2026-03-14, 18:17
Medlem
Flashback upplever jag är under attack från krafter som vill förhindra fri information och åsiktsfrihet öht. Detta sker på flertalet sätt, alltifrån att bomba aktuellt brännande frågor med massor av inlägg från "två håll". En extrem som försvarar/åsikt från ena hållet och en extrem som försvarar/åsikt fån andra hållet genom att bomba tråden så att en skribent med genomtänkt analys inlägg "drunknar" i alla dessa andra inlägg från de bägge "sabotörerna" och därmed dödar intresset att skriva inlägg i tråden.

Någon som hänvisat till fb för någon som aldrig besökt sidan och denne går in på fb:s senaste inlägg möts av inlägg i trådar av typen, kan du ha sex med en 11åring, när hade du strypsex senast? osv. osv. mao. fullständiga idiot-trådar av och för idioter. Även trådar som länkar till bisarra saker såsom mord och annat får ju denne förstagångsbesökare att släcka ner och aldrig återkomma och få sina förutfattade meningar besannade.

Mitt förslag är ett fb i två delar. Del ett som är seriöst och seriöst modererat som är fb:s startsida och del två man frivilligt får ansluta sig till.

Denna ide är riktat i första hand till Jan Axelsson och för att fb skall överleva och fortsatt varaen fri plats för fri åsiktsutbyte och en plats som inte duckar för sanningen, hur hemsk denna än må vara-

/DD
Citera
2026-03-14, 18:23
Medlem
Fantens avatar
Forumets styrka är dess bredd. Jag ser det som en enorm fördel att man som medlem på Flashback måste beblanda sig med människor som har åsikter och intressen som man aldrig skulle titta på två gånger annars. Det hjälper en, förhoppningsvis, att bredda ens perspektiv en smula.
Citera
2026-03-14, 19:17
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Familjeