2026-03-15, 19:50
Medlem
Man hör ofta rekrytera vilja att man är stresstålig men det finns flera typer av stress. Stress som går över och man kan andas ut är helt okej, men som jag hade det på mitt förra jobb som customer success manager gav mig magkatarr för att det var så mycket att göra att det egentligen hade behövts två till, och det var ofta som ärenden rann över till nästa dag.

Jag är i tankarna på att utbilda mig till något, men jag vill höra hur ofta det finns ohälsosam stress på andra typer av kontorsjobb. Alltså den som gav magkatarr och där man mådde psykiskt dåligt och våndades över att gå till jobbet för att gasen var på 90 konstant och aldrig gick ner till 40 så man fick andas.

Jag har kollat på lite YH-utbildningar inom programmering, nätverksteknik, spelutveckling, logistik som transportledare och spedditör, medicinsk sekreterare och bank och försäkringsrådgivare. Jag är också öppen för en kortare kandidate på universitetet.

Kort och gott är denna dåliga stress standard på kontor eller hade jag bara otur med min förra arbetsplats?
Senast redigerad av ReadyPlayerTwo 2026-03-15 kl. 20:18.
Citera
2026-03-15, 19:53
Medlem
DenverAirports avatar
Är success manager något nytt påhitt?
Citera
2026-03-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Är success manager något nytt påhitt?
Tänk en mer avancerad support-roll där ens uppgift är att mer eller mindre vara kundens betjänt på företaget. Man tar emot beställningar, har kundmöten, är mellanhanden mellan kund och våra IT-experter, ser över jobbflöden, gör QA, levererar och så.
Citera
2026-03-15, 22:27
Medlem
pn222jws avatar
Dom sena eftermiddagarna (måndag till torsdag) på ett kontor känns ibland påfrestande. Man måste vara alert - ju snabbare man arbetar desto större chans att få gå hem utan övertid. Man vill jobba på så att arbetskamraterna inte tvingas göra mer än en själv. Man ska ändå undvika att gå i "kaffefällan" - så mycket koffein att det knappt går att somna på kvällen. Förmiddagarna är nästan lättare när man har lunchen att se fram emot.
Citera
2026-03-15, 22:31
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Generellt är det väl ganska lugnt på kontor. Jag har prövat ganska mycket och skulle säga att logistik är nog det som bär med sig flest överraskningar och därför också har mest stress.
Citera
2026-03-15, 23:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyPlayerTwo
Tänk en mer avancerad support-roll där ens uppgift är att mer eller mindre vara kundens betjänt på företaget. Man tar emot beställningar, har kundmöten, är mellanhanden mellan kund och våra IT-experter, ser över jobbflöden, gör QA, levererar och så.
Typiskt sånt jobb som blir superstressigt, inget man mår bra av att jobba för länge med. Mitt tips är att skaffa ett okvaliificerat kontorsjobb med inriktning på service/kundtjänst på någon myndighet, sånt som inte kräver eftergymnasial utbildning och där din erfarenhet kan vara en meriterande bakgrund.
Citera
2026-03-16, 22:57
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyPlayerTwo
Man hör ofta rekrytera vilja att man är stresstålig men det finns flera typer av stress. Stress som går över och man kan andas ut är helt okej, men som jag hade det på mitt förra jobb som customer success manager gav mig magkatarr för att det var så mycket att göra att det egentligen hade behövts två till, och det var ofta som ärenden rann över till nästa dag.

Jag är i tankarna på att utbilda mig till något, men jag vill höra hur ofta det finns ohälsosam stress på andra typer av kontorsjobb. Alltså den som gav magkatarr och där man mådde psykiskt dåligt och våndades över att gå till jobbet för att gasen var på 90 konstant och aldrig gick ner till 40 så man fick andas.

Jag har kollat på lite YH-utbildningar inom programmering, nätverksteknik, spelutveckling, logistik som transportledare och spedditör, medicinsk sekreterare och bank och försäkringsrådgivare. Jag är också öppen för en kortare kandidate på universitetet.

Kort och gott är denna dåliga stress standard på kontor eller hade jag bara otur med min förra arbetsplats?

Det finns olika former av stress, som känns olika.
Hur du upplever stress är också kopplat till dig som person.
Med erfarenhet lär du dig vad som är viktigt och vad du kan skita i. Med god självkänsla kan du sätta gränser och inte identifiera dig med din prestation.
Alla jobb är "jobbiga" i början, men sen släpper det - förhoppningsvis. Eller så är du ett nervvrak som blir sjukskriven fram till pensionen. Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in