2026-03-18, 03:19
Medlem
Riksreptilens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/rokutveckling-vid-garagebrand-i-ostersunds-kommun-vma-utfardat

" Människor i närheten av en garagebrand i Östersunds kommun uppmanas att hålla sig inne och att stänga ventilation, fönster och dörrar på grund av rökutvecklingen.

Det är i en carportlänga som det brinner, och larmet kom in vid 01.20-tiden natten mot onsdagen.

Räddningstjänsten arbetar för att förhindra spridning till andra byggnader. Händelsen utreds som misstänkt mordbrand, uppger polisen. "

Spontant är jag skeptisk till anlagd brand men någon med lokalkännedom kanske vet om hotfullt gäng eller känd pyroman siktat på trakten?
Citera
2026-03-18, 03:39
Medlem
I tisdags 10/3 så brann det på samma ställe, tror dom kunde släcka snabbt. Känns lite märkligt att det är på samma plats? Kan det vara att dom inte lyckats och försökt igen om det är misstänkt mordbrand det handlar om?
Citera
2026-03-18, 03:47
Moderator
Schlesiens avatar
Thomeegränd ska det vara. Var ligger garaget/carportlängan?
Citera
2026-03-18, 03:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Östersunds posten har en bild man får se gratis (än) som ser ut vara i slutet av aktiva släckningen.

https://www.op.se/2026-03-18/fullt-utvecklad-brand-i-en-carport-flera-bilar/
Citera
2026-03-18, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

parkeringen precis ovanför östersundshems kontor carporten är inte ens färdigbyggd
Citera
2026-03-18, 11:12
Medlem
Misstänkt pyroman tippar jag på.

Den 11/3 finns det en artikel i Östersunds-Posten där det inkommit en anmälan om skadegörelse på en bil där någon har försökt eldat på den, den stod parkerad enligt artikeln på södra Gröngatan. Det skulle dock ha inträffat någon dag tidigare, artikeln kom eventuellt ut senare?

På polisens hemsida 10/3 finns det ett inlägg om en misstänkt mordbrand i ett trapphus där någon har försökt tänt eld på en soppåse med ett papper, även där i närheten av södra Gröngatan.

Sedan inatt 18/3 misstänkt anlagd brand i carport på thomegränd (korsande med södra gröngatan) , övertänt…..

Har vi några misstänkta pyromaner i ö-sund?
Eller som någon nämnt tidigare, gäng??

Att detta skulle vara slump eller elbilsbrand är uteslutet i min teori,,
Citera
2026-03-18, 13:12
Medlem
kim-bong-ils avatar
Jag läste rubriken som garageband och tänkte att det verkar ha vart ett jävla ös.

Elbilsladdare ? Nej det verkar snarare vara nån dåre. Motiv ?

Gängbrottslighet ? Försäkringsbedrägeri ? Arg exflickvän ? Tosig pundare ?
Senast redigerad av kim-bong-il 2026-03-18 kl. 13:15.
Citera
2026-03-18, 13:52
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattensmamma-1
Misstänkt pyroman tippar jag på.

Den 11/3 finns det en artikel i Östersunds-Posten där det inkommit en anmälan om skadegörelse på en bil där någon har försökt eldat på den, den stod parkerad enligt artikeln på södra Gröngatan. Det skulle dock ha inträffat någon dag tidigare, artikeln kom eventuellt ut senare?

På polisens hemsida 10/3 finns det ett inlägg om en misstänkt mordbrand i ett trapphus där någon har försökt tänt eld på en soppåse med ett papper, även där i närheten av södra Gröngatan.

Sedan inatt 18/3 misstänkt anlagd brand i carport på thomegränd (korsande med södra gröngatan) , övertänt…..

Har vi några misstänkta pyromaner i ö-sund?
Eller som någon nämnt tidigare, gäng??

Att detta skulle vara slump eller elbilsbrand är uteslutet i min teori,,

Helt rätt.
Har talat med krimaltekniker alla bilar som stod där var bensinbilar så inga el bilar då. Polisen var där och undersökte soprummet som ligger i garage längan för några dagar sedan. Tror också det var anlagt, finns många invandrare i lägenheterna här omkring.
Citera
2026-03-18, 16:09
Medlem
parkeringen ligger ovanför östersundshems kontor men den sidan av parkeringen tillhör huset bredvid rådhusgatan 31, har för mig jag sett en audi v8 parkerad där invandrarnas nya favoritmärke efter bmw
Citera
2026-03-18, 17:49
Medlem
yvdois avatar
Vet man vart på Södra Gröngatan man hade försök elda bilen?
Citera
2026-03-19, 08:36
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvdoi
Vet man vart på Södra Gröngatan man hade försök elda bilen?

Tror det var mellan Thomeegränd och strax söderut, hade förökt elda på täcket med brännskador på lacken.
Citera
2026-03-19, 10:47
Medlem
yvdois avatar
Tydligen ännu en brand i området. Denna gång i en tvättstuga på Artillerigatan. Ska ha vart brand i ett tvättrum och vad jag sett på bilder i ÖP verkar det vara i huset bredvid carporten som brann igår
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in