2026-03-17, 08:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Nio dagar kvar tills Sverige ställs mot Ukraina i Valencia. Vinst där, och den avgörande matchen spelas hemma på nationalarenan mot Polen eller Albanien.

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_FIFA_World_Cup_qualification_%E2%80%93_UEFA_s econd_round

Vinner Sverige även den andra matchen blir det VM-spel i grupp F, mot Tunisien, Holland och Japan.

https://en.wikipedia.org/wiki/2026_FIFA_World_Cup

Fyra VM-platser bestäms av denna andra omgång av UEFA-kvalet.

A:

Wales-Bosnien
Italien-Nordirland

C:

Slovakien-Kosovo
Turkiet-Rumänien

D:

Tjeckien-Irland
Danmark-Nordmakedonien

Fetstilade lag de jag tror tar sig till VM.
Citera
2026-03-18, 12:26
Medlem
sonicguides avatar
Skönt att se att Eric Smith tar plats. Här har vi en kille med potential att ta en startplats och som kan stabilisera defensiven genom att vinna kamper på mark och i luften. Dessutom har han en bra uppspelsfot.

Trupp mot Ukraina och Polen/Albanien
Melker Ellborg Sunderland AFC

Kristoffer Nordfeldt AIK Fotboll AB

Noel Törnqvist COMO 1907 S.R.L.

Gabriel Gudmundsson Leeds United

Isak Hien Atalanta BC

Herman Johansson FC Dallas

Gustaf Lagerbielke S.C Braga

Victor Nilsson Lindelöf Aston Villa

Carl Starfelt RC Celta de Vigo

Elliot Stroud Mjällby AIF

Daniel Svensson Borrussia Dortmund

Taha Abdi Ali Malmö FF

Yasin Ayari Brighton & Hove Albion

Roony Bardghji FC Barcelona

Lucas Bergvall Tottenham Hotspur FC

Anthony Elanga Newcastle United FC

Viktor Gyökeres Arsenal FC

Jesper Karlström Udinese Calcio

Hugo Larsson Eintracht Frankfurt

Gustav Lundgren GAIS

Gustaf Nilsson Club Brugge

Benjamin Nygren Celtic FC

Eric Smith FC St Pauli

Mattias Svanberg VfL Wolfsburg

Williot Swedberg RC Celta de Vigo

Besfort Zeneli R. UNION ST-GILLOISE
Senast redigerad av sonicguide 2026-03-18 kl. 12:41.
Citera
2026-03-18, 12:51
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Skönt att se att Eric Smith tar plats. Här har vi en kille med potential att ta en startplats och som kan stabilisera defensiven genom att vinna kamper på mark och i luften. Dessutom har han en bra uppspelsfot.

Trupp mot Ukraina och Polen/Albanien
Melker Ellborg Sunderland AFC

Kristoffer Nordfeldt AIK Fotboll AB

Noel Törnqvist COMO 1907 S.R.L.

Gabriel Gudmundsson Leeds United

Isak Hien Atalanta BC

Herman Johansson FC Dallas

Gustaf Lagerbielke S.C Braga

Victor Nilsson Lindelöf Aston Villa

Carl Starfelt RC Celta de Vigo

Elliot Stroud Mjällby AIF

Daniel Svensson Borrussia Dortmund

Taha Abdi Ali Malmö FF

Yasin Ayari Brighton & Hove Albion

Roony Bardghji FC Barcelona

Lucas Bergvall Tottenham Hotspur FC

Anthony Elanga Newcastle United FC

Viktor Gyökeres Arsenal FC

Jesper Karlström Udinese Calcio

Hugo Larsson Eintracht Frankfurt

Gustav Lundgren GAIS

Gustaf Nilsson Club Brugge

Benjamin Nygren Celtic FC

Eric Smith FC St Pauli

Mattias Svanberg VfL Wolfsburg

Williot Swedberg RC Celta de Vigo

Besfort Zeneli R. UNION ST-GILLOISE

Håller med dock så kommer återbudet från Smith,Eric inom kort😏
Citera
2026-03-19, 10:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Danmark ställs mot Nordmakedonien hemma den 26:e mars och bör kunna vinna den matchen. I så fall väntar Tjeckien eller Irland på bortaplan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Denmark_national_football_team

