2026-03-17, 09:56
Medlem
En heads-up till de som på något vis använder Kivra och förlitar sig på att få e-mail om ny post, det har skett en enshittification hos dem. De har utan att avisera det nyligen ändrat reglerna när de skickar e-mail om ny post i den digitala brevlådan.

Så här skriver de i ett mail:

"Det har skett en förändring med våra e-postaviseringar, om man öppnar posten inom 2 timmar i Kivra så kommer det inte skickas ett mail till dig som tidigare."

Det här har pågått sedan minst slutet av februari 2026, saknar minst 2 mail från dem.

Kan tyckas strunt samma, men har använt e-mailen som en påminnelse att jag fått post. Push-notisen swipar man lätt bort men då har man haft mailet att falla tillbaka på och häfta fast e-mailens inkorg - just det ja, jag hade fått post.

Nu måste man börja skriva upp att man fått post hos Kivra, eller strunta i att öppna posten i appen och webben tills mailet kommer.

(Vet inte om det här är rätt forumdel, men andra trådar om Kivra låg här.)
Senast redigerad av dotpointer 2026-03-17 kl. 09:58.
Citera
2026-03-17, 10:17
Medlem
Skrattkramps avatar
Du saknar att inte få brev i ena brevlådan om att du fått brev i andra brevlådan som du redan läst? Okej...
Citera
2026-03-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkramp
Du saknar att inte få brev i ena brevlådan om att du fått brev i andra brevlådan som du redan läst? Okej...

Kan låta konstigt, men brukar först klicka på notisen, logga in och kolla vad det gäller.

Sen några timmar eller dagar senare loggar jag in och tar hand om det som står i posten - om det är något som måste göras. Då är e-mailet en bra påminnelse att jag fått något. En push-notis kan man ju inte häfta fast, den sladdrar man lätt bort.

Frågade vad de menar med att "öppna posten", fick det här som svar:

"Med "öppna posten" menar vi att du läst brevet du fått i Kivras tjänst, om det är genom att gå in via pushnotisen som skickats i din telefon eller att du loggat in på egen hand och öppnat upp det ger samma signal till systemet. Men så länge systemet känner av att du öppnat brevet i din Kivra inom 2 timmar från att det skickats ut så skickas det inget e-postmeddelande. Skulle du inte ha öppnat brevet så går det ut ett e-postmeddelande 2 timmar efter att brevet inkommit i din Kivra."

Så man måste logga in.
Citera
2026-03-17, 11:10
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkramp

Tja. Jag tycker det är bra att ha det sökbart på 1 ställe, i mailen, får gärna matkvitton dit också när jag handlar. Bäst vore om alla fick välja själva såklart, men snart börjar väl Kivra ta betalt för att påminna en.
Citera
2026-03-17, 12:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Varför låter du inte appen ha kvar den lilla ettan då så ser du att du har något i din inkorg hos kivra. Har du öppnat det så kan du alltid sätta det som oläst så kommer ettan dyka upp igen.
Ett ickeproblem helt enkelt.
Citera
2026-03-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varför låter du inte appen ha kvar den lilla ettan då så ser du att du har något i din inkorg hos kivra. Har du öppnat det så kan du alltid sätta det som oläst så kommer ettan dyka upp igen.
Frågan är fortfarande varför förändringen har skett. Varför inte bara skicka ut ett mail så fort man får något hos Kivra?
Citera
2026-03-17, 13:40
Medlem
Citat:

Visste inte detta fanns? Är den lilla ettan i mobilens push-notiser eller inne i Kivra-appen? Hur pushnotiser hanteras och beter sig skiljer sig ju mellan mobilerna.

Jag trodde att den här förändringen rörde sig om en bug eftersom den inte kommunicerats, har inte fått några mail eller notiser om att de ska sluta skicka ut mail.

Det här kan få konsekvenser för de som på något vis "delar" på en inkorg och är vana att få både mail och pushnotiser.

Exempelvis ett par - gifta, sambos etc eller en brukare med en assistent/nära anhörig som hjälper till med posten för att få livet att gå ihop.

Ponera att den ena personen loggar in via pushnotisen och tittar, kanske glömmer bort det hela eller inte ens förstår vad det handlar om på grund av funktionsnedsättning eller dylikt men förväntar sig att den andra sedvanligt tar rätt på det som inkommit via mailet som också kommer.

