2026-03-15, 02:28
Medlem
Dubbel-Trubbels avatar
Märkligt ändå vägverket har mer än fördubblat sin personal bara under några år.
Då undrar jag om det är någon som detta vet varför våra vägar är i sämre skick än någonsin?

Varför anställer man annars så stor personalstyrka för om inte för att rusta upp vägarna?
Säg upp hälften av personalen då dom uppenbarligen inte tillför något och lägg dom pengarna på underhåll av vägarna istället.
Citera
2026-03-15, 07:32
Medlem
Underhållet brukar extern personal sköta.

Vägarna är mycket eftersatta och värre kommer det bli.
Varför vägarna är eftersatta? Man spenderar inte de pengar som krävs för att hålla jämna steg med förfallet.
Staten skänker hellre bort pengarna till andra länder eller tar in invandrare eller spenderar pengarna på annat skit. Då blir det så här

Kommunerna gör ungefär likadant, spenderar på annat skit än vad man borde koncentrera sig på.

Vägverket lades förövrigt ned 2010. Allt flyttades till Trafikverket.
Senast redigerad av 45Lokar 2026-03-15 kl. 07:34.
Citera
2026-03-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel-Trubbel
Då undrar jag om det är någon som detta vet varför våra vägar är i sämre skick än någonsin?

Varför anställer man annars så stor personalstyrka för om inte för att rusta upp vägarna?
Säg upp hälften av personalen då dom uppenbarligen inte tillför något och lägg dom pengarna på underhåll av vägarna istället.

Vägverket lades ner 2010.

Trafikverket hade 6.282 anställda 2010 och 2022 hade de 10.642. Vet inte om det är denna ökning du menar när du skriver "bara under några år".
Senast redigerad av poiuy1298 2026-03-15 kl. 10:36.
Citera
2026-03-15, 10:33
Medlem
Tror inte att skicket på de svenska vägarna försämrats under de senaste två mannaåldrarna.
Tvärt om har antalet belagda vägar ökat.

Det är de nya "moderna" bilarna som blivit sämre, så att vägarna upplevs som sämre.
"Moderna" bilar har höga fälgar(stor diameter) skodda med med däck med låg profil.
För två mannaåldrar sedan var normalprofilen på standardvagnsdäck 65%.
Då utgjorde däckens fjädringskapacitet en stor del av den sammanlagda fjädringskapaciteten.
Potthål och vägbroskarvar absorberades till viss del av norrmalprofildäcken = 65%.

Själv har jag 65%-profil på Honda CRV 2015.
80%-profil på Suzuki Jimny 2006.
100%-profil på Citroen 2CV 1990.

Land Rover Defender, förra generationen, hade 85%-profil.
Lada Niva har 82%-profil.

Om alla övergick från 20"-fälgar med 35%-profildäck till 15"-fälgar med 70%-profildäck så skulle vägarna uppfattas som bättre och komforten i bilarna skulle höjas avsevärt.

Som biprodukt skulle man få en betydligt bättre däckekonomi.
För bara två mannaåldrar sedan var mönsterdjupet på nya personbilsdäck 10 - 12 mm.
Moderna personbilsdäck håller knappt hälften så stort mönsterdjup.
I dag prioriteras lågt rullningsmostånd hos däcken före säkert väggrepp.

Teknikens Världs test av tyska premiumbilar, AUDI och BMW, visar att dom inte klarar den stipulerade minihastigheten - 72km/t i det s k älgtestet - p g a däcken.
Däremot klarade Suzuki Jimny minihastigheten - trots normalprofildäck och mönster med semiterrängmönster.

De moderna tyska premiumbilarna har blivit lite av prinsessan på ärten.

Och det är INTE vägbanans skick som är orsaken - så skyll INTE på vägen!
Citera
2026-03-15, 10:45
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Tror inte att skicket på de svenska vägarna försämrats under de senaste två mannaåldrarna.
Tvärt om har antalet belagda vägar ökat.

Det är de nya "moderna" bilarna som blivit sämre, så att vägarna upplevs som sämre.
"Moderna" bilar har höga fälgar(stor diameter) skodda med med däck med låg profil.
För två mannaåldrar sedan var normalprofilen på standardvagnsdäck 65%.
Då utgjorde däckens fjädringskapacitet en stor del av den sammanlagda fjädringskapaciteten.
Potthål och vägbroskarvar absorberades till viss del av norrmalprofildäcken = 65%.

Själv har jag 65%-profil på Honda CRV 2015.
80%-profil på Suzuki Jimny 2006.
100%-profil på Citroen 2CV 1990.

