2026-03-16, 22:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Är det inte lite taskigt att kastrera katter innan de ens fått en enda kull?

Läser på om att kastrera katter och det verkar riktigt jobbigt att ha de mjauades hela tiden men är det itne lite taskigt mot en levande varelse att inte låta den få en egen kull?

Funderar på att låta min honkatt eller hankatt få en kull innan jag eventuellt kastrerar den.

Men hur står man ut med en innekatt som låter non stop? Hur kan uppfödare hantera detta?
Citera
2026-03-16, 22:26
Medlem
One2Manys avatar
Hur står man ut med en okastrerad hankatt inomhus som släpper ut ett pissmoln varje gång den sträcker på sig?

Katter "jamar" f ö, vad djurens läten heter lärde man sig i lågstadiet.
Citera
2026-03-16, 22:30
Medlem
Loreias avatar
Om du läser på om hur katter parar sig så finns det inget njutbart i det för honkatter. Dom flesta djur knullar inte för att det är skönt utan för att det är hormoner och instinkt.
Det är ett sådant oerhört stort överskott på vanliga katter i Sverige så snälla för fan kastrera dina djur. Djurhem får inte ett öre från staten men ska ta vara på alla hemlösa, utkastade och bortsprungna djur som folk inte id-märker och registrerar osv.
Citera
2026-03-16, 22:38
Medlem
Black.Panthers avatar
Ja lite korkade svar som vanligt såhär i början av tråden.

Få se om någon som har låtit sin katt få en kull kan svara snart.
Citera
2026-03-16, 22:40
Medlem
Nej, det är det inte, katter kan kastreras från 4 månaders ålder, men det vanligaste är vid 5–6 månaders ålder.
Citera
2026-03-16, 22:46
Medlem
zombie-nations avatar
Förstår inte grejen med att en hankatt ska få ha kattungar. Hannen tar inte hand om sina ungar.

Lovar att en hanne kommer vara obrydd om den haft "sex" eller inte. Honan kommer söka alla hannar i området, kommer hem utmattad och får sedan ta hand om sina ungar. Förr sa man att det var nyttigt om de fick en kull innan kastration, men numera finns inget som pekar på att det förändrar katten till det bättre.
Citera
2026-03-16, 22:52
Medlem
zonedisks avatar
Tänk några varv till.
Ditt argument för att avla fram en kull katter är att det skulle va nice för katten.

Okej, dessa nya katter är könsmogna om 6 månader. Det är ju även synd om dessa nya katter, om dom inte också får varsin egen kull innan kastrering, osv, osv, osv. På 5 år har du avlat fram över 1 miljon katter (4 ungar per kull var 6e månad = 4^10 = 1 048 576 st) till Sverige, för att "katterna vill få en kull innan kastrering".

Det finns ungefär 100 000 hemlösa katter i Sverige idag, det finns absolut ingen anledning alls att avla sin katt, om man inte bedriver rasavel. Tvärt om är det mer eller mindre din skyldighet att kastrera katten, för allas skull. Du kommer ha en trevligare katt, din katt kommer må bättre, och Sverige behöver verkligen inte fler katter, det finns redan hundra tusen utan hem!
Citera
2026-03-16, 22:58
Medlem
Black.Panthers avatar
Ser att många missförstår , så ska väl lägga till att ja det är en raskatt och den är inomhuskatt.

Att få en kull katter så skulle jag sedan sälja dem så får givetvis deras ägare ta ett beslut om katterna ska kastreras eller inte så att jag skulle sitta med en miljon (!) katter här hemma är såklart en absurd tanke.

Ska ställa ut katterna och vore kul att få en kull men ja det är tveksamt om man skulle stå ut med en mjauades katt under flera timmar varje kväll.

Hankatter kanske är något enklare?

Men ja hoppas någon kunnig kommer snart.
Citera
2026-03-16, 23:12
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
så ska väl lägga till att ja det är en raskatt och den är inomhuskatt.
Du är ett uppenbart troll.
Om du på riktigt skulle haft en raskatt för utställning, så skulle du för det första köpt den av en seriös uppfödare. Ingen seriös uppfödare skulle gå med på att sälja en katt till någon som dig.