Men det kommer inget mail längre. Och det kan gå lång tid innan misstaget upptäcks, förfallna räkningar, påminnelser, uteblivna läkarbesök etc.
Citera
2026-03-17, 16:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Frågan är fortfarande varför förändringen har skett. Varför inte bara skicka ut ett mail så fort man får något hos Kivra?

Man spar väl in då det säkerligen finns någon minimal kostnad när det skickas ut mail också.

Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
Visste inte detta fanns? Är den lilla ettan i mobilens push-notiser eller inne i Kivra-appen? Hur pushnotiser hanteras och beter sig skiljer sig ju mellan mobilerna.

Jag trodde att den här förändringen rörde sig om en bug eftersom den inte kommunicerats, har inte fått några mail eller notiser om att de ska sluta skicka ut mail.

Det här kan få konsekvenser för de som på något vis "delar" på en inkorg och är vana att få både mail och pushnotiser.

Exempelvis ett par - gifta, sambos etc eller en brukare med en assistent/nära anhörig som hjälper till med posten för att få livet att gå ihop.

Ponera att den ena personen loggar in via pushnotisen och tittar, kanske glömmer bort det hela eller inte ens förstår vad det handlar om på grund av funktionsnedsättning eller dylikt men förväntar sig att den andra sedvanligt tar rätt på det som inkommit via mailet som också kommer.

Men det kommer inget mail längre. Och det kan gå lång tid innan misstaget upptäcks, förfallna räkningar, påminnelser, uteblivna läkarbesök etc.

När jag får en nyhet i kivraappen så får jag en röd etta där. Jag har IOS Apple telefon så vet inte hur det ser ut i android.
Man kan alltid läsa meddelanden i kivra och sen sätta tillbaka dem som olästa.

Jag delar inte min kivralåda utan sambon har egen, visste inte ens att man kunde det.
Citera
2026-03-17, 16:43
Medlem
Citat:
Man spar väl in då det säkerligen finns någon minimal kostnad när det skickas ut mail också.
Lycka till att ens lyckas mäta den kostnaden. Den är totalt försumbar.
Citera
2026-03-17, 16:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Lycka till att ens lyckas mäta den kostnaden. Den är totalt försumbar.

Jo, det är de säkert men skickar man ett par miljon mail per dag så kanske det blir pengar i det också om man kan minska ner det till 800 000 st. Många system tar betalt för automail.
Citera
2026-03-17, 17:15
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotpointer
En heads-up till de som på något vis använder Kivra och förlitar sig på att få e-mail om ny post, det har skett en enshittification hos dem. De har utan att avisera det nyligen ändrat reglerna när de skickar e-mail om ny post i den digitala brevlådan.

Så här skriver de i ett mail:

"Det har skett en förändring med våra e-postaviseringar, om man öppnar posten inom 2 timmar i Kivra så kommer det inte skickas ett mail till dig som tidigare."

Det här har pågått sedan minst slutet av februari 2026, saknar minst 2 mail från dem.

Kan tyckas strunt samma, men har använt e-mailen som en påminnelse att jag fått post. Push-notisen swipar man lätt bort men då har man haft mailet att falla tillbaka på och häfta fast e-mailens inkorg - just det ja, jag hade fått post.

Nu måste man börja skriva upp att man fått post hos Kivra, eller strunta i att öppna posten i appen och webben tills mailet kommer.

(Vet inte om det här är rätt forumdel, men andra trådar om Kivra låg här.)
I inställningar (i appen) kan du ju välja att få mail när du får ny post och påminnelser om du har olästa brev.
Om du nu läser innan du fått mailavisering kan du väl markera brevet som oläst så får du en påminnelse via mail.
Alternativt slå av pushnotiser så får du ju mail.
Citera
2026-03-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
I inställningar (i appen) kan du ju välja att få mail när du får ny post och påminnelser om du har olästa brev.
Om du nu läser innan du fått mailavisering kan du väl markera brevet som oläst så får du en påminnelse via mail.
Alternativt slå av pushnotiser så får du ju mail.

Jo de är båda påslagna.

Undrar om Kivras system går på det, provar om man kan lura systemet att skicka mailen bara för att man markerar posten som oläst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in