2026-03-15, 17:26
Medlem
Messials avatar
Hej!
Vad är egentligen grejen med att det startas "egna" partier?

Sara Skyttedal, EU kritikern, fick lämna Kristdemokraterna och startade ett eget parti och målet var givetvis - att ta sig in i EU parlamentet.
Vem som helst förstår att pengarna lockade Skyttedal. Folket används mest som en floskel. Människor överlag går in i politiken för pengarnas skull, "för folkets skull" är floskler.
Jag tror att Liberalernas riksdagsmän är nervösa just nu, dom har levt flott sedan år 2022 och vissa ännu längre och mer eller mindre levt lyxliv finansierat utav oss skattebetalare. Särskilt någon liberal som kommer ifrån landet, jag menar - gratis lägenhet på bästa läge i Stockholm, gratis mat i riksdagens restaurang och mer eller mindre buffé, gratis bilfärd och egen chaufför och personen slipper beblanda sig med vanligt folk och till och med bubbelpool i riksdagen. Vem skulle inte vilja leva ett sådant liv och ha allt sådant i 4 år?

Liberaler i riksdagen kommer kanske snart behöva gå upp klockan 07.00 på morgonen och arbeta för 25-30 000 kr efter skatt som vanligt folk. Stackars s*tar.

Kasslern blev utslängd ifrån Sverigedemokraterna och lovade minsann att hans politiska parti (Kasslern: jag blev utslängd ur Sverigedemokraterna, nä nu skall jag starta ett eget parti) brydde sig om folket och folket är i fokus och han är minsann inte intresserad utav ett enormt arvode. Men jag har läst en granskning om AfS och AfS verkar fungera som Kasslerns inkomstkälla och Kasslern är mer eller mindre ensam i partiet. Kasslern snackar mest skit och hans lilla grupp som röstar på honom är foliehattar och människor som saknar halva antalet tänder i munnen.
Problemet med Kasslern är också att han är för öppen med han vill och att han är etnonationalist. Etnonationalism går inte hem hos en mycket stor del utav det etniskt svenska folket.
Sverigedemokraterna vet att om dom hade gått fram med den politik dom hade år 1995 så hade dom inte suttit i riksdagen och inte fått vara med i gemenskapen (Tidösamarbetet).

Sedan har vi även framtidens vänster eller vad dom heter, uteslutna antisemiter. Hon lönnfeta Lorena och hetsige och strulige Daniel. Daniel verkar ha ADHD, en bråkig person.
Dom blev uteslutna och nu skall dom starta ett eget parti.

Nu i dagarna lämnade en massa liberaler Liberalerna och det är kanske bra, om partiet får stödröster och om skiten (dom som vill ha massinvandring) som är emot Sverigedemokraterna lämnar så kan kanske Liberalerna vara med och genomföra den politik som dom inte hade kunnat med den avdankade skiten (Jan Jönsson, Maria Leissner, Bengt Westerberg med flera) som lämnar partiet nu.
Givetvis skall skiten som lämnade partiet "starta nya partier" nu. Allt för folket, folket som dom värnar om (floskler).
Citera
2026-03-15, 17:36
Medlem
BombaySaphires avatar
Dels är det väl allmänt missnöje med de redan etablerade partierna och dels drömmer väl vissa om att göra samma resa som SD har gjort de senaste 25 åren, dvs växa från ingenting till att bli Sveriges näst största parti.
Citera
2026-03-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Liberaler i riksdagen kommer kanske snart behöva gå upp klockan 07.00 på morgonen och arbeta för 25-30 000 kr efter skatt som vanligt folk. Stackars s*tar.

De kommer få massa inkomstgaranti https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoternas-arvoden-och-villkor/pensioner-och-avgangsformaner-efter-uppdraget-som-ledamot/

Men du kan ju hoppas.
Citera
2026-03-15, 17:56
Avstängd
I Norrbotten har en massa missnöjda socialdemokrater starta lokala framtidspartier. Framtid Jokkmokk, Framtid Kalix, Framtid (S) i Pajala.
Citera
2026-03-15, 18:04
Medlem
Messials avatar
Det får mig och tänka på ordet skatt som är starkt förknippat med S.

