Har nog aldrig tänkt på det som en förlöjligande term.

Då reagerar jag mycket mer på de som slänger sig med "vänsterbliven". Ett oerhört krystat ord, och de som använder det framstår som riktiga flockdjur som ryggdunkar varandra och tycker det är det fyndigaste som någon har kommit på någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag tycker alla öknamn på politiska motståndare är fåniga. Nasse, vänsterbliven, såsse (med å), miljömupp osv.
Så säger bara vänsterblivna!

Jag kan skratta åt de flesta öknamn, det enda jag egentligen ogillar är okunskap.
Att brunsmeta någon eller säga fascist när man vill diskutera invandringspolitik hjälper inte någon.

Ni glömde felstavningen Jimmy.
2026-03-18, 16:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Så säger bara vänsterblivna!

Jag kan skratta åt de flesta öknamn, det enda jag egentligen ogillar är okunskap.
Att brunsmeta någon eller säga fascist när man vill diskutera invandringspolitik hjälper inte någon.

Ni glömde felstavningen Jimmy.

Jaså? Jag tror du förväxlar mig med någon annan.
2026-03-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Lite samma här, men att konsekvent använda den egna gruppens överenskomna öknamn för motståndarsidan brukar korrelera med en hel del okunskap. Det blir väldigt mycket sekt över det.

Citat:
Så sant, men samma sak gäller att kasta ur sig kommunist till alla som ligger höger om moderaterna.
2026-03-18, 16:19
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jaså? Jag tror du förväxlar mig med någon annan.
Jag tänkte mera på gruppnivå.
2026-03-18, 16:29
Medlem
När den man inte är överens med drar något kort typ nazist, rasist etc (finns oändligt många varianter) så är det en brist på motargument. Den som går över till personangrepp har inga argument och har förlorat debatten.
2026-03-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När den man inte är överens med drar något kort typ nazist, rasist etc (finns oändligt många varianter) så är det en brist på motargument. Den som går över till personangrepp har inga argument och har förlorat debatten.
Det är ett felaktigt påstående. Det går att använda personangrepp samtidigt som man kommer med argument, och även om man utelämnar argument när man kommer med personangrepp så betyder det inte att man inte har några argument.

Och vadå "förlorat debatten"? Finns det något officiellt regelverk?
2026-03-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Eller är det bara folk som Anders Lindberg som tycker att det ska få tyst på argument? Det låter hundra gånger barnsligare att säga än att bli kallad. Någon som håller med?

Man hörde det på 90talet utav kurderna, nu är det från boomers som demonstrerar för palestina.

Du menar att man i Sverige inte skulle få använda ord från SAOL? Vilket land var du från sa du?
2026-03-18, 18:30
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du menar att man i Sverige inte skulle få använda ord från SAOL? Vilket land var du från sa du?

Jag har inte sagt det, har jag? Tråden gäller enbart ordet nasse. Neger är också från SAOL men det är inte ok, hur ska vi ha det?

OBS, tråden, ämnet handlar bara om ordet nasse och inget annat.
2026-03-18, 19:53
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Tråden gäller enbart ordet nasse.

"nasse" är ett briljant uttryck! Samtidigt som det fungerar som förkortning av "nationalsosialist", eventuellt med ett suffix, så syftar det på en ung individ av flockdjuret gris, och får därmed med det kollektivistiska sökandet efter trygghet hos gruppen.

En person som kallar en nazist för "nasse" kan du absolut ta seriöst. Om någon använder det om en person som ideologiskt står långt från nazismen bör du dock misstänka att det snarare vore den som säger "nasse" som är det. Nazisterna är nämligen medvetna om att ordet har en stark negativ känsloladdning och är då inte dummare än att de kan nyttja det ordet mot sina meningsmotståndare.

I slutändan måste vi alltid tänka själva.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in