Citat:
Ursprungligen postat av
TheGretaReset
Liberalernas kärnväljare var lärare med äldre akademisk utbildning. Dvs utbildade innan flumskolereformen 1968 (och bakgrunden till kårhusockupationen) de var kärntrupperna. JAg känner en sådan. I år fyller hon 88.
Det fina folket i Göteborg har också av tradition varit liberaler (i brist på adel?) och inte moderat vilket ansetts vulgärt (till skillnad från i Stockholm där det är ok att vara moderat).
I brist på kärnväljare (hästväljare kallade väl sossarna dessa för några år sedan) måste man vinna nya röster varje val. Det klarar ingen.
Att de varit så starka i Landskrona är också intressant. Landskrona har ju varit en industristad precis som götet.
Intressant därför att resten av skåne varit starkt förankrat med bondeförbundet historiskt.
Jag diskuterar inte vad L:s kärnväljare var 1968 eller vilka tanter i Göteborg som röstade på Folkpartiet. Jag diskuterar om det finns ett utrymme 2026 för ett parti som kombinerar krav, arbete, mindre byråkrati och mindre sossemoralism.
Alla partier som överlever förändras. Frågan är inte vad L var, utan om de kan bli något annat nu när deras gamla väljarbas i princip är på väg till kyrkogården.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Liberalerna är själva inne på att starta nya partier och i grunden är det en rätt tanke eftersom liberalerna länge lider av splittringen, alla har sina egna idéer och drar åt olika håll i nästan varenda fråga.
Kan man nystarta med nya partier som är mer tydliga med vad de vill samt klarar av att dra åt samma håll, då är mycket vunnet.
Men en sak ska man ha klart för sig. Politik mår inte bra av att man flummar ur i ideologier som inte är förankrade i verkligheten. De allra flesta väljarna saknar sakpolitiken och förmågan att samarbeta för att lösa verkliga problem.
Det finns en vänster- och en högerfalang i L, precis som i de flesta partier. Problemet är att vänsterfalangen i åratal agerat som om de äger partiets själ, trots att de i praktiken bara gjort det till ett svagare socialdemokratiskt bihang.
Att de nu hotar med nytt parti är nästan komiskt.
De förstörde partiet, och nu när de inte längre får bestämma vill de splittra det ännu mer. Det säger rätt mycket om vilka som faktiskt varit problemet.