2026-03-18, 12:26
Medlem
skalman1973s avatar
Det är egentligen inte så konstigt . Undersök vad en bärplockare kostar i timmen . Undersök också vad som hänt med lingon skogarna och blåbärsskogarna ( hjortron har dock börjat göra en comeback då en del våtmarker återställts )

Råvaran kostar helt enkelt pengar ( Förr innan Skatteverket lade sig i sidoinkomster var det rätt vanligt att man kunde dryga ut kassan med bär och svamp ) Sedan är livsmedelsverket och EU inblandat på ett hörn och har komplicerat det då livsmedelsråvara måste vara spårbart . Där kostar både administration samt godkännande pengar .
Citera
2026-03-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Plus något antimögelmedel

Citronsyra kan vara bra och ofarligt
Citera
2026-03-18, 13:39
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det behöver vara minst en tredjedel socker för att inte sylten ska mögla. Mindre andel så blir det kylvara med ganska kort hållbarhet.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2026-03-18 kl. 13:55.
Citera
2026-03-18, 15:43
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
När man går in på en ICA eller Willys och kollar på deras sylt-avdelning och läser på ingredienserna, lär man sig snabbt att det inte går att hitta sylt gjord på svenska jordgubbar eller med högre frukthalt än 35-50%. Resten är socker. Vrider man på Önos, Den Gamle Fabrik, Orkla, Felix, Bob och andra sylter visar alla i princip samma innehåll oavsett hur etiketten ser ut: låg frukthalt av "Icke-EU" bär och massa socker som utfyllnad och aldrig svenska bär. Inte ens Saint DAlfour, som många ser som bättre marmelad, innehåller riktiga svenska/EU-jordgubbar och högre frukthalt än 50%.

Som jämförelse var jag på resa i Europa i höstas och gick in på en mataffär någonstans mellan Frankrike och Tyskland. Jag slogs där av vilken extrem kvalitet och utbud det var på olika sylter och marmelader på hyllan i en vanlig mataffär. Allt från lokal jordgubbssylt med 75% lokalproducerade jordgubbar och blåbärssylt gjord av lokala blåbär med 65% frukthalt för 2-3 EUR samt olika sorters körsbärs och hallonmarmelad lokalproducerat för en spottstyvel.

Finns det ens kvalitetsylt att få tag på i Sverige längre, och om inte varför?

Jag köper regelbundet S:t Dalfour tack vare frukthalten som är 100 %!
(Ja, den druvsaft som används för att söta marmeladen räknas också som frukt).
Citera
2026-03-18, 16:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag köper regelbundet S:t Dalfour tack vare frukthalten som är 100 %!
(Ja, den druvsaft som används för att söta marmeladen räknas också som frukt).

Är inte så imponerad av den strategin, fruktsaften som används för sötning förtar och/eller förändrar smaken av den frukt som är tänkt sylten eller marmeladen ska vara. Plus att de oftast inte har mycket mer än femtio procent av frukten det egentligen ska vara (deras fikonmarmelad är bara 51% fikon tex).

Nej, bäst är att göra egen sylt av frysta bär om man vill ha kvalitet samt kontroll på sötman. Blåbärs/hallonsylt tar typ fem-tio minuter att ”koka”. Rårörd lingonsylt behöver stå till sig något dygn men insatsen är också typ fem minuter.
Citera
2026-03-18, 16:56
Medlem
Vedspiss avatar
Kokar egen. Köper blåbär (riktiga vilda såklart) och svenska jordgubbar ur frysdisken på affärn, sen i med en deciliter socker eller två per halvkilo bär. Koka ihop och ha i lite agar för konsistensen. Lingon rårör jag, en deciliter per halvkilo. Gudomligt gott!
Citera
2026-03-18, 17:02
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Lidls rårörda lingon är det enda jag kan tänka mig att köpa som "nödlösning" om egenplockade bär tagit slut innan det är höst igen.
https://testfakta.se/sv/livsmedel/article/sa-manga-lingon-ar-det-i-burken
Björnekulla blev dock vinnare i fjol så skall nog testa en sådan burk i sommar

Att gnälla på att tonåringar och våra nära 9 procent arbetslösa vägrar ersätta thailändarna som inte får komma och plocka medför att jag verkligen känner mig som rullatorn är nära.

Tror de att de kommer jagas av björnar,lodjur och smålänningar??

Björnekulla är min go to. Hittar jag Tillmans tar jag den, 55% lingon i den.
Citera
2026-03-18, 21:23
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är inte så imponerad av den strategin, fruktsaften som används för sötning förtar och/eller förändrar smaken av den frukt som är tänkt sylten eller marmeladen ska vara. Plus att de oftast inte har mycket mer än femtio procent av frukten det egentligen ska vara (deras fikonmarmelad är bara 51% fikon tex).

Nej, bäst är att göra egen sylt av frysta bär om man vill ha kvalitet samt kontroll på sötman. Blåbärs/hallonsylt tar typ fem-tio minuter att ”koka”. Rårörd lingonsylt behöver stå till sig något dygn men insatsen är också typ fem minuter.

Jodå, men då behövs ju en hel del socker också. Och då får du en produkt med kanske 60-70 % av frukt/bär, om inte sylten/saften ska smaka mer eller mindre surt!
Citera
2026-03-18, 21:37
Medlem
Pungsvings avatar
Det är lätt. Öppna plånboken.
Citera
2026-03-18, 22:47
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jodå, men då behövs ju en hel del socker också. Och då får du en produkt med kanske 60-70 % av frukt/bär, om inte sylten/saften ska smaka mer eller mindre surt!

Ja, absolut behövs en del socker, men då har du dels sylt med större bär/fruktinnehåll för det som etiketten anger än dalfours produkter och dels sylt som smakar som bären/frukten smakar istället för att ta smak av fruktjuice (druva/dadel) som dalfour använder som sötning.
Citera
2026-03-28, 22:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
När man går in på en ICA eller Willys och kollar på deras sylt-avdelning och läser på ingredienserna, lär man sig snabbt att det inte går att hitta sylt gjord på svenska jordgubbar eller med högre frukthalt än 35-50%. Resten är socker. Vrider man på Önos, Den Gamle Fabrik, Orkla, Felix, Bob och andra sylter visar alla i princip samma innehåll oavsett hur etiketten ser ut: låg frukthalt av "Icke-EU" bär och massa socker som utfyllnad och aldrig svenska bär. Inte ens Saint DAlfour, som många ser som bättre marmelad, innehåller riktiga svenska/EU-jordgubbar och högre frukthalt än 50%.

Som jämförelse var jag på resa i Europa i höstas och gick in på en mataffär någonstans mellan Frankrike och Tyskland. Jag slogs där av vilken extrem kvalitet och utbud det var på olika sylter och marmelader på hyllan i en vanlig mataffär. Allt från lokal jordgubbssylt med 75% lokalproducerade jordgubbar och blåbärssylt gjord av lokala blåbär med 65% frukthalt för 2-3 EUR samt olika sorters körsbärs och hallonmarmelad lokalproducerat för en spottstyvel.

Jo då, men hemligheten är att kolla priset. Desto billigare, desto högre andel frukt. Fick en chock när jag började läsa fruktmängden på de olika burkarna. Willys billigaste hade kanske 75% medan Önos ungefär 40%.
Citera
2026-03-30, 11:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Vet inte exakt men ev specialbutiker online eller "skriv sylt med bär elelr frukthalt på 70% typ"
Varför bärhalten är oftast låg i Sverige beror på flera saker som du kan ta reda på
Kanske leta efter nån seriös EU butik och kör med en importorder

Skulle du själv köpa bäret eller frukten osv som den är i butiken och sen räkna på frukt -och bärhalt mängd i förhållande till vikt med färdiga sylten i butiken, så skulle nog prisskillnaden vara enorm

Men gör egen sylt istället, det är inte svårt och vill du ta det till helt andra nivåer med diverse hållbarhets ämnen i (precis om i burkarna man köper i butiken i många fall) så är det enkelt ochså att få tag i och köpa. Dvs om du ochså vill köra med sötningsmedel och slippa sockret men funkar bra med socker ochså. Här är ämnena nedan man behöver och sen äre ba köpa frukt och bär.

Om inte annat kan du sälja sylt bara genom å köpa bär, frukt nånstans och bli miljonär på det sättet
:-D folk its (orkar) ju inte göra sylt så ;-) men vill ha hög halt av bärfrukt i. Vissa tom vill ha sötningsmedel i och massa ämnen som konserverar det och allt du behöver finner du här nedan
om jag inte missat nåt nu, nån detalj. Det bästa är om du gör en syltsås som är en fusion av marmelad och sylt och ev bakfyllningsbär.

Känner till en lokal försäljare av sylt som sysslar med det, en snäll tant, med inte online

E 440
E 211
E 202
E 330
E 967
E 968
E 415
E 202
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera