2026-03-15, 06:26
Medlem
Hej

Hur ser ni på att radera bilder av tidigare partner? Just i detta exempel är det bilder från en långvarig relation +10 år med två gemensamma barn.

En bild är ett ögonblick fruset i tiden. Just där och då, vid bildens ögonblick, var man eventuellt lycklig och mådde bra tillsammans.

Men nu är relationen jäkligt dysfunktionell och prognosen för framtiden att relationen skall bli bättre är dålig.

Är det sunt att radera bilderna och bara leva på minnesbilder? Eller skall man behålla, kanske för barnens skull?
Citera
2026-03-15, 06:30
Avstängd
På vilket sätt skulle det hjälpa dig om du raderade? Du behöver väl inte titta just nu.
Citera
2026-03-15, 06:32
Medlem
sebastian66s avatar
Om man tänker förnuftigt så kanske man kan behålla bilderna för sig själv. Man behöver ju inte posta sådana saker på Facebook Instagram och andra ställen.
Om man träffar en ny kvinna och inleder en ny relation så kanske man kan fundera på att ta bort bilderna. Man kanske kan ha en kommunikation med den nya kvinnan Om hon ifrågasätter bilderna.
Då Har du ett bra för svar med tanke på att det handlar om barnen.
Det brukar vara roligt för barnen att ha något minne. Det innebär att man måste försöka tänka lite förnuftigt hur man löser detta.
Citera
2026-03-15, 06:50
Medlem
Det är aldrig bra att ta beslut i affekt.
Att bilderna ligger i en låda/gömma på hårddisken, är det ett problem?
Låt dem ligga där för framtiden.

Som sebastian66 redan har nämnt, om inte annat för barnens skull.
Citera
2026-03-15, 07:12
Medlem
Bilderna kan komma att vara användbara för framtida stunder.
Det kommer att bli åtskilliga kvällar när du gråtandes försöker nå stimuli, vilt onanerar dig till nån slags nattvila.
En kvarglömd hårsnodd kommer bli din nallebjörn, en dammig socka som återfanns under sängen kommer febrilt att sniffas på i hopp av förnimma en tid som flytt.

Bilderna av ditt ex är en del av dig själv. Ditt ex är faktiskt en del av dig själv och ditt liv! Varför inte bara ta till vara på det som varit? Ett uppbrott är ett nederlag, javisst. Men det är en del av livet.
Citera
2026-03-15, 07:13
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Behåll för barnens skull.
Citera
2026-03-15, 07:14
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Tycker det är en dålig idé att radera bilderna, det kommer komma en tid när du önskar att du hade dom kvar.
Citera
2026-03-15, 07:21
Medlem
busy-signals avatar
Bara att låta dom vara. Ingen mening med att plåga dig igenom bilderna bara för att slänga dom.

Dessutom kan dom vara önskvärda för barnen en vacker dag.
Citera
2026-03-15, 07:52
Medlem
TheJesuits avatar
Du vill ha dem kvar senare i livet, radera inte.
Citera
2026-03-15, 07:56
Medlem
talcsofts avatar
Göm de i en mapp på telefonen / datorn.
Citera
2026-03-15, 08:42
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hur ser ni på att radera bilder av tidigare partner? .
Du menar väl inte vanliga bilder?
Jag skulle förstå frågan ifall det handlar om intima bilder, naket och så.
Jag själv blev tvungen att radera sådant efter något år efter att vi bröt upp.
Jag kände att det var ett hinder att ha det kvar.
Citera
2026-03-15, 09:28
Avslutad
Grejen med “för barnens skull” känns ofta mer som en bekväm ursäkt än ett riktigt argument. Det finns säkert hur många andra bilder som helst som fyller samma funktion lika bra.
Om relationen är helt kass kanske det inte alltid går, men annars borde första steget ändå vara att sätta sig ner och snacka. Vad tycker du, vad tycker partnern, varför stör det här egentligen? Det är mycket lättare att hitta en vettig lösning ihop än att låta folk utan hela bilden, färgade av sina egna erfarenheter, avgöra vad som passar just er.
Ett rätt enkelt alternativ är annars att lägga bilderna på ett USB och radera dem från telefon och moln. Minnet finns kvar, men bilderna ligger inte kvar synligt och riskerar inte att dyka upp i flödet om sådana funktioner är på. Om något ändå skulle komma fram senare får man väl bara radera det då. I praktiken försvinner ju mycket sånt ändå i gamla backups som aldrig öppnas igen.

Jag har själv alltid tänkt att livet innan relationen faktiskt också hände, och att bilderna är en del av det. Jag raderar inte mina aktivt, men om min partner tyckte det kändes obekvämt hade jag gjort det utan att tveka. Gamla bilder som bara ligger kvar för att man aldrig orkat gå igenom allt väger rätt lätt mot en pågående relation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in