2026-03-15, 07:46
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Vivarium är en blanding utav akvarium och terrarium. Hälften vatten hälften land. Vad kan man ha för något kul i dessa, som fungerar tillsammans?
Citera
2026-03-15, 07:51
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Sköldpaddor? Nån sorts vatten/land ödla?
Citera
2026-03-15, 08:04
Medlem
Imnshos avatar
Man ska väl ha lite lummig växtlighet och skapa ett vattenfall. The animals will follow....
Citera
2026-03-15, 09:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Problemet med denna typ är just all skit som gror om man också ska ha lite fuktighet och värme.

Det kräva en hel del jobb med sånt och en viktig sak att tänka på är att ju större ju enklare.
Citera
2026-03-15, 09:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Har inget längre, men har haft ett par stycken genom livet.

Har haft räkor och fiskar i vattendelen och grodor (Pilgift i något och andra grodor i något annat.) i landdelen, men helst har jag bara växter.

Har funderat på att starta upp ett igen men finner inte riktigt tiden i nuläget. Då blir det troligtvis växter och lite gråsuggor och liknande i landdelen och kanske någon mussla och/eller hussnigel i vattendelen om jag inte bara kör på växter och kanske någon svamp.

Om man vill ha djur i beror det på vilken typ av vivarium man vill ha. I en "regnskog" fungerar pilgiftsgrodor, någon hussnigel diverse räkor, fiskar och liknande. Men om man har ett något torrare finns det andra grodor och geckos som fungerar bra till landdelen.

Finns numera ett flertal ryggradslösa djur att tillgå som inte var särskilt tillgängliga förr.
Citera
2026-03-16, 17:00
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Har inget längre, men har haft ett par stycken genom livet.

Har haft räkor och fiskar i vattendelen och grodor (Pilgift i något och andra grodor i något annat.) i landdelen, men helst har jag bara växter.

Har funderat på att starta upp ett igen men finner inte riktigt tiden i nuläget. Då blir det troligtvis växter och lite gråsuggor och liknande i landdelen och kanske någon mussla och/eller hussnigel i vattendelen om jag inte bara kör på växter och kanske någon svamp.

Om man vill ha djur i beror det på vilken typ av vivarium man vill ha. I en "regnskog" fungerar pilgiftsgrodor, någon hussnigel diverse räkor, fiskar och liknande. Men om man har ett något torrare finns det andra grodor och geckos som fungerar bra till landdelen.

Finns numera ett flertal ryggradslösa djur att tillgå som inte var särskilt tillgängliga förr.

Hur är det att byta vatten i ett vivarium? Hur gör man enklast?
Citera
2026-03-16, 21:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hur är det att byta vatten i ett vivarium? Hur gör man enklast?

Det har varit rätt enkelt. Aldrig haft något med riktigt mycket vatten i vattendelen. Jag har bara gjort samma som med vattenbyte i akvarium. Sugit ut en del med slang ner i en spann som jag hällt ut i toastolen och sedan fyllt på med nytt kranvatten i vattendelen. Aldrig sugit med något som inte skulle sugas upp.

Har både haft med pump upp till ett litet vattenfall och med dyser för dimma/regneffekt, så det har varit lite cirkulation på vattnet som runnit tillbaka ner i vattendelen, men inget extremt.

Min far hade ett tag ett vivarium till ett par olika sorters pilgiftsgrodor på lite mer än 1000 liter. Det hade en vattendel, vilken var på över 200 liter, som han hade några diskus och ett stim av någon tetra i (Kardinaltetra har jag för mig att det var.). Det höll han på och bytte vatten i på samma sätt. Han hade grymt bra koll på allt det där och hade något tiotal olika vivarium under kanske 25-30 år. Jag lärde mig det mesta av det jag kan av honom. Han är dock inte med oss längre, vilket gör att jag inte kan fråga honom om andra saker om ämnet som kan vara värt att tänka på.

Han hade några som det aldrig byttes vatten på.

Har själv bara haft ett som jag aldrig bytt vatten på utan bara fyllt på, men det hade jag bara växter i. Men det var väldigt länge sedan; tidigt 90-tal.

Vet dock om flera andra som aldrig bytt utan bara fyllt på även i vivarium med djur i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in