2026-03-17, 17:49
Medlem
Det handlar väldigt lite om märken, det handlar om vad för komponenter du får för pengarna.

Allt handlar om ramen och allt annat är delar från andra leverantörer.

Det är som att köpa en dator, det är bara chassit det som betyder nåt är det man plockat i chassit, Vill man betala 20 000 för en kasas cresent som ( är byggd i korea av merida )

Titta på komponenterna, inte märket.
Citera
2026-03-17, 17:59
Medlem
solstrålars avatar
Skulle lägga till, kolla på ramens kvalitet. Tex märken som Scott gör numera skitramar för de använder billigaste kinastål.
Citera
2026-03-17, 18:01
Medlem
pn222jws avatar
Korrekt. Exempelvis japanska Shimano brukar betyda okej kvalitet.
Citera
2026-03-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Skulle lägga till, kolla på ramens kvalitet. Tex märken som Scott gör numera skitramar för de använder billigaste kinastål.
Menar du att de rostar, att de blir skeva, eller att de rasar ihop?

Vad ska man välja för märke på cykel?
Citera
2026-03-17, 18:03
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Menar du att de rostar, eller att de blir skeva, eller att de rasar ihop?

Vad ska man välja för märke på cykel?

Alla, och att de är jättetunga.
Citera
2026-03-17, 18:06
Medlem
Ichwills avatar
Själv så har jag kvar min gamla cykel från 70-talet när jag måste cykla.
En gammal BKC tror jag att den heter, lite rostig men i övrigt fullt fungerande.
Citera
2026-03-17, 18:14
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar

Giant gör väl deras ramar.
Jag tror Merida och Giant gör de flesta cykelramar i världen. I Taiwan.

De har nog ramar i alla prisklasser så man får nog titta på prislappen inte märket.
Citera
2026-03-17, 18:15
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Själv så har jag kvar min gamla cykel från 70-talet när jag måste cykla.
En gammal BKC tror jag att den heter, lite rostig men i övrigt fullt fungerande.
Sjyssta bananer. Kör också en äldre, fast 50-talare från Cresecent i originalskick. En stadig pjäs med en växel - framåt.
Citera
2026-03-17, 18:21
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Sjyssta bananer. Kör också en äldre, fast 50-talare från Cresecent i originalskick. En stadig pjäs med en växel - framåt.
Låter bra.
Min är en tio-växlad racer med bockstyre.
Citera
2026-03-17, 18:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Crescent från 90-talet här. Rusta upp den går på under 500 kr (nya däck, slangar och olja).

Även om man varit sugen på att köpa en hos Biltema. 1999 kr tror jag den billigaste kostade (då 1000 kr rea). Är ju dock som TS skriver. Vilket grundskick kommer den ha? Kommer man få se dom om 30 år och över det som äldre Crescent. Känns inte som det.
Citera
2026-03-17, 19:12
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Crescent från 90-talet här. Rusta upp den går på under 500 kr (nya däck, slangar och olja).

Även om man varit sugen på att köpa en hos Biltema. 1999 kr tror jag den billigaste kostade (då 1000 kr rea). Är ju dock som TS skriver. Vilket grundskick kommer den ha? Kommer man få se dom om 30 år och över det som äldre Crescent. Känns inte som det.
Tror man får mer hoj beggat än en ny Biltema-räser för två tuss. Som du säger är de kortlivade.
Citera
2026-03-17, 19:16
Medlem
Citat:
Tror man får mer hoj beggat än en ny Biltema-räser för två tuss. Som du säger är de kortlivade.
Om man kan fixa själv, och inte behöver en cykel för annat än en tur då och då, så är garanterat en äldre, begagnad cykel den bästa affären.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in