2026-03-16, 19:46
Medlem
One2Manys avatar
Amazon lanserar snart Amazon Prime Ultra som en ny tier för Amazon Prime med ett högre pris. Det handlar dock inte om att göra tjänsten "bättre" eller att lägga till nya funktioner, istället följer man HBO Max exempel och försämrar den befintliga tjänsten genom att plocka bort saker som tidigare ingått i Prime, i det här fallet 4K samt Dolby Atmos.

Blir du sugen på att betala mer för samma? Världens näst rikaste man behöver mer pengar, hav förbarmande.

Citat:
Amazon gör om sitt Prime Video-abonnemang och lanserar snart abonnemanget "Prime Video Ultra". Det nya abonnemanget ska ersätta den extrakostnad som användaren tidigare betalat för att slippa se annonser på Prime Video.
I samband med lanseringen av Prime Video Ultra kommer Amazon även att ta bort möjligheten att streama i 4K-upplösning för användare som kör Prime Video via Primes standardabonnemang. 4K-upplösning kommer framöver bara bli tillgängligt för Prime Video Ultra-abonnenter.
Ultra-abonnemanget kommer i USA att kosta 5 dollar utöver det vanliga Prime-abonnemanget. Det kan jämföras med att det idag kostar 3 dollar extra i månaden för användare som vill slippa se annonser på Prime Video och att 4K-streaming ingår i standardabonnemanget.

https://feber.se/film/amazon-lanserar-abonnemanget-prime-video-ultra/489681/
Citera
2026-03-16, 19:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Skaplig skillnad i kostnad USA vs Sverige. $14.99 per månad och $139 per år betalar dom för samma som vi betalar 69:-/649:-, dvs för standard prime.
Citera
2026-03-16, 19:54
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Skaplig skillnad i kostnad USA vs Sverige. $14.99 per månad och $139 per år betalar dom för samma som vi betalar 69:-/649:-, dvs för standard prime.

En fingervisning om vad som komma skall?
Citera
2026-03-16, 20:00
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
En fingervisning om vad som komma skall?
Det är nuvarande priser, innan höjningen för USA med det nya Ultra.
Citera
2026-03-16, 20:13
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Det är nuvarande priser, innan höjningen för USA med det nya Ultra.

Jag menade om vi kommer få USA priserna i Sverige på sikt. Nästa steg efter Amazon Prime Ultras lansering i Sverige, 100% ökning av alla priser.

Undrar f ö om dessa olika innehållsnivåer också kommer påverka de externa tilläggstjänsterna i Prime.
Citera
2026-03-16, 20:29
Medlem
Fantens avatar
Okej, det var ju tråkigt. Jag har dock Prime för snabb 'gratis' frakt och snabb hantering.
Citera
2026-03-16, 20:33
Medlem
Citat:
Världens näst rikaste man behöver mer pengar, hav förbarmande.

Självklart vill jag stödja att världens rikaste man blir ännu rikare. Jag är trots allt bara människoboskap som är här för att berika miljardärer, det är mitt syfte.
Citera
2026-03-16, 20:43
Medlem
godboys avatar
Det återstår väl att se hur det blir. Men blir de för dyra så kommer ju många avsluta sina abonnemang. Jag har Prime nu, och jag kan nog tänka mig att betala det dubbla för tjänsten, tycker absolut att det är en bra tjänst.
Citera
2026-03-16, 20:47
Avstängd
Citat:
Vi har liknande i norden, jag har netflix haft det länge, åkte till norge några månader o den ändrades till norsk netflix, sedan för 5 år sedan flytta jag hem igen, Netflix har sina svenska menyer o toppval. men jag betalar via NOK, det står du betalade 97,77SEK (99.00 NOK) Växel kurs 0,9875 sek/nok påslag ECBs referenskurs 2,47%.

Dvs jag får netflix för 97,77kr per månad istället för svenska priset, lite lustigt ändå den bytte över men aldrig tillbaka.

Sa just HBO Max, ska kolla in Prime vad det är så bra tråd.
Citera
2026-03-16, 21:12
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Amazon lanserar snart Amazon Prime Ultra som en ny tier för Amazon Prime med ett högre pris. Det handlar dock inte om att göra tjänsten "bättre" eller att lägga till nya funktioner, istället följer man HBO Max exempel och försämrar den befintliga tjänsten genom att plocka bort saker som tidigare ingått i Prime, i det här fallet 4K samt Dolby Atmos.

Blir du sugen på att betala mer för samma? Världens näst rikaste man behöver mer pengar, hav förbarmande.

https://feber.se/film/amazon-lanserar-abonnemanget-prime-video-ultra/489681/

Herregud sitter folk och kastar bort sina pengar på sånt här skräp och samtidigt göder en knös.

Streaming-dumheter. Jösses, lättlurade människor. Läs en bok, gå ut i friska luften, sluta kasta bort enorma summor pengar på sånt här skräp! Det finns SVT-play om man vill se TV och det är helt gratis!
Senast redigerad av slagghacka 2026-03-16 kl. 21:14.
Citera
2026-03-16, 21:23
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Herregud sitter folk och kastar bort sina pengar på sånt här skräp och samtidigt göder en knös.

Streaming-dumheter. Jösses, lättlurade människor. Läs en bok, gå ut i friska luften, sluta kasta bort enorma summor pengar på sånt här skräp! Det finns SVT-play om man vill se TV och det är helt gratis!

Hur mycket anime finns det på SVT Play?
Citera
2026-03-16, 21:40
Medlem
Citat:

Blir du sugen på att betala mer för samma?

Tycker snarare det är konstigt att man inte höjt tidigare. Jag började med prime när det kostade 59kr och det kan ju knappast ha varit lönsamt för dem att erbjuda så mycket för den struntsumman?
Främst så handlar jag rätt ofta men streamar också serier/film emellanåt. Stor bonus att andra streamingtjänster är integrerade så man kan få gratis testperiod.
Senast redigerad av Deballerur 2026-03-16 kl. 21:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in