2026-03-16, 01:47
Avstängd
Queutards avatar
Är det för att försvåra jämförelser inför den stundande matmomssänkningen, det vill helt säga helt enkelt dribbla bort alla med så enkla finter?
Citera
2026-03-16, 04:29
Medlem
Riksreptilens avatar
Om det avskaffar lösgodis är jag klart för den delen av ICAoligarkernas plan.

https://www.land.se/mat-dryck/godisarna-vi-aldrig-slutar-alska
Lösgodisförsäljning godkänns 1985.
Citera
2026-03-16, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Är det för att försvåra jämförelser inför den stundande matmomssänkningen, det vill helt säga helt enkelt dribbla bort alla med så enkla finter?

Kan du ge ex på vilka varor som de nyligen ändrat till styckpris?
Citera
2026-03-16, 06:03
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Ett exempel är paprikor som tidigare ofta såldes för kilopris men som nu allt oftare säljs inplastade styckevis. Sedan har det säkert inte nått alla närbutiker i landets alla avkrokar men jag har noterat trenden bland större livsmedelsaffärer i de större städerna.
Citera
2026-03-16, 06:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Min ICA Maxibutik har infört det successivt på ost men det började redan efter covid när priserna började öka rejält just på ost.
Alla de lite dyrare ostarna slutade ha kilopris (finns på etiketten men man måste titta mer noggrant) och istället visa priset per bit.

Köpte förr alltid allerums herrgård och greve med lagringstid 18 månader som då kostade lite över hundra kronor kilot. När man sen ändrade systemet så stack de iväg och ligger ofta över 200kr/kg då en bit kostar runt 130kr och kanske väger 600gram.
Jag älskar osten men tycker priset är på tok för högt så det gör att man köper billigare ostar.
Hur just ost kunde gå upp så mycket i pris är fortfarande en gåta även om nu mjölken gått upp så är inte ökningen tillräckligt stor.
Citera
2026-03-16, 06:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ett exempel är paprikor som tidigare ofta såldes för kilopris men som nu allt oftare säljs inplastade styckevis. Sedan har det säkert inte nått alla närbutiker i landets alla avkrokar men jag har noterat trenden bland större livsmedelsaffärer i de större städerna.

Ibland säljer man paprika här också för styckepris men då är det oftast ett rabatterat pris. Annars är det kilopris som gäller där alla färger kostar lite olika.
Citera
2026-03-16, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Oavsett inplastat eller ej så måste affären ha ett kg-pris som visas som gäller vid köp av varan.
Hur skulle det se ut annars i butiken... alla kunder skulle stå och väga paprikorna mot varandra och välja den tyngsta.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-03-16 kl. 07:07.
Citera
2026-03-16, 06:47
Medlem
Fantens avatar
Det är väl mest ICA-handlare som gör det här?
Citera
2026-03-16, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Min ICA Maxibutik har infört det successivt på ost men det började redan efter covid när priserna började öka rejält just på ost.
Alla de lite dyrare ostarna slutade ha kilopris (finns på etiketten men man måste titta mer noggrant) och istället visa priset per bit.

Köpte förr alltid allerums herrgård och greve med lagringstid 18 månader som då kostade lite över hundra kronor kilot. När man sen ändrade systemet så stack de iväg och ligger ofta över 200kr/kg då en bit kostar runt 130kr och kanske väger 600gram.
Jag älskar osten men tycker priset är på tok för högt så det gör att man köper billigare ostar.
Hur just ost kunde gå upp så mycket i pris är fortfarande en gåta även om nu mjölken gått upp så är inte ökningen tillräckligt stor.

Som du skriver, kg-priset står på etiketten och det är det du får betala.
Jag köper alltid cheddarost (dyr) 500 eller 750 gr, såklart kan de inte måtta så det blir den exakta vikten, väger den 530 gr i stället för 500 så blir biten lite dyrare (vilket står som pris på etiketten och som jag betalar).

Ja, osten har blivit väldigt mycket dyrare men det är en annan fråga (som inte tråden handlar om).

Ps Vi beställer för det mesta mat för hemleverans och har gjort i många år. När ICA gick över till ett nytt datasystem vad gäller beställning, så beställs inte potatis kg-vis utan styck! Det är kg-priset man får betala men hur f.n ska man veta vad en potatis väger... Det står ca vikt per potatis, vad man får göra är att kolla hur mycket beställningssumman går upp för att butiken ska veta att jag tex vill ha ca 2 kg. Samma problem med beställning av skaldjur (bla färska kräftor).
Butikerna är lika irriterade som jag vad gäller detta nya system som ICA centralt har bestämt (förmodligen billigare än det tidigare systemet). Ds
Citera
2026-03-16, 06:58
Medlem
DoktorNos avatar
Det kanske är nån sån där diskalkyli-förening som klagat att deras medlemmar inte kan räkna ut styckpriset snabbt och enkelt som bidragit till att butikerna visar styckpris med större siffror än kilopris.

Fast jag tycker inte att butikerna "plötsligt infört" styckpris. Det har ju alltid stått pris på varan eller hyllkanten. Däremot är kilopris eller andra jämförelsepriser inte utsatta på alla varor.
Citera
2026-03-16, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Det kanske är nån sån där diskalkyli-förening som klagat att deras medlemmar inte kan räkna ut styckpriset snabbt och enkelt som bidragit till att butikerna visar styckpris med större siffror än kilopris.

Fast jag tycker inte att butikerna "plötsligt infört" styckpris. Det har ju alltid stått pris på varan eller hyllkanten. Däremot är kilopris eller andra jämförelsepriser inte utsatta på alla varor.

Kg / literpriser ska alltid stå på varan, oavsett vad det gäller. Om inte... så har affären missat något och ska rätta till det.
Vid nedsatt pris pga nära utgångsdatum brukar den gamla prisetiketten sitta kvar och det nedsatta priset sitter påklistrat med en ofta röd lapp.

För några år sedan skulle jag köpa toa-papper, fanns inget kg-pris och jag uppmärksammade butiken på det så nästa gång var det tillrättat på hyllkanten för just den varan.
Det ska alltid gå att jämföra kg/liter-pris men det får du göra själv (oavsett om det är butiken eller vid hembeställning).
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-03-16 kl. 08:12.
Citera
2026-03-16, 09:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Som du skriver, kg-priset står på etiketten och det är det du får betala.
Jag köper alltid cheddarost (dyr) 500 eller 750 gr, såklart kan de inte måtta så det blir den exakta vikten, väger den 530 gr i stället för 500 så blir biten lite dyrare (vilket står som pris på etiketten och som jag betalar).

Ja, osten har blivit väldigt mycket dyrare men det är en annan fråga (som inte tråden handlar om).

Ps Vi beställer för det mesta mat för hemleverans och har gjort i många år. När ICA gick över till ett nytt datasystem vad gäller beställning, så beställs inte potatis kg-vis utan styck! Det är kg-priset man får betala men hur f.n ska man veta vad en potatis väger... Det står ca vikt per potatis, vad man får göra är att kolla hur mycket beställningssumman går upp för att butiken ska veta att jag tex vill ha ca 2 kg. Samma problem med beställning av skaldjur (bla färska kräftor).
Butikerna är lika irriterade som jag vad gäller detta nya system som ICA centralt har bestämt (förmodligen billigare än det tidigare systemet). Ds

Det är väl för att du som kund ska veta exakt hur mycket du ska betala och sen får du det du beställt men det kan vara stor skillnad om man får tio små potatisar eller tio stora.

Har själv aldrig provat på onlineshop för matvaror då jag själv vill välja vad jag ska ha plus att jag har 45minuter över i mitt liv varje vecka för att hinna handla allt som behövs.
I tiden så ingår även att jag åker drygt tio minuter t&r till butiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in