2026-03-14, 21:26
Medlem
https://nyheteridag.se/ex-imamen-boneutropet-ska-proklamera-islam-over-en-stad/

Citat:
SVERIGE Tomas Samuel, kristen apologet och före detta imam, menar att det finns ett antal fakta som svenskarna behöver känna till om böneutrop.

Adhan” – som böneutropet heter på arabiska – är i huvudsak till för två saker. Det ena är att påminna om när det är dags att be. Förr i tiden fanns ett behov av dessa påminnelser då folk inte hade klockor med alarm.

Det andra syftet är att böneutropet ska ”proklamera islam över en stad”, skriver Samuel. Det ska visa att invånarna i staden är muslimer. Män med vackra röster ska utföra utropet så högt de kan. Kvinnor är dock inte tillåtna – en kvinnas röst kan nämligen väcka frestelser hos en man.

Allah är störst. Allah är störst. Jag vittnar att det finns ingen gud (som är värd tillbedjan) utom Allah. Jag vittnar att Muhammed är Allahs sändebud. Kom till bön. Kom till bön. Kom till framgång. Kom till framgång. Allah är störst. Allah är störst. Det finns ingen gud utom Allah.”

Samuel tror att fler moskéer i Sverige kommer att vilja ha böneutrop och att detta ”bara är början”. Han menar också att det är ett logiskt felslut att jämställa böneutrop med kyrkklockor:

”Kyrkklockor är inte en bekännelse, det är bara ett musikaliskt ljud. De är inte till för att visa på makt och kontroll över landet. Därtill använder de flesta kyrkor inte klockorna, flera har inte ens några. Skillnaden är uppenbar.”

Gammal artikel men diskussionen är viktig. Detta är vad muslimer försöker införliva i landet. Böneutrop är inte ett oskyldigt uttryck som många naiva svenskar tror.

Stoppa detta vansinne! Alla som är införstådda i islam måste veta att det slutar med att islam kontrollerar dig! Detta gäller muslimer som icke muslimer.

Motarbeta detta med all makt. Vi skall inte ha böneutrop i Sverige. Allt det svenskar tar för givet (som våran frihet) står på spel.
Citera
2026-03-15, 00:11
Medlem
MossadNewss avatar
Vi måste sluta särbehandla religion i det svenska samhället. Störande ljud från lokaler vigda åt vidskepelse, vare sig det är klockor eller rop, bör förbjudas helt. Religion ska vara en strikt privatsak. Därför bör vi också stoppa bygglov för nya religiösa byggnader i våra städer och dra in varje krona av statligt stöd till dessa samfund. Genom att klippa bidragen och begränsa deras fysiska utbredning återställer vi en neutral stat där ingen vidskepelse prioriteras framför invånarnas lugn och ro.
Citera
2026-03-15, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2

Gammal artikel men diskussionen är viktig. Detta är vad muslimer försöker införliva i landet. Böneutrop är inte ett oskyldigt uttryck som många naiva svenskar tror.

Stoppa detta vansinne! Alla som är införstådda i islam måste veta att det slutar med att islam kontrollerar dig! Detta gäller muslimer som icke muslimer.

Motarbeta detta med all makt. Vi skall inte ha böneutrop i Sverige. Allt det svenskar tar för givet (som våran frihet) står på spel.

Böner är en del av yttrandefriheten. Eller vill du ha en etniskt baserad yttrandefrihet? Sen kan det utgöra störningar i vissa fall beroende på klockslag och närhet till bostäder, men det får man ta lokalt i kommunernas ordningsföreskrifter. Ingen nationell rasbiologisk lag, tack.
Citera
2026-03-15, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Böner är en del av yttrandefriheten. Eller vill du ha en etniskt baserad yttrandefrihet? Sen kan det utgöra störningar i vissa fall beroende på klockslag och närhet till bostäder, men det får man ta lokalt i kommunernas ordningsföreskrifter. Ingen nationell rasbiologisk lag, tack.
Böneutrop är inte bara ett störande ljud, det är precis som i artikeln en maktdemonstration, ett sätt att ta plats och visa på hur man sprider sig. Innehållet är inte yttrandefrihet utan krigsförklaring mot det svenska samhället.

Det behövs ingen ”etniskt baserad yttrandefrihet”, övriga religioner och etniciteter sysslar inte med att skrika ut sitt kontrollbehov och dominansbeteende. Ett led i att flytta fram sina positioner steg för steg.

Det kommer börja med ”bara en gång i vecka ” och sedan eskalera i takt med muslimernas krav och antal.
Citera
2026-03-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Böneutrop är inte bara ett störande ljud, det är precis som i artikeln en maktdemonstration, ett sätt att ta plats och visa på hur man sprider sig. Innehållet är inte yttrandefrihet utan krigsförklaring mot det svenska samhället.