Åtta debutanter i truppen, bl.a. Kasper Högh. Rutinerat mittfält. Offensivt får de luta sig mot Napolis Rasmus Höjlund i första hand, antar jag. Inte givet att Danmark klarar denna VM-plats.
Citera
2026-03-19, 23:52
Medlem
Ger det 60/40 i matchen mot Ukraina, sen kan man ju hålla tummarna att Albanien slår Polen så kanske vi kan nå VM trots allt.
Citera
2026-03-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helloimpostr
Ger det 60/40 i matchen mot Ukraina, sen kan man ju hålla tummarna att Albanien slår Polen så kanske vi kan nå VM trots allt.
Jag säger 55-45 fördel Ukraina. Vi var ruggigt dåliga i kvalet, säger ju mycket med den gruppen. Egentligen borde jag säga typ 70-30, men eftersom matchen är en så otroligt viktig och stor match, kan man hoppas spelarna och laget är på tårna. Extra taggade.

Jag ser hellre Polen. Ska vi ha något och göra i ett vm, ser jag hellre bättre motstånd.
Citera
2026-03-23, 19:26
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talkthewalk
Jag säger 55-45 fördel Ukraina. Vi var ruggigt dåliga i kvalet, säger ju mycket med den gruppen. Egentligen borde jag säga typ 70-30, men eftersom matchen är en så otroligt viktig och stor match, kan man hoppas spelarna och laget är på tårna. Extra taggade.

Jag ser hellre Polen. Ska vi ha något och göra i ett vm, ser jag hellre bättre motstånd.
Problemet är att Isak, Kulusevski och Bergwall alla är skadade. Med skadefritt lag är Sverige bra nog för VM men som det ser ut i dagsläget har de inte i VM att göra. Jag säger 65-35 ,fördel ukrana. Kombinationen av skadade spelare och uselt försvar gör att Sverige nog ryker i kval semin.
Citera
2026-03-24, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Problemet är att Isak, Kulusevski och Bergwall alla är skadade. Med skadefritt lag är Sverige bra nog för VM men som det ser ut i dagsläget har de inte i VM att göra. Jag säger 65-35 ,fördel ukrana. Kombinationen av skadade spelare och uselt försvar gör att Sverige nog ryker i kval semin.
Jag har inga förväntningar att Sverige vinner. Det är bara en bonus, och man blir äckligt glad som svensk. Realistiskt sett utefter hur kvalet utspelade sig, förlorar vi. Men you never know, fotbollen är inte alltid logisk.

Målsnål tillställning tror jag på. 1-0, 2-1. Jag tror Ukraina vinner.
Citera
2026-03-24, 12:16
Medlem
Ezzelinos avatar
Lite trist att de tryckt ihop nästan alla matcher samma tid, samma dag (26;e mars, 20.45). Hade varit intressant att se Italiens och Danmarks matcher åtminstone, men man får väl ta fram dem utan ljud på en annan skärm och titta till lite. 21.00 samma dag dessutom träningsmatchen Brasilien-Frankrike, som förstås också är intressant.
Citera
2026-03-24, 13:44
Medlem
Nordfelt står, Ukraina vinner
Citera
2026-03-24, 17:01
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1

Håller med, helt obegripligt. Visserligen är flera målvakter skadade, men Nordfeldt.... Herregud!!
Citera
2026-03-24, 20:15
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Bergvall är med i truppen och spelade mot Atletico Madrid och Nottingham förra veckan. Ukraina har dessutom minst lika stora skadebekymmer som oss om inte värre.
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1

Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Håller med, helt obegripligt. Visserligen är flera målvakter skadade, men Nordfeldt.... Herregud!!
Varför tycker ni så?

Nordfeldt är tveklöst den mest rutinerade och har varit med i varenda samling sedan x antal år tillbaka, har gjort det riktigt bra i AIK senaste året och lär känna laget rätt bra på och utanför plan. Detta är Törnqvist och Ellborgs absolut första kallelse till A-landslaget å då skulle dom alltså debutera i den kanske viktigaste matchen på fyra år...? Ärligt så är det väl logiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in