2026-03-16, 08:42
Medlem
Nu när kriget mellan Israel och Iran pågår märker man hur mycket det skrivs och tycks om israeler överallt. Alla verkar ha väldigt starka åsikter om hur israeler är som folk. Men varje gång jag läser sådana trådar får jag känslan att väldigt få faktiskt har varit i Israel eller spenderat någon tid där.

Jag har varit där flera gånger genom åren, både i Tel Aviv, Jerusalem och lite andra ställen. Mitt intryck är ganska annorlunda än den bild man ofta får i debatter på nätet.

För det första är israeler extremt raka. De säger vad de tycker, ibland nästan brutalt rakt ut. Det kan låta som att folk bråkar fast de egentligen bara diskuterar. Höga röster, mycket gestikulerande och folk avbryter varandra hela tiden. För oss svenskar kan det kännas ganska intensivt.

Men det finns också en annan sida som många missar. De är ofta väldigt sociala och hjälpsamma. Jag har varit med om flera gånger att folk börjar prata med en helt spontant på café eller på gatan. Ser du lite vilsen ut kan någon komma fram och försöka hjälpa till utan att du ens frågat.

Det jag också tycker man märker när man är där är att landet lever med ett konstant säkerhetstänk. Nästan alla har gjort militärtjänst, och konflikter är något som alltid ligger i bakgrunden. Det påverkar mentaliteten ganska mycket. Folk är mer direkta, mer vaksamma och ibland ganska hårda i tonen.

När man nu ser kriget med Iran eskalera känns det nästan som att den där stämningen man märkte i vardagen får en annan förklaring. Många israeler är helt enkelt vana vid att leva i ett läge där hotet aldrig riktigt försvinner.

Poängen jag försöker göra är inte att man måste hålla med Israels politik eller regering. Det är en helt annan diskussion.

Men jag tycker det är lite märkligt hur tvärsäkra folk är på hur israeler "är", när det verkar som att väldigt få faktiskt varit där och lärt känna den judiska mentaliteten på plats. Det är ett väldigt speciellt samhälle, och man fattar det först när man spenderar lite tid där.

Så jag är faktiskt nyfiken: ni som har varit i Israel och träffat israeler i vardagen – vad fick ni för intryck av dem som folk?
Citera
2026-03-16, 08:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Ja precis, raka och ärliga. Det finns dock olika kulturer i Israel eftersom folk har kommit dit från hela världen. Den jemenit-judiska kulturen är väldigt annorlunda från den rysk-judiska. Många mizrahim identifierar sig mer med araber i arabvärlden än judar som bor i USA ex men paradoxalt är de oftast mindre toleranta mot araber än vad andra judar är också.
Citera
2026-03-16, 08:56
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Jag har varit i Israel en gång, på en 3dagars biltur landet runt, ensam.
Upplevde att palestinierna var trevliga, men deras barn var otrevliga .
Israelerna fick jag inte så mycket kontakt med. Tjejerna verkade lite trevligare än killarna som var mer avståndstagande.

Sedan har jag haft mycket med israeler att göra i Asien, Japan Thailand och Filippinerna.
Där är många av ungdomarna otrevliga, håller sig i sina gäng och uppför sig nästan kriminellt.
Men när man träffar israeler som iakttar samma sak och håller sig ifrån dessa gäng är helt okej, ofta mycket trevliga och intressanta.
Citera
2026-03-16, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag har varit i Israel en gång, på en 3dagars biltur landet runt, ensam.
Upplevde att palestinierna var trevliga, men deras barn var otrevliga .
Israelerna fick jag inte så mycket kontakt med. Tjejerna verkade lite trevligare än killarna som var mer avståndstagande.

Sedan har jag haft mycket med israeler att göra i Asien, Japan Thailand och Filippinerna.
Där är många av ungdomarna otrevliga, håller sig i sina gäng och uppför sig nästan kriminellt.
Men när man träffar israeler som iakttar samma sak och håller sig ifrån dessa gäng är helt okej, ofta mycket trevliga och intressanta.

Ja, det är lite konstigt faktiskt att israelerna uppför sig så illa när de turistar i sydostasien. Asiaterna pratar mycket om att israelerna är så respektlösa och tar sig friheter gentemot lokalbefolkningen. Jag tror det är bara en del av israelerna, men det är såpass grovt att det finns restauranger och även hotell som tröttnat på det och vägrar att släppa in israelerna.

Hörde även att de på några ställen tagit hela området i "beslag", själva driver verksamheterna och att lokalbefolkningen inte är välkomna. Lite som att de försöker skapa en egen liten koloni, men vill hålla lokalbefolkningen borta. På den vägen bryter de givetvis mot många lagar som länderna har.

Jag är lite fövånad faktiskt för israelerna förstör för sig själva helt i onödan. Men med det sagt, det finns rötägg från alla länder på olika sätt och vis. Man får helt enkelt ha bra rutiner så att de tas på rätt sätt. In i finkan en dag och sen utvisas.
Citera
2026-03-16, 09:13
Medlem
negrofobens avatar
Bra människor till skillnad från araber.
Har hellre judar som granne än araber.
Citera
2026-03-16, 09:30
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag är lite fövånad faktiskt för israelerna förstör för sig själva helt i onödan. Men med det sagt, det finns rötägg från alla länder på olika sätt och vis. Man får helt enkelt ha bra rutiner så att de tas på rätt sätt. In i finkan en dag och sen utvisas.
Jag gissar att det är djupt kulturellt och komplext att förstå varför det är så.
I alla tider så har folk överallt sett judar på det negativa sättet.
Men kruxet är att det ska vara så.
Det är deras livsuppgift, enligt deras religion.
Det är bara att läsa bibeln och Toran.
Judarna har precis samma uppgift som Jesus i nya testamentet.
Att ta skulden, att bära synden. Att frivilligt bli syndabock.

Det här måste man fundera djupt på.
Vad betyder det och vilken funktion har det.
Citera
2026-03-16, 09:33
Medlem
Kundalinis avatar
Aggressiva och dryga. Som nidbilden av New Yorkbor.
Citera
2026-03-16, 10:19
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Aggressiva och dryga. Som nidbilden av New Yorkbor.
New Yorkbor är enligt min erfarenhet trevliga och hjälpsamma. Bara lite onödigt stressade över sina viktiga jobb.

Ont: Det man behöver förstå när det gäller israeler är att Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. De är inte som vi. Svenska judar kan inte likställas med israeler. Dessa är en del av den gemensamma hederskulturen i Mellanöstern.
Senast redigerad av Anklagaren 2026-03-16 kl. 10:23.
Citera
2026-03-16, 10:49
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
New Yorkbor är enligt min erfarenhet trevliga och hjälpsamma. Bara lite onödigt stressade över sina viktiga jobb.

Ont: Det man behöver förstå när det gäller israeler är att Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. De är inte som vi. Svenska judar kan inte likställas med israeler. Dessa är en del av den gemensamma hederskulturen i Mellanöstern.

Nidbilden av New Yorkbor, N.B.

Israeler har ingen hederskultur.
Citera
2026-03-16, 11:03
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Nidbilden av New Yorkbor, N.B.

Israeler har ingen hederskultur.
Israel har en hederskultur. Varför står det annars ortodoxa judar och kastar sten på skolbussar med flickor som inte klär sig kosher? Det finns gott om moderna judar även i Israel men fundamentet är klassisk mellanöstlig hederskultur.
Citera
2026-03-16, 11:07
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Israel har en hederskultur. Varför står det annars ortodoxa judar och kastar sten på skolbussar med flickor som inte klär sig kosher? Det finns gott om moderna judar även i Israel men fundamentet är klassisk mellanöstlig hederskultur.

Det är som att påstå att det skulle vara hederskulturellt betingat när pro life-anhängare trakasserar gravida tjejer som besöker abortkliniker i delar av USA.
Citera
2026-03-16, 11:32
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Det är som att påstå att det skulle vara hederskulturellt betingat när pro life-anhängare trakasserar gravida tjejer som besöker abortkliniker i delar av USA.
Det är knappast ett uttryck för något amerikanskt kulturellt fundament.

Israel bygger inte sin identitet på sina duktiga programmerare. Istället handlar den israeliska folksjälen om Templet, Jerusalem och kontraktet med Gud. Men du behöver inte hålla med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in