Det behövs ingen ”etniskt baserad yttrandefrihet”, övriga religioner och etniciteter sysslar inte med att skrika ut sitt kontrollbehov och dominansbeteende. Ett led i att flytta fram sina positioner steg för steg.

Det kommer börja med ”bara en gång i vecka ” och sedan eskalera i takt med muslimernas krav och antal.
Poängen med yttrandefrihet är ju att du inte ska kunna bestämma vad som ska få yttras. Det inkluderar yttranden som du inte tycker om. Eller vill du förbjuda fotbollssupportrar som kan ha ett "dominansbeteende" på läktaren? Nej just det, du vill bara förbjuda "fel ras" att yttra sig.
Citera
2026-03-15, 08:18
Medlem
Citat:
Poängen med yttrandefrihet är ju att du inte ska kunna bestämma vad som ska få yttras. Det inkluderar yttranden som du inte tycker om. Eller vill du förbjuda fotbollssupportrar som kan ha ett "dominansbeteende" på läktaren? Nej just det, du vill bara förbjuda "fel ras" att yttra sig.

Och?

Men ärligt talat, om det är yttrandefrihet du vill ha så får du tolerera hemska åsikter om din favoritreligion.
Citera
2026-03-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Och?

Men ärligt talat, om det är yttrandefrihet du vill ha så får du tolerera hemska åsikter om din favoritreligion.
Eftersom jag är ateist har jag ingen favoritreligion. Men jag är för yttrandefrihet vilket du inte är.
Citera
2026-03-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ja, jag vill förbjuda islamister att proklamera sitt maktövertagande via böneutrop. Uppmanande till samhällsomstörtande verksamhet är inte yttrandefrihet utan något annat. Ett islamiserat Sverige är inte något jag vill ha då jag levt så pass länge att jag sett hur Sverige såg ut utan mängder av muslimer och det parallella samhälle de förespråkar och bygger upp.

Var fick du fotboll ifrån? Står AIKs klack och seriöst vill införa obligatorisk AIK-halsduk och stening om man tar av den? Dödas om man håller på annat lag? Kasta ut dottern från balkongen när hon dejtar en djurgårdare? (Iofs kanske de drömmer om det men skulle aldrig realisera planerna).

Du måst lära dig skillnaden mellan de som gör allt för att ta över det svenska samhället en lite bit i taget genom välmenande och naiva personer som låter det fortgå.
Citera
2026-03-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Ja, jag vill förbjuda islamister att proklamera sitt maktövertagande via böneutrop. Uppmanande till samhällsomstörtande verksamhet är inte yttrandefrihet utan något annat.
"Maktövertagande" är din tolkning, det säger de inte i utropen.
Citera
2026-03-17, 23:12
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2

Har rätt i att böneutrop inte går att jämföra med kyrkklockor i alla fall. Om muslimerna hade spelat glassbilstrudelutten från sina minareter en gång i veckan iställer för att stå och gaphalsa, så hade det varit en möjlig jämförelse.
Citera
2026-03-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Vi måste sluta särbehandla religion i det svenska samhället. Störande ljud från lokaler vigda åt vidskepelse, vare sig det är klockor eller rop, bör förbjudas helt. Religion ska vara en strikt privatsak. Därför bör vi också stoppa bygglov för nya religiösa byggnader i våra städer och dra in varje krona av statligt stöd till dessa samfund. Genom att klippa bidragen och begränsa deras fysiska utbredning återställer vi en neutral stat där ingen vidskepelse prioriteras framför invånarnas lugn och ro.

Citat:

Jag tänker mig yttrandefrihet som "ja, du ska ha rätt att säga precis vad du vill, men jag ska ha rätt att slippa lyssna". Vill jag slippa höra AIK-supportrar skråla så får jag hoppa över matcherna när mitt lag spelar mot dem. Men om kommunen har stadsplanerat ett bostadsområde så får den vara så snäll och se till att jag får vara i fred från pinglande och bönande där.

Däremot är jag givetvis inte med på att vidskepelse eller annan, till exempel politisk ideologi skulle vara en "strikt privatsak". Det säger yttrandefriheten lyckligtvis tydligt nej till.
Citera
2026-03-18, 10:52
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Detta... alla kulturyttringar är jämlika men vissa vanföreställningar är mer jämlika än andra.

Får man proklamera utrop för en av de abrahamitiska dödskulterna så ska man såklart få spela lite Burzum från ett torn så att alla bönder i staden hör. Det är Grevens vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in