Skatt på ditt, skatt på datt, skatt, skatt och skatt.

F*n, sossarna brukar införa hundratals skatter på en mandatperiod när dom styr Sverige. Dom kommer på en mängd olika skatter.
Skattedemokraterna.

Argumentet brukar vara "för välfärden och för att vi skall få ett bättre land".
Men kommuner som Danderyd, Täby och Österåker har låg skatt och ändå är det bland dom bästa kommunerna i Sverige. Kommuner där sossarna styr brukar vara vanskötta och förfallna.
Likt Botkyrka, Malmö och Södertälje exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
I Norrbotten har en massa missnöjda socialdemokrater starta lokala framtidspartier. Framtid Jokkmokk, Framtid Kalix, Framtid (S) i Pajala.
Senast redigerad av Messial 2026-03-15 kl. 18:08.
Citera
2026-03-15, 18:13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Människor överlag går in i politiken för pengarnas skull, "för folkets skull" är floskler.

De flesta som går in i politiken tjänar inga större pengar. I Sverige finns omkring 15 000 politiker varav typ tusen tjänar mer än en heltidstjänst på McD.
Citera
2026-03-15, 19:01
Medlem
grungewhores avatar
Tror det stavas hybris. De har huvudet så långt upp i sina egna arslen att de tror det är en sakfråga i partiet som avgör allt.

Skyttedal, som är marknadsliberal, borde förstås sökt upp Liberalerna eller Centern istället då hon kom ut som haschtomte. Inte starta eget parti som inte en käft kommer rösta på.

Liberalerna måste ju vara ännu tossigare. "Vi har ett parti som riskerar åka ur riksdagen, särskilt om vi inte öppnar upp mot SD. Jag vet, om vi istället skapar ett nytt parti som aldrig kommer komma in i riksdagen så behöver vi aldrig oroa oss för att behöva samarbete med SD". Märkligt med ett liberalt parti som inte för en liberal narkotikapolitik, när bevisligen flera är fullständigt nedrökta i hjärnan...
Citera
2026-03-15, 19:14
Medlem
kajnuss avatar
Egna partier fungerar bäst på lokalnivå.

Annars finns ju Knapptryckarna och Elsa Widdings parti som är ju ämnat för att locka till sig mestadels boomers som inte är nöjda med de etablerade partierna.
Citera
2026-03-16, 00:29
Medlem
För det första, om ett parti ska kunna radikalt förändra ett helt samhälle så måste partiet i fråga vara betydligt mer än ett simpelt politiskt parti. Det måste vara en riktig folkrörelse med många grenar och bredd. För det andra, så länge plattformen som man vill ha inte existerar, så ser jag inte felet med att starta något eget. Problemet är när personer blir uteslutna och sedan startar ett snarlikt parti "bara för att". Som Elsa Widding eller de där gröna mupparna efter att ha blivit uteslutna ur MP.

Både Kasselstrand och Allard tycker jag hade goda skäl till att starta eget, åtminstone från början. Från Kasselstrands perspektiv fanns det ju inget som motsvarade det han sökte efter, dvs ett nationalistiskt parti som vill faktiskt ta i med hårdhandskarna på riktigt som samtidigt hade en mycket pragmatisk approach med högertendenser. Vad fanns det annars att välja på? NMR?

Allard hade ett bra skäl eftersom partiet var från början endast lokalt förankrat i Örebro, samt att han och hans parti är lite "speciellt" som knappast hade tolererats i något annat etablerat parti. Bortsett från hans debattstil, så känns han verkligen som en blandning av höger och vänster.

Jag tycker att problemet är när folk endast startar nya partier för sitt egos skull eller bara rent slentrianmässigt utan att ha någon djupare tanke bakom. Mycket lättare att bara gå in i ett befintligt parti om det påminner om ens åsikter. Dock kan jag förstå att man kanske inte känner sig bekväm med att stå bakom ett parti som inte delar samma åsikter i relativt viktiga frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in