För det andra skulle katten med absolut största sannolikhet då ha sålts till dig som sällskapskatter utan avelsrätt, vilket innebär att ni har ingått ett juridiskt avtal att katten måste kastreras och inte får avlas på. Alternativt att du köpt katten med avelsrätt och då tillfaller tillfaller såklart rätten att avla på katten till uppfödaren, som bestämmer när och med vem aveln sker. Samt att uppfödaren behåller rätten till kattungarna.

Gör dig själv och framtida husdjur en tjänst, och skaffa ingen katt. Trevlig kväll.
Citera
2026-03-17, 11:04
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Du är ett uppenbart troll.
Om du på riktigt skulle haft en raskatt för utställning, så skulle du för det första köpt den av en seriös uppfödare. Ingen seriös uppfödare skulle gå med på att sälja en katt till någon som dig.

För det andra skulle katten med absolut största sannolikhet då ha sålts till dig som sällskapskatter utan avelsrätt, vilket innebär att ni har ingått ett juridiskt avtal att katten måste kastreras och inte får avlas på. Alternativt att du köpt katten med avelsrätt och då tillfaller tillfaller såklart rätten att avla på katten till uppfödaren, som bestämmer när och med vem aveln sker. Samt att uppfödaren behåller rätten till kattungarna.

Gör dig själv och framtida husdjur en tjänst, och skaffa ingen katt. Trevlig kväll.

Så bitter

Sitter och klappar min lilla katt i knät nu.

Du hade inte ett enda rätt. Klart jag kan låta katten få ungar om jag vill, annars hade jag aldrig gått med på ett köp.

Till seriösa:

Hoppas fortfarande att någon kunnig , ej avundsjuk person kan svara på tråden så jag kan få tips om jag ska låta katten vara något år eller två innan jag eventuellt kastrerar den.
Citera
2026-03-19, 13:47
Medlem
Svidmyras avatar
Du kan knappast ha en fertil hankatt i två år utan att den börjar pinka inne, vilket okastrerade hankatter mycket ofta gör. Deras urin luktar mycket starkare än kastrerade katters, bor du i lägenhet kan lukten kännas i hela trappuppgången. Uppfödare med egen avelshane har den oftast i ett eget rum så den inte ska pissmarkera i hela bostaden.

Katthonor behöver inte få ungar! De kan hålla på och löpa o skrika med några dagars pauser under flera veckor. Det lugnaste för en katt är att slippa fortplanta sig.

Kattungar får enligt svenska bestämmelser inte säljas innan de är 12 veckor gamla. Raskatter har ofta hårdare bestämmelser via sina ägares klubbar, t.ex. måste SVERAKanslutna medlemmar följa deras regler som förbjuder uppfödarna att sälja ungar under 14 v om de inte fått OK för tidigare försäljning av veterinär.

Läs SVERAKs info för uppfödare ordentligt innan du skaffar en avelskatt! Det är mycket att läsa och ger en god inblick i hur krångligt det är att vara kattuppfödare, det innebär bl.a. massor av bestämmelser. För övrigt är kattkärringar om möjligt värre att ha att göra med än hunddito.

Vill du ha en katt som sällskapsdjur mår både du, katten och er omgivning bäst om den kastreras!
Citera
2026-03-19, 13:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Du kan knappast ha en fertil hankatt i två år utan att den börjar pinka inne, vilket okastrerade hankatter mycket ofta gör. Deras urin luktar mycket starkare än kastrerade katters, bor du i lägenhet kan lukten kännas i hela trappuppgången. Uppfödare med egen avelshane har den oftast i ett eget rum så den inte ska pissmarkera i hela bostaden.

Inte säkert. När min skygga katt kom, var han redan könsmogen, men kunde inte kastrera honom innan han bott in sig. Så hade honom några månader, och ja hans kiss luktade extremt. Som tur var luktade det inte ut i trappen. Men har också haft en annan könsmogen katt, han betedde sig inte annorlunda och han hade inte kiss som luktade. Jag missade helt att han blivit könsmogen tills grannen sa att min katt skulle bli pappa. Ingen aning om hur det kan vara så olika.

Det sagt, jag tror inte riktigt på TS historia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in