Psykopater/narcissister och onda människor som utnyttjar och skadar. Vilken sort personlighet får dessa människor att inte vilja investera sin tid på en?
Vilken sorts personlighet, karaktärsdrag, beteende och appearance får onda människor att dra sig undan och istället söka sig till andra att skada??
Nu pratar jag om en person som varken lockar till sig den onde eller hamnar i konflikt med den. Dvs inte blir den ondes fiende... Utan bara får den onde att tappa intresset...Kanske också skrämmer den onda, men inte primärt det.. Utan mer tappa intresset.
Senast redigerad av Pundedu 2026-03-18 kl. 10:15.
No clinical studies have been conducted on the effectiveness of the grey rock method, but anecdotal evidence has suggested that it is effective on individuals with Narcissistic Personality Disorder and in situations of emotional abuse.
Jag brukar medvetet försöka ignorera sådana människor. Tänk på dem som guldfisken i ett akvarium ungefär - "blubb blubb" är allt man hör när de öppnar munnen. Visar man dem noll intresse så brukar de (tack och lov) återgälda tjänsten och också börja behandla dig som luft.
Nu vet jag inte om materialister ingår i den gruppen, men träffar jag på en sån så bara älskar jag att reta den, stressa upp den med mitt lugn, och framför allt visa att man inte är det minsta impad av hans skrävel om bilar, båtar, resor, titlar osv osv.
Jag hade en kollega med psykopatiska drag. Upptäckte att total ärlighet och ett gott minne funkade ganska bra. Och när han i trängda situationer påstod att ”det har jag aldrig sagt” så upplyste jag honom om att undersökningar visar att det är den vanligaste kommentaren psykopater använder sig av.
Det fick honom naturligtvis inte att bli mindre psykopatisk men han höll sig väldigt lugn i förhållande till mig.
Jesu kropp har skändats för att ni ska få hopp & tro, det är allt man behöver.
För att avveckla ondska måste man förkasta den & förkunna Herrens budskap.
Om inte det funkar kan man dra till med en kniv i axeln.
Du måste matcha dem, det är det enda de förstår. Antingen direkt eskalering utan att tveka, eller demonstrera makt/kontroll över dem på annat vis. ”Gör du si kommer jag göra så, det vore tråkigt för oss båda. Gå och jävlas med någon annan istället.”
Hela deras världsbild bygger på maktutövande. Ditt värde som människa är direkt knutet till makten du utövar. Har du ingen makt är du svag. Har du makt men väljer att inte utöva den är du svag, osv. Direkta hot har funkat för mig, rekommenderar det verkligen inte till någon annan. Farligt, olagligt. Delar med mig i rent informativt syfte för att karaktärisera psykopaten ytterligare. De antingen tycker om att känna rädsla (det är deras sociala valuta) eller så känner de inte rädsla alls.
... en person som varken lockar till sig den onde eller hamnar i konflikt med den...
Det är nog lättare om man är genuint ointresserad av folk och har en bra psyk-radar, då kan man hålla sig själv ointressant, vilket är lika viktigt som att vara ointresserad och oberörd, som Gråstensmetoden skrev. Att inte triggas när folk som livnär sig på andra försöker få koll på vem man är och inte svara på manipulation.