Citat:
Ursprungligen postat av
Vatos.Locos
Hur är det att byta vatten i ett vivarium? Hur gör man enklast?
Det har varit rätt enkelt. Aldrig haft något med riktigt mycket vatten i vattendelen. Jag har bara gjort samma som med vattenbyte i akvarium. Sugit ut en del med slang ner i en spann som jag hällt ut i toastolen och sedan fyllt på med nytt kranvatten i vattendelen. Aldrig sugit med något som inte skulle sugas upp.
Har både haft med pump upp till ett litet vattenfall och med dyser för dimma/regneffekt, så det har varit lite cirkulation på vattnet som runnit tillbaka ner i vattendelen, men inget extremt.
Min far hade ett tag ett vivarium till ett par olika sorters pilgiftsgrodor på lite mer än 1000 liter. Det hade en vattendel, vilken var på över 200 liter, som han hade några diskus och ett stim av någon tetra i (
Kardinaltetra har jag för mig att det var.). Det höll han på och bytte vatten i på samma sätt. Han hade grymt bra koll på allt det där och hade något tiotal olika vivarium under kanske 25-30 år. Jag lärde mig det mesta av det jag kan av honom. Han är dock inte med oss längre, vilket gör att jag inte kan fråga honom om andra saker om ämnet som kan vara värt att tänka på.
Han hade några som det aldrig byttes vatten på.
Har själv bara haft ett som jag aldrig bytt vatten på utan bara fyllt på, men det hade jag bara växter i. Men det var väldigt länge sedan; tidigt 90-tal.
Vet dock om flera andra som aldrig bytt utan bara fyllt på även i vivarium med djur i.