2026-04-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag är djupt bekymrad över hur allt fler politiker - både i Sverige och internationellt - reducerar säkerhetspolitik till militär kapprustning, nya vapensystem och hotfull retorik.

Internationellt domineras debatten av krigsretorik från ledare som Trump, Putin, Starmer, Macron och Merz. Men vi har även våra egna exempel här hemma. Pål Jonson och Joakim Paasikivi exempelvis som gärna talar om militär kapacitet och slagfältets logik, men sällan om diplomatins konst. Även Ulf Kristersson, Tobias Billström och Carl Bildt som banade väg för Sveriges Nato-inträde och det minst sagt långtgående DCA-avtalet talar gärna om "avskräckning" och "kollektiv säkerhet" i rent militära termer. Sällan adresserar de hur Sverige som Natomedlem faktiskt skulle kunna verka för dialog och nedrustning inifrån alliansen. När Magdalena Andersson sade att Europa redan idag kan ”bomba Ryssland sönder och samman” var hennes budskap att vi inte behöver fler kärnvapen. Men orden i sig är typiska för vår tid: militär förstörelse har blivit ett accepterat inslag i det politiska språket.

Sverige har en lång och stolt tradition av att vara en röst för nedrustning, dialog, medling och fredlig konfliktlösning. Det är därför djupt sorgligt, och samtidigt avslöjande för tidsandan, att våra mest erfarna och internationellt respekterade diplomater sällan hörs i dagens säkerhetspolitiska debatt. Jan Eliasson, Pierre Schori, Hans Blix och Sven Hirdman har förhandlat i världens hetaste konflikter, suttit i FN:s högsta ledning, lett inspektioner av massförstörelsevapen och representerat Sverige i avgörande internationella sammanhang. Deras erfarenhet behövs mer än någonsin!

Inte heller får erfarna fredsforskare, ekonomer och statsvetare med förmåga att tänka i ett större perspektiv än den gängse väst-centrerade berättelsen komma till tals i våra medier. Jan Öberg, Jeffrey Sachs, Glenn Diesen, Giannis Varoufakis och John Mearsheimer är några exempel på skarpa intellektuella röster som systematiskt marginaliseras. Istället misstänkliggörs de, beskylls för att vara naiva eller rent av för att gå främmande makts ärenden. I svärdets tid räknas fredens vän bland fiender.

I dagens debatt verkar man ha glömt bort att det viktigaste verktyget i varje varaktig konfliktlösning är och förblir diplomati. Vapen kan behövas för avskräckning, men upprustning utan diplomati är inte säkerhetspolitik utan militär eskalering. Kanske är utvecklingen en bieffekt av en populärkultur där krig reduceras till underhållning och där filmer och datorspel lär oss att den som har mest vapen och dödar flest motståndare vinner. Dessutom har inte dagens ledare personliga erfarenheter av de stora världskrigen som banade vägen för FN, folkrätten, fredsforskningen och den internationella diplomatin.

I krig finns mycket sällan några vinnare, bara förlorare. Se bara på Afghanistan. Världens två främsta militärmakter, USA och Ryssland, försökte båda "lösa" konflikten där med vapen. Båda misslyckades med att bomba bort talibanerna. På samma sätt kommer Ryssland aldrig att militärt lösa konflikten med Ukraina, och USA kommer aldrig att militärt lösa konflikten med Iran. Naturligtvis har dessa stormakter både den konventionella och nukleära kapaciteten att bokstavligen bomba sönder dessa länder precis som Israel gjort med Gaza. Men förstörelse är inte en lösning på den underliggande konflikten.

Att lösa en konflikt kräver något betydligt svårare: förmågan att objektivt analysera dess uppkomst, att erkänna båda sidors skuld, att se varandras perspektiv, att förhandla och nå en kompromiss som slutligen leder till varaktig fred och försoning. Om vi inte ändrar riktning så hamnar vi dit vi är på väg: ett tredje världskrig!

Några frågor att diskutera:
  • Varför har diplomatin fått en så undanskymd roll idag när man diskuterar svensk säkerhetspolitik?
  • Varför får militära experter betydligt mer utrymme i media än erfarna diplomater och fredsforskare?
  • Vem tjänar egentligen på att debatten ensidigt fokuserar på militära lösningar?
  • När började förändringen och vad var orsaken?
  • Hur vänder vi utvecklingen?
Vi befinner oss de facto i WW3 numera och det beror på att USA håller på att förlora sin globala hegemoni genom att BRICS länderna utvecklats starkt och tagit plats.
Kina har redan gått om USA i världshandeln osv.
Men USA har kvar sina 750 militära baser globalt och försöker behålla eller erövra politisk och ekonomisk makt genom att hota militärt och intervenera i andra länders interna angelägenheter eller genom proxykrig.
Vi ser det spela ut i Europa, i MÖ , Latinamerika och nu även i Afrika. De stöter på motstånd såklart och då blir det konflikter.
Sverige regering har valt att alliera sig med USA och det fungerar ungefär som när man kissar på sig utomhus i köld grader, värmer skönt till en början men sedan blir det värre Se på Gulfstaterna hur det gick för dem
Se även på hur tyska folket resonerar - de vill inte ha kvar de amerikanska baserna på sitt territorium, de vill inte dras in i WW3.
Svenska folket är fredsskadade och har bristande kunskaper om vad krig innebär.
Citera
2026-04-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
håll bara käften!
Ja, det är exakt så som de diktaturer behandlar människor i steg ett. Lyder man inte så ser regimen till att de som opponerar sig förvinner". I t.e.x. fasciststaten Ryssland kastas de ut genom fönster eller förgiftas.

Du- i egenskap av fullfjädrad fascist- propagerar stenhårt för Rysslands och andra diktaturers rätt att förtrycka och tysta ner sin befolkning.
Citat:
Så vem skapade Ukraina då för det fanns inte före sovjet och kommunisterna
Här visar du att du har fallit för Putins lögnaktiga propaganda.
Att Ukraina skapades av Sovjetunionen är ungefär lika okunnigt som att hävda att Sverige skapade Norge 1814.
Citat:
Du har ett primitivt tankesätt och inser nog inte vem du egentligen tjänar och försvarar.
Men du tycker inte att ditt stöd för diktaturer är primitivt? Du är en fruktansvärt obehaglig fascist och en skam för mänskligheten. Jag respekterar dock din rätt att uttrycka dina fascistiska åsikter, men de kommer inte att bli oemotsagda. Några fascistiska "håll bara käften"-utrop håller jag som demokratianhängare inte på med.

Om sådana varelser som du inte fanns skulle det heller inte finnas några världskrig.
Citera
2026-04-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ja, det är exakt så som de diktaturer behandlar människor i steg ett. Lyder man inte så ser regimen till att de som opponerar sig förvinner". I t.e.x. fasciststaten Ryssland kastas de ut genom fönster eller förgiftas.

Du- i egenskap av fullfjädrad fascist- propagerar stenhårt för Rysslands och andra diktaturers rätt att förtrycka och tysta ner sin befolkning.

Här visar du att du har fallit för Putins lögnaktiga propaganda.
Att Ukraina skapades av Sovjetunionen är ungefär lika okunnigt som att hävda att Sverige skapade Norge 1814.

Men du tycker inte att ditt stöd för diktaturer är primitivt? Du är en fruktansvärt obehaglig fascist och en skam för mänskligheten. Jag respekterar dock din rätt att uttrycka dina fascistiska åsikter, men de kommer inte att bli oemotsagda. Några fascistiska "håll bara käften"-utrop håller jag som demokratianhängare inte på med.

Om sådana varelser som du inte fanns skulle det heller inte finnas några världskrig.
Ja du hade inget att komma med men höll ändå inte käften. Du är ju van att lyda och lyder makten genom att här försvara banderasfascisterna i Kiev för vi måste ha mer krig, visa vem som bestämmer eller hur? Du kallar mig fascist och odemokratisk men du håller på Zelensky som inte längre är en folkvald president och val kommer knappast att hållas de närmaste åren av fascisterna (vet du inte vem Banderas och hans likar var på 40-talet så ta reda på det och alla massmord dom genomförde med nazisterna).

Berätta nu hur Ukraina skapades istället för att yra om Norge! Det finns ett ukrainskt språk och folk men vad har dom rätt till? Det finns många folk och språk utan egna länder men Sovjet och senare Ryssland var snälla och gav dom ett land (alldeles för stort) med villkor.

Dåre, det är du som är en skam för oss i väst ondskefulla dekadenta jävel. Du önskar konflikt och krig med Ryssland utan att tänka på konsekvenserna för oss övriga samtidigt som du håller på en diktator i Kiev som vägrar att förhandla fram en lösning utan vill tömma oss på pengar.

Vad är det för stöd av diktaturer du yrar om idiot! Jag visar inget stöd för diktaturer men kan förstå hur auktoritära regimer uppstår eller demokratiska för den delen. Vad fanns innan revolutionen i tex. Iran, Venezuela och Kuba? Vad fanns innan kommunisterna tog över och skapade Sovjet? Vad fanns innan den franska eller den den amerikanska revolutionen? Du är en historielös drönare för makten, inget annat. Varelser som mig? Det är ju jag som eftersöker dialog, diplomati och förhandlingar men du har ett annat språk. Se nu istället vem det är som startar världskrig i världen, så svårt borde det inte vara för dig att se.

Vi provar igen eftersom du inte är intresserad av trådens ämne utan enbart personangrepp, HÅLL KÄFTEN! Är du intresserad av konflikten i Ukraina så gå tillbaka till den slasktråden.
Citera
2026-04-30, 12:50
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jo, håller med att detta ligger i krigsindustrins intresse och Wallenbergs Investor är ju storägare i SAAB.

Investor delar upp sina investeringar i noterade bolag, helägda dotterbolag och andra i noterade investeringar i Patricia Industries och investeringar i EQT. I mars 2021 var dessa investeringar som följer i underavsnitten.

Noterade bolag
ABB
Astra Zeneca
Atlas Copco
Electrolux
Electrolux Professional
Epiroc
Ericsson
Husqvarna
Nasdaq
SAAB
Swedish Orphan Biovitrum
Wärtsilä

Och vi följer med i nyheterna, har tagit del av att Wallenberg/Investor gått in i ståltillverkaren Stegra i Boden.
Citera
2026-04-30, 13:18
Medlem
Citat:
HÅLL KÄFTEN!
Flashbacks störste lögnare, historierevisionist, diktaturanhängare, fascist och Pajas visar återigen sitt fula fascisttryne genom att försöka tysta medlemmar i forumet.

Att du försöker få lindring i ditt mentala katastroftillstånd och ditt misslyckade liv genom att torgföra diktaturers förtryck av befolkningar som något eftersträvansvärt är oerhört obehagligt.
Det är sådana som du som orsakar världskrig. Stackare!
Citera
2026-04-30, 13:29
Medlem
KnullfBristerssons avatar
Citat:
Du har inget att komma med så håll bara käften!

Ah, här har vi en konnäsör som behärskar den moderna diplomatins ädla konst! Välkommen till Rosenbad, det finns en position som Leavitt/Zakharova vikt åt dig.
Citera
2026-04-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullfBristersson
Ah, här har vi en konnäsör som behärskar den moderna diplomatins ädla konst! Välkommen till Rosenbad, det finns en position som Leavitt/Zakharova vikt åt dig.
Jag anser mig ha rätt att reagera då han kommer med personangrepp och OT, så jag ber honom hålla käft då han inget har att komma med. Han skriver ändå, läs ovanför ditt inlägg, och var det något som gällde ämnet? Bara personangrepp och jag orka inte svara barnet längre. Sen har vi dig, hade du något att bidra med? Det här är ett allvarligt ämne där vi sömngående är på väg in i ett världskrig. Du och dåren ovan verkar ha kul åt det hela ... Det finns två olika höger i Europa. Orbans och Afd:s och sedan har vi ditt träsk där ni tävlar om att hoppa högst då makten kräver det.
Citera
2026-04-30, 19:36
Medlem
Citat:
Jag anser mig ha rätt att reagera då han kommer med personangrepp och OT, så jag ber honom hålla käft då han inget har att komma med. Han skriver ändå, läs ovanför ditt inlägg, och var det något som gällde ämnet? Bara personangrepp och jag orka inte svara barnet längre. Sen har vi dig, hade du något att bidra med? Det här är ett allvarligt ämne där vi sömngående är på väg in i ett världskrig. Du och dåren ovan verkar ha kul åt det hela ... Det finns två olika höger i Europa. Orbans och Afd:s och sedan har vi ditt träsk där ni tävlar om att hoppa högst då makten kräver det.
Det brukar även diktatorerna hävda när de tar bort opposionella. Att med versaler skrika ”HÅLL KÄFTEN” brukar även de diktatorer du torgför göra, om än mer subtilt…
Citera
2026-04-30, 20:09
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Alltså, för f-n ta din medicin, har du ingen medicin kontakta genast läkare och få det utskrivet! det gäller om du bor i europa,, bor du i ryssland , lev vidare som inget har hänt.

Att du, en fullfjädrad rasist fascist desinformatör och påhejare av putins krig ylar om att andra !!? är krigshetsare och ska hålla käften är ju bortom ironi.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-04-30 kl. 20:12.
Citera
2026-04-30, 20:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Varför behövs det?

Vilka positiva effekter menar du krig har, som folk glömmer?

...

Planetens bärkraft om vi kör fullt "cirkulärt" (dvs. är oberoende av ändliga resurser) är dryga 2 miljarder människor. Max.

Ett ordentligt världskrig kunde potentiellt rädda mänskligheten genom att direkt och indirekt reducera antalet människor till ett hållbart antal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in