2026-03-16, 11:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hej!

Det finns alltid mycket som händer i vårt samhälle, och många olika situationer som är farliga för individen. Men när jag läste att blekinge måste upphandla skottsäkra västar till vissa chefer inom regionen satte jag lunchkaffet i halsen.

Är hotbilden mot det offentliga i blekinge så pass hög att detta behövs? Vad har hänt, och hur är läget i blekinge. Det låter ju nästan som det pågår ett krig där nere?

Eller missar jag något?

https://www.sverigesradio.se/artikel/regionen-koper-in-skottsakra-vastar-for-10-miljoner
Citera
2026-03-16, 11:48
Avstängd
Krigsgrodors avatar
Polisen tar väl dessa västar från slumpmässiga medborgare ute i samhället? Ska dom nu köpa in västar till dessa bögar och sedan ta dom igen? Vad är vitsen? Eller är det okej om vita affärsmän har skyddsväst, men inte randoms som oftare har en reell hotbild till skillnad från dessa horungar?
Citera
2026-03-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej!

Det finns alltid mycket som händer i vårt samhälle, och många olika situationer som är farliga för individen. Men när jag läste att blekinge måste upphandla skottsäkra västar till vissa chefer inom regionen satte jag lunchkaffet i halsen.

Är hotbilden mot det offentliga i blekinge så pass hög att detta behövs? Vad har hänt, och hur är läget i blekinge. Det låter ju nästan som det pågår ett krig där nere?

Eller missar jag något?

https://www.sverigesradio.se/artikel/regionen-koper-in-skottsakra-vastar-for-10-miljoner

"Enligt uppgifter till Sydöstran handlar det om ballistiska skyddsvästar till bland annat chefer inom regionen." - bra att cheferna är de som får västarna först och inte de som jobbar på golvet/kommer i kontakt med besvärliga individer främst.

Efter skyddsvästarna kanske cheferna borde få skottsäkra bilar också - den förberedde överlever.
Citera
2026-03-16, 11:53
Medlem
När jag var liten grabb och hälsade på släkten i Ronneby så var det en jättemysig stad. På torget fanns alla möjliga affärer (blomsteraffärer, väskaffärer, presentaffärer osv. osv.) och man såg ytterst få invandrare. Sedan gick det snabbt utför. Senast jag var på besök fanns bara en massa pizzerior (tror jag räknade till 7 stycken?), frisörer, nagelvårdssalonger och "arabbutiker" där det sitter skyltar med arabisk text i fönstrena. Såg knappt några svenskar inne i centrum, bara en massa MENA-folk.

Kan ha med det att göra.
Citera
2026-03-16, 12:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej!

Eller missar jag något?

Istället för skottsäkra västar borde man väl lösa det egentliga problemet istället för att gå på symtomen?

Vems kulor är det dessa chefer ska skyddas från? Varför utelämnas det viktigaste i analysen dvs vem är potentiell gärningsman? Kan man inte förklara det borde man heller inte nyttja skyddsväst!
Citera
2026-03-16, 12:51
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är en rätt liten men intressant region helt klart.

(FB) Region Blekinge i stabsläge efter allvarliga anklagelser mot toppchefer

Borde upprörda invånare bilda ett Pacifistparti och begära att Marinen utrymme Karlskrona så inte de värnpliktiga skjuter hur som helst?
Citera
2026-03-16, 12:56
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
Polisen tar väl dessa västar från slumpmässiga medborgare ute i samhället? Ska dom nu köpa in västar till dessa bögar och sedan ta dom igen? Vad är vitsen? Eller är det okej om vita affärsmän har skyddsväst, men inte randoms som oftare har en reell hotbild till skillnad från dessa horungar?

Nä dom tar dom bara ifrån dom som har skulder hos Kronofogden, varför skulle dom ta västarna ifrån vanliga arbetande svenssons?

Så jävla många chefer kan det inte finnas i Region Blekinge, 10 miljoner köper många skyddsvästar, vilka ska ha resten?

Sjuk jävla utveckling för övrigt att det finns ett "behov" av detta, snart går väl varenda människa runt med en skyddsväst så man inte dör när det kommer en nerknarkad 14-åring och felskjuter dig.
Citera
2026-03-16, 13:07
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
När jag var liten grabb och hälsade på släkten i Ronneby så var det en jättemysig stad. På torget fanns alla möjliga affärer (blomsteraffärer, väskaffärer, presentaffärer osv. osv.) och man såg ytterst få invandrare. Sedan gick det snabbt utför. Senast jag var på besök fanns bara en massa pizzerior (tror jag räknade till 7 stycken?), frisörer, nagelvårdssalonger och "arabbutiker" där det sitter skyltar med arabisk text i fönstrena. Såg knappt några svenskar inne i centrum, bara en massa MENA-folk.

Kan ha med det att göra.

Det var väl även i Ronneby som de anställda på Willys behövde väst för några år sedan. Synd att stan gått ner sig så, den är ju rätt mysig annars.
Citera
2026-03-16, 13:18
Avstängd
TheGretaResets avatar
Skottsäkra västar. Men invandringen från skitländer (inklusive indien och pakistan (tack SD)) skall fortsätta.

Bomber, mord och våld skall normaliseras.
Citera
2026-03-16, 13:20
Avstängd
Krigsgrodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nä dom tar dom bara ifrån dom som har skulder hos Kronofogden, varför skulle dom ta västarna ifrån vanliga arbetande svenssons?

Så jävla många chefer kan det inte finnas i Region Blekinge, 10 miljoner köper många skyddsvästar, vilka ska ha resten?

Sjuk jävla utveckling för övrigt att det finns ett "behov" av detta, snart går väl varenda människa runt med en skyddsväst så man inte dör när det kommer en nerknarkad 14-åring och felskjuter dig.
Nerknarkade 14-åringar på elscooter har vi alltid haft i Sverige. Förutom när elscootrar inte fanns och dom åkte vanlig kickbike.
Citera
2026-03-16, 13:23
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
Nerknarkade 14-åringar på elscooter har vi alltid haft i Sverige. Förutom när elscootrar inte fanns och dom åkte vanlig kickbike.

Inte med automatvapen
Citera
2026-03-16, 16:07
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Istället för skottsäkra västar borde man väl lösa det egentliga problemet istället för att gå på symtomen?

Vems kulor är det dessa chefer ska skyddas från? Varför utelämnas det viktigaste i analysen dvs vem är potentiell gärningsman? Kan man inte förklara det borde man heller inte nyttja skyddsväst!

Jag misstänker att de har en ganska bra analys för detta. Men den verkar inte offentlig, och därav min fråga.

Det känns ju inte som något som det offentliga brukar köpa in, förutsatt att behovet inte är akut.

Och personligen blir jag ju lite orolig om det offentliga nu utsätts för denna typ av press.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in