2026-03-17, 21:49
Medlem
Offerviljas avatar
En gång i tiden var Sverige ett ganska tråkigt land när det gäller mat och svenskarna åt mest bara för att bli mätta, men under de senaste åren har svenskarnas intresse för mat varit enormt stort vilket har lett till att svenskarna nu har blivit otroligt duktiga på det. Numera är svenskarna faktiskt bäst i hela världen på mat. Om du går ut och äter så får du idag bättre hamburgare i Stockholm än i New York, bättre pizza i Stockholm än i Neapel, bättre Spaghetti carbonara i Stockholm än i Rom, bättre entrecote i Stockholm än i Paris, bättre sjötunga meuniere i Stockholm än i Cherbourg, bättre BBQ i Stockholm än i Austin, bättre ramen i Stockholm än i Tokyo, bättre sushi i Stockholm än i Osaka, bättre tapas i Stockholm än i Barcelona, bättre schnitzel i Stockholm än i Wien...

Är det som jag påstår helt sinnessjukt eller stämmer det att svenskarna idag är bäst i hela världen på mat?
Citera
2026-03-17, 21:51
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
En gång i tiden var Sverige ett ganska tråkigt land när det gäller mat och svenskarna åt mest bara för att bli mätta, men under de senaste åren har svenskarnas intresse för mat varit enormt stort vilket har lett till att svenskarna nu har blivit otroligt duktiga på det. Numera är svenskarna faktiskt bäst i hela världen på mat. Om du går ut och äter så får du idag bättre hamburgare i Stockholm än i New York, bättre pizza i Stockholm än i Neapel, bättre Spaghetti carbonara i Stockholm än i Rom, bättre entrecote i Stockholm än i Paris, bättre sjötunga meuniere i Stockholm än i Cherbourg, bättre BBQ i Stockholm än i Austin, bättre ramen i Stockholm än i Tokyo, bättre sushi i Stockholm än i Osaka, bättre tapas i Stockholm än i Barcelona, bättre schnitzel i Stockholm än i Wien...

Är det som jag påstår helt sinnessjukt eller stämmer det att svenskarna idag är bäst i hela världen på mat?
Det är väl pga invandringen?
Citera
2026-03-17, 21:56
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är väl pga invandringen?
Bra restauranger i Sverige drivs väldigt sällan av invandrare.
Citera
Medlem
Citat:

Ett bra bevis på att Sverige tillhör världstoppen när det kommer till mat är kocken Frantzén som är den ende i världen som har 3 olika restauranger som alla har 3 Michelinstjärnor
Citera
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Bra restauranger i Sverige drivs väldigt sällan av invandrare.
Men de anställda?
Citera
2026-03-17, 22:08
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
🎆🎇🍾🎈🎊
Det ska jag fira med en eldorado kyckling grillkorv .
Citera
2026-03-17, 22:15
Avstängd
dude2ks avatar
Bäst på kebab möjligtvis.
Citera
2026-03-17, 22:17
Moderator
Fear2bes avatar
Det är inget jag har märkt av när jag har varit ute och ätit, det blir snarare så att jag blir besviken över att det är ganska lätt att laga godare mat själv hemma även när det är dyrare restauranger man jämför med.
Citera
2026-03-17, 22:43
Medlem
Med tanke på var tråden är placerad, så trodde jag först att det handlade om matlagning hemma. Inte restauranger.

Jag tycker för övrigt att det är en smaksak. Även restauranger i en och samma stad som serverar samma slags mat kan variera när det gäller smak och kvalitet. Så svårt att jämföra olika städer också.

För övrigt, när man försöker välja ut världens bästa matland så är det väl inte bara restauranger man tittar på? Utan även saker som tex den lokala maten generellt. Sushi, tapas, pizza etc betraktas ju inte som ’svensk mat’, så det är väl inget som man normalt tittar på om man ska bedöma om Sverige är bäst på mat och matlagning?
Citera
2026-03-17, 22:55
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Bäst på kebab möjligtvis.

Inget jag märkt av men möjligen är det mer koncentrerat bättre mer söderut i landet än norrut
Gör hemma kebab alla ggr godare. Btw den virala metoden att göra kebab hemma är ju felaktigt utförd där man kavlar med smörpapper. Man måste möra köttet med några trix och innehåll, och bearbeta smeten bättre och mycket kortare tid i ugnen. Annars blir den som tuggummi :-) och smaklös torr.. Blir godare än alla strimlade köpvarianter i ett nafs
Citera
2026-03-17, 23:09
Medlem
JustTrollings avatar
Nä. Utemat i Sverige är kass. Säkert bland den sämsta i västvärlden.

Går väl att skaka fram några bra ställen, speciellt i Stockholm. Men det mesta är absolut inget att ha. Inte bättre än i andra länder. Sedan kan man såklart gilla svensk pizza mer än den som serveras i Italien, o.s.v.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-03-17 kl. 23:13.
Citera
2026-03-18, 00:02
Medlem
pn222jws avatar
Småfisk i olika originella varianter - sill, makrill, sardiner, ansjovis och strömming med flera är Sverige också erkänt mycket bra på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in