2026-03-16, 13:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
I centrala Hässleholm bor Rickard Ljunggren med sin familj och en samling på 35 ormar, allt från snokar till en nätpyton.

Intresset för ormar väcktes redan i barndomen och har lett till en passion där terrarier inreds och sköts noggrant.

När samlingen växer har vissa ormar fått flytta in i sovrummet.

Citat:
För att dina reptiler eller groddjur ska må bra ska du följa reglerna om skötsel, foder och utrymmen. Du som hyr ut, säljer eller tar hand om andras reptiler och groddjur kan behöva söka tillstånd. Om du reser eller handlar med djuren finns det särskilda regler att följa.

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/reptiler-och-groddjur

”Jag kan inte hålla min hobby på en lagom nivå” säger Rickard.

Vad är det för störning med folk som skaffar extremt många husdjur?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rickard-har-35-ormar-hemma-som-att-ha-akvariefiskar
Citera
2026-03-16, 13:44
Medlem
Tavastehuss avatar
Finns en plan B om ägaren skulle råka gå och dö? Dvs någon som vet hur ormarna ska matas och när, vilka ormar man måste passa sig för och hur man rengör terrarierna?

Känns som att det blir avlivning direkt, ty att skaka fram upp till 35 nya ägare på kort tid måste vara en… utmaning.
Citera
2026-03-16, 13:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Finns en plan B om ägaren skulle råka gå och dö? Dvs någon som vet hur ormarna ska matas och när, vilka ormar man måste passa sig för och hur man rengör terrarierna?

Känns som att det blir avlivning direkt, ty att skaka fram upp till 35 nya ägare på kort tid måste vara en… utmaning.
Eller så släpps dom bara ut.

Var det inte i Varberg man hittade en massa främmande ormar häromåret.
Citera
2026-03-16, 13:49
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Jag vette fan! Tycker ju att det borde räcka med en eller max typ 2. Häromdagen var det ju om nån kvinna som oxå hade överdrivet många.
Citera
2026-03-16, 14:23
Medlem
Solkar narcisist , Om man kollar hans FB så bombar han komentarsfälten som någon jävla jesus i ormar , tillsamans med kvinnan som hade 66 ormar hemma så har dom nästan 100 ormar hemma i glasburkar.
Citera
2026-03-16, 14:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Jag vette fan! Tycker ju att det borde räcka med en eller max typ 2. Häromdagen var det ju om nån kvinna som oxå hade överdrivet många.

Det är skit samma om det gäller hundar, ormar, katter eller annan typ av djur, finns alltid människor som måste ha massor av dem och färna fler än vad både tiden och ekonomin håller för.
Citera
2026-03-16, 14:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är ju lite tur att det är just ormar.
Om man skulle bli sjuk, så äter dom inte så ofta, och man kelar väl inte så ofta med dom.
Citera
2026-03-16, 14:59
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är skit samma om det gäller hundar, ormar, katter eller annan typ av djur, finns alltid människor som måste ha massor av dem och färna fler än vad både tiden och ekonomin håller för.
Precis så! (Den enda gången jag tycker det är ok med flera i antal är om det exempelvis är ett akvarium å fiskar hehe..).
Men just dom större djuren begriper jag inte. För det är som du säger, både tid å kostnader. Men även att dom blir oerhört låsta att inte kunna hitta på nåt, typ resa å så. Kan inte vara lätt att hitta en djurvakt till ett stort antal djur om man nu skulle vilja hitta på nåt nån gång.
Citera
2026-03-16, 15:26
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
”Jag kan inte hålla min hobby på en lagom nivå” säger Rickard.

Vad är det för störning med folk som skaffar extremt många husdjur?...

Googlade snakes + pet + disorder och fick veta att ormar är mer nasty än man kan tro; bär ofta på parasiter och bakterier som kan smitta människor. Sen googlade jag bara "what is wrong with people snake pet". Är ingen klippa på sök men folk som flyttar djur från dess naturliga miljö och gör till husdjur pga egna obegripliga motiv har förstås en empatistörning där egna behov alltid triumfar djurs och andra människors.

Därför behöver inte Rickard med 35 ormar och Rakel med 35 katter ha samma störning, hela skillnaden ligger i att ta hand om och mata befintliga djur eller att importera och göra till husdjur, och identifiera sig med.
Citera
2026-03-16, 15:29
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Googlade snakes + pet + disorder och fick veta att ormar är mer nasty än man kan tro; bär ofta på parasiter och bakterier som kan smitta människor. Sen googlade jag bara "what is wrong with people snake pet". Är ingen klippa på sök men folk som flyttar djur från dess naturliga miljö och gör till husdjur pga egna obegripliga motiv har förstås en empatistörning där egna behov alltid triumfar djurs och andra människors.

Därför behöver inte Rickard med 35 ormar och Rakel med 35 katter ha samma störning, hela skillnaden ligger i att ta hand om och mata befintliga djur eller att importera och göra till husdjur, och identifiera sig med.

Våra djurskyddslagar är för slappa tycker jag.
Citera
2026-03-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Våra djurskyddslagar är för slappa tycker jag.
kan detta vara djurplågeri att ha dom i glasburkar även om burkarna håller lagliga mått och vart anmäler man isf
Citera
2026-03-16, 15:35
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
kan detta vara djurplågeri att ha dom i glasburkar även om burkarna håller lagliga mått och vart anmäler man isf

Varför skulle du anmäla något som är lagligt?

Är inte det i sig olagligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in