2026-03-15, 22:11
Medlem
Noctones avatar
Dokumentären, Fotbollsmiljonerna som försvann, SVT handlar om hur flera spelare i Malmö FF förlorade sina pensionspengar genom investeringar i en person kallad "Bosse". Ett flertal svenska allsvenska har investerat delar av sina pensionspengar i "Bosse" och slutligen förlorat dem. Dokumentären visar hur dessa investeringar ledde till att nästan 40 miljoner kronor försvann utan att spelarna sett något av sina pengar.

Vad vet vi mer om herrarna Bo Ahlén och Anders som figurerar i dokumentären?

https://www.svtplay.se/fotbollsmiljonerna-som-forsvann

https://www.na.se/sport/ahlen-om-anklagelserna-klart-mitt-namn-tagit-skada/
Citera
2026-03-15, 22:20
Medlem
quts avatar
Lättlurade, hur fan kan de vara så lättlurade,,,,,,,,,,, inte ett ända dokument eller kontoutdrag.
Citera
2026-03-15, 22:43
Medlem
Tratten52s avatar
Jag har också funderat på hur man kan vara så korkat naiva så man stoppar in pengar i den typen av fantasiprojekt. Det måste finnas någon typ av kontrakt eller avtal som reglerar vem som äger vad. Finns det inte det så får dom skylla sig själva. Så går det för personer som är tappade bakom en vagn med för mycket pengar 😅
Citera
2026-03-16, 00:05
Medlem
EnStrumpaKorts avatar
Vad är Bosses efternamn? Bor han kvar i Örebro?
Citera
2026-03-16, 00:44
Medlem
EnStrumpaKorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag har också funderat på hur man kan vara så korkat naiva så man stoppar in pengar i den typen av fantasiprojekt. Det måste finnas någon typ av kontrakt eller avtal som reglerar vem som äger vad. Finns det inte det så får dom skylla sig själva. Så går det för personer som är tappade bakom en vagn med för mycket pengar 😅

Fast nu var väl killarna 17-22 år. Och deras chef gick i god för Bosse.
Citera
2026-03-16, 06:40
Medlem
Noctones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrumpaKort
Vad är Bosses efternamn? Bor han kvar i Örebro?

Bo Ahlén
Citera
2026-03-16, 09:09
Medlem
Man ska nog inte överskatta sin egen förmåga att inte bli lurad på det här sättet. Som skrivits innan var killarna väldigt unga. Bosse verkar ju ha haft en speciell relation till killarna där han vid något tillfälle beskrevs som en extrapappa. Mao var det inte någon random snubbe på stan de blev lurade av utan någon de kände och litade på. Något som byggts upp över lång tid. Dessutom fick de ju ”facit” på att den första investeringen gick bra. Sen om den gjorde det är ju en annan fråga. Det var väl troligtvis inte sant.

Som RÅP sade ”Vad skönt att någon hjälper mig med det här. Jag trodde att det var något som ingick på den här nivån. Att det var så här.”

Är helt övertygad om att de flesta hade blivit lurade på precis samma sätt. Man ska inte underskatta en psykopat.
Citera
2026-03-16, 15:25
Medlem
EnStrumpaKorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noctone
Bo Ahlén

Tackar!
Citera
2026-03-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
Man ska nog inte överskatta sin egen förmåga att inte bli lurad på det här sättet. Som skrivits innan var killarna väldigt unga. Bosse verkar ju ha haft en speciell relation till killarna där han vid något tillfälle beskrevs som en extrapappa. Mao var det inte någon random snubbe på stan de blev lurade av utan någon de kände och litade på. Något som byggts upp över lång tid. Dessutom fick de ju ”facit” på att den första investeringen gick bra. Sen om den gjorde det är ju en annan fråga. Det var väl troligtvis inte sant.

Som RÅP sade ”Vad skönt att någon hjälper mig med det här. Jag trodde att det var något som ingick på den här nivån. Att det var så här.”

Är helt övertygad om att de flesta hade blivit lurade på precis samma sätt. Man ska inte underskatta en psykopat.

Har bara sett ett avsnitt så jag kan vara helt fel på bollen (!) här… men har haft någon egen vinning genom spelarnas placeringar?

Eller var/är han en naiv visionär som genuint trodde på projektet?

Värre förfaranden sker på regulerade och övervakade marknadsplatser (smålistor) hela tiden där folk förlorar pengar pga att karismatiska personer som målar upp företag och koncept som nyckeln till ekonomiskt välstånd.

Är det mer allvarligt att fotbollsspelare för felbeslut än gemene man?
Citera
2026-03-16, 23:38
Medlem
Vilket ansvar har MFF, det är väl de som förmedlat och gått i godo för kontakten? Deras jurister kunde väl hjälpa dem, vi pratar nog inte om så rika gubbar? Synd om dem om pensionspengarna gått upp i rök. Det var inga av de större spelarna, men ändå namnkunniga, så vill de inte avslöja sig eller tar de förlusten med en klackspark? Hur många avsnitt blir det?
Citera
2026-03-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor

Exakt. Det här var unga grabbar som föll i klorna på någon samvetslös jävel som vet hur man bygger en long con. Alla jag träffat som blivit riktigt grovt lurade har varit av någon de kände och litade på. Ett exempel är en f.d kollega som i tre års tid byggde upp ett företag tillsammans med en bedragare. Det gick till så här: vi har min f.d kollega, vi kallar honom Kollegan. Sedan har vi den han startade bolaget med, vi kallar honom Säljaren. De funkade bra ihop och umgicks även privat. Kollegan är tekniskt väldigt begåvad men inte så social. Säljaren var inte så teknisk men hade ett helt otroligt välsmort munläder.

Efter ungefär tre år börjar det gå riktigt fint, firman går plus med god marginal. Säljaren drar på kort tid in tre riktiga jätteaffärer - kontrakt värda många miljoner styck och var för sig mycket större än något de åtagit sig innan. Säljaren övertalar Kollegan att här gäller att smida medan järnet är varmt, de ska låna ordentligt med pengar och expandera verksamheten för att kunna möta ordrarna. Med sin smidiga tunga och undertecknade säljavtal i portföljen övertalar Säljaren deras bank att låna dem över fyra miljoner.

Mindre än en vecka efter pengarna kommit in så kommer Kollegan till jobbet en dag och upptäcker att alla konton är tomma. Säljaren är puts väck och hittas aldrig igen. Avtalen fanns aldrig på riktigt, förfalskade alla tre. De uppdrag som faktiskt fanns räckte inte på lång väg. Konkursen var ett faktum.

Banken är givetvis tvärförbannad och deras jurister går hårt fram i rätten för att driva in så mycket som möjligt. Rätten håller med om att företaget agerat oaktsamt och bestämmer att efter allt av värde sålts och firman lagts ned ska de två firmatecknarna personligen betala tillbaka en del av skulden trots att det var ett AB.

Kollegans ekonomi har varit grusad i över ett decennium och han kan aldrig lägga det bakom sig; pga att man fortfarande aldrig fått tag i Säljaren (flytt landet) så ligger ärendet öppet.
Citera
2026-03-17, 10:48
Medlem
Ska inte avslöja för mycket men avsnitt 3 innehåller högoktanig underhållning avd "Bli påkommen med att ljuga". Fantastiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in