Stort välkommen tillbaka, Offervilja. Du har varit saknad.
Gällande topic så är jag inte nationalist men om jag vore det hade jag nog inte stirrat mig blind på höger och vänster längre. Världen har utvecklats i en för nationalismen oönskad riktning framförallt senaste tio åren. Hela den där (möjligen till del inbillade) nationella vågen som kom under Trumps första år vid makten för tio år sedan är borta. Covid och diverse olika krig splittrade sammanhållningen och skapade nya friktionsytor.
Hade jag varit nationell hade jag först och främst sidat med partier som verkar för fred, för det är fred som är förutsättningen för allt annat. Vi har sett att partier som SD och företrädare som DFS öppet vurmar för mer krig och direkta svenska insatser. Vi ser att de högerlutande boomergubbarna också knappt kan bärga sig innan svenska pojkar kommer hem i plywoodlådor. De som borde bry sig om Sverige som mest verkar mer intresserade av att dö för någon annan så fort som möjligt. Därför bör snarare partier som efterlyser fred gynnas framför partier som hetsar mot krig, oavsett vad dessa partier sedan kallar sig eller tycker i andra frågor. Freden är liksom förutsättningen för att det ska vara lönt att tänka på andra frågor överhuvudtaget.
En intressant tråd som ställer en viktig fråga.
(FB) Tredje världskriget: "Nationalister" återigen nyttiga idioter?