Land Rover Defender, förra generationen, hade 85%-profil.
Lada Niva har 82%-profil.

Om alla övergick från 20"-fälgar med 35%-profildäck till 15"-fälgar med 70%-profildäck så skulle vägarna uppfattas som bättre och komforten i bilarna skulle höjas avsevärt.

Som biprodukt skulle man få en betydligt bättre däckekonomi.
För bara två mannaåldrar sedan var mönsterdjupet på nya personbilsdäck 10 - 12 mm.
Moderna personbilsdäck håller knappt hälften så stort mönsterdjup.
I dag prioriteras lågt rullningsmostånd hos däcken före säkert väggrepp.

Teknikens Världs test av tyska premiumbilar, AUDI och BMW, visar att dom inte klarar den stipulerade minihastigheten - 72km/t i det s k älgtestet - p g a däcken.
Däremot klarade Suzuki Jimny minihastigheten - trots normalprofildäck och mönster med semiterrängmönster.

De moderna tyska premiumbilarna har blivit lite av prinsessan på ärten.

Och det är INTE vägbanans skick som är orsaken - så skyll INTE på vägen!

Fälgstorlek spelar mindre roll där jag kör, där riskerar man att slå i underredet om man kör i skyltad hastighet. Vägen är förövrigt ett enda lapptäcke av lagningar.
Citera
2026-03-15, 12:20
Medlem
Dubbel-Trubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fälgstorlek spelar mindre roll där jag kör, där riskerar man att slå i underredet om man kör i skyltad hastighet. Vägen är förövrigt ett enda lapptäcke av lagningar.

Precis det här jag menade, det verkar inte finnas någon som följer upp vägarbeten idag, många helt nya vägar är så dåligt gjorda att man undrar hur många praktikanter dom använde sig av? alla länder i eu har bättre vägar,
Citera
2026-03-15, 13:28
Moderator
Bilar --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2026-03-15, 17:07
Medlem
Citat:

Citat:
Precis det här jag menade, det verkar inte finnas någon som följer upp vägarbeten idag, många helt nya vägar är så dåligt gjorda att man undrar hur många praktikanter dom använde sig av? alla länder i eu har bättre vägar,

Verkar som…..?

Du verkar mest tycka…? För någon god inblick och sakkunnighet torde du väl inte ha….?
Eller vet du hur det hela sköts från ax till limpa av berörda myndigheter etc…?

Det finns absolut en hel del vägar runt om i landet som är dåliga och skulle behöva en hel del jobb för att bli bra.
Samtidigt finns det en massa vägar som är allt från ok till riktigt bra.
Det är samma som i de flesta jämförbara länder, att man helt enkelt inte kan eller hinner med att hålla alla primära vägar i felfritt skick.

Någon skulle såklart dra upp att Sverige skickar en massa pengar utomlands som stöd för allt från Ukraina till flyktingar etc etc. Ja ska vi inte göra det menar du/ni…?

Jag själv skiter i om det är lite kasst här och var på vägarna om det kan hjälpa t ex barn i Israel, eller Libanon när de vuxna där inte kan bete sig som folk…
Citera
2026-03-20, 23:09
Medlem
Dubbel-Trubbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Verkar som…..?

Du verkar mest tycka…? För någon god inblick och sakkunnighet torde du väl inte ha….?
Eller vet du hur det hela sköts från ax till limpa av berörda myndigheter etc…?

Det finns absolut en hel del vägar runt om i landet som är dåliga och skulle behöva en hel del jobb för att bli bra.
Samtidigt finns det en massa vägar som är allt från ok till riktigt bra.
Det är samma som i de flesta jämförbara länder, att man helt enkelt inte kan eller hinner med att hålla alla primära vägar i felfritt skick.

Någon skulle såklart dra upp att Sverige skickar en massa pengar utomlands som stöd för allt från Ukraina till flyktingar etc etc. Ja ska vi inte göra det menar du/ni…?

Jag själv skiter i om det är lite kasst här och var på vägarna om det kan hjälpa t ex barn i Israel, eller Libanon när de vuxna där inte kan bete sig som folk…

Låt mig gissa du bär sidenpyjamas 24/7 bor på söder och trampar elcykel? det är väl superbra att vi alla har olika åsikter, det skulle vara otroligt tråkigt om alla tyckte likadant som du!
Citera
2026-03-21, 00:05
Medlem
Citat:
Låt mig gissa du bär sidenpyjamas 24/7 bor på söder och trampar elcykel? det är väl superbra att vi alla har olika åsikter, det skulle vara otroligt tråkigt om alla tyckte likadant som du!

Tja, du visar med ditt inlägg och svar på det jag skrev att du mest bara tycker och tror, utan att ha en övergripande kunskap om tillståndet på landets vägar generellt sett, utan låter dina känslor styra dina påståenden etc för att du upplevt några sämre vägpartier i din närhet, och tillika gissar lika fel i din analys av mig….

Vad jag har på mig när jag sover lär ha föga påverkan på landets vägars tillstånd….
Jag har bott på Söder (Magnusladulåsgatan) och jobbat i Sthlm några år på 90talet då jag veckopendlade
Huvudbostad ligger närmast på landet.
Har aldrig ägt eller ens kört elcykel, mountainbike genom skogen är min grej

Tycka får man absolut göra, men det blir ju mest trams om tyckande är långt ute i det blå utan saklig empirisk koppling till verkligheten, eller hur….? Som att tycka att Volvo är idioter som inte gör fyrhjulsdrivna bilar, när de faktiskt gör det…
Citera
2026-03-21, 00:51
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, du visar med ditt inlägg och svar på det jag skrev att du mest bara tycker och tror, utan att ha en övergripande kunskap om tillståndet på landets vägar generellt sett, utan låter dina känslor styra dina påståenden etc för att du upplevt några sämre vägpartier i din närhet, och tillika gissar lika fel i din analys av mig….

Vad jag har på mig när jag sover lär ha föga påverkan på landets vägars tillstånd….
Jag har bott på Söder (Magnusladulåsgatan) och jobbat i Sthlm några år på 90talet då jag veckopendlade
Huvudbostad ligger närmast på landet.
Har aldrig ägt eller ens kört elcykel, mountainbike genom skogen är min grej

Tycka får man absolut göra, men det blir ju mest trams om tyckande är långt ute i det blå utan saklig empirisk koppling till verkligheten, eller hur….? Som att tycka att Volvo är idioter som inte gör fyrhjulsdrivna bilar, när de faktiskt gör det…

Det blir nog bra ska du se, om du nu faktiskt hade kännedom om vilket skick dom svenska vägarna är i så skulle du aldrig uttala dig som du gör.
Jag tror inte ens att du äger en bil faktiskt.
Citera
2026-03-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devinivilla
Det blir nog bra ska du se, om du nu faktiskt hade kännedom om vilket skick dom svenska vägarna är i så skulle du aldrig uttala dig som du gör.
Jag tror inte ens att du äger en bil faktiskt.

Ditt svar här ovan föranleder att jag undrar om du ens läst båda mina tidigare inlägg i tråden, särskilt mitt första…?
Man kan ju liksom tro att du tror jag skulle mena att det inte är några problem alls med några svenska vägar, utan att alla är ok, överallt…? Om det är hur du tolkat mig så undrar jag stilla om du kan citera var jag skulle påstått det…?

Din gissning om mig här ovan är lika verklighetsfrämmande även den, jag äger nämligen 5 bilar i dagsläget, från modern halvdyr vardagsbil, via två ombyggda trimmade sportigare veteraner, och en snart veteran mer lyxig vagn, och slutligen en modern ganska stor husbil.

Jag innehar sedan en massa år alla behörigheter på körkortet, har kört bil sedan 70talet och kör ca 5000-6000 mil/år i alla möjliga fordon, från vardagsbilen upp till långtradare, i alla väder och väglag, över hela Skandinavien och ner genom Europa.
Har dessutom säkerligen några tusen mil runt racebanor i mer eller mindre potenta bilar, på asfalt grus is.
Har dessutom haft dragracinglicens under en massor och alltså även kört på ”strippen” en del.

Så jag är inte helt ovetande och oerfaren på vare sig fordon vägar eller trafik, och har personligen erfarenheten att det inte alls är så jäkla stor skillnad mellan Sveriges vägnäts skick och andra i övrigt jämförbara länders vägnät.

Har du själv erfarenhet i liknande nivå som mig….?

Man kan ju t ex söka på nätet på ”driving videos” så kan man hitta ”dashcam” videos från vägar från hela Europa eller annorstädes om man inte haft eller har möjligheten att köra där själv. Sätt dig gärna och kolla lite sådana och jämför sen liknade vägtyper i liknande områden/regioner som i Sverige, så ska du se att vägar med div skador slitage lappningar gupp gropar etc etc finns i princip alla länder i liknande omfattning som i Sverige, men även helt ok till riktigt bra vägar som det finns även i Sverige.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-03-21 kl. 08:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in