Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Min ICA Maxibutik har infört det successivt på ost men det började redan efter covid när priserna började öka rejält just på ost.
Alla de lite dyrare ostarna slutade ha kilopris (finns på etiketten men man måste titta mer noggrant) och istället visa priset per bit.
Köpte förr alltid allerums herrgård och greve med lagringstid 18 månader som då kostade lite över hundra kronor kilot. När man sen ändrade systemet så stack de iväg och ligger ofta över 200kr/kg då en bit kostar runt 130kr och kanske väger 600gram.
Jag älskar osten men tycker priset är på tok för högt så det gör att man köper billigare ostar.
Hur just ost kunde gå upp så mycket i pris är fortfarande en gåta även om nu mjölken gått upp så är inte ökningen tillräckligt stor.
Som du skriver, kg-priset står på etiketten och det är det du får betala.
Jag köper alltid cheddarost (dyr) 500 eller 750 gr, såklart kan de inte måtta så det blir den exakta vikten, väger den 530 gr i stället för 500 så blir biten lite dyrare (vilket står som pris på etiketten och som jag betalar).
Ja, osten har blivit väldigt mycket dyrare men det är en annan fråga (som inte tråden handlar om).
Ps Vi beställer för det mesta mat för hemleverans och har gjort i många år. När ICA gick över till ett nytt datasystem vad gäller beställning, så beställs inte potatis kg-vis utan styck! Det är kg-priset man får betala men hur f.n ska man veta vad en potatis väger... Det står ca vikt per potatis, vad man får göra är att kolla hur mycket beställningssumman går upp för att butiken ska veta att jag tex vill ha ca 2 kg. Samma problem med beställning av skaldjur (bla färska kräftor).
Butikerna är lika irriterade som jag vad gäller detta nya system som ICA centralt har bestämt (förmodligen billigare än det tidigare systemet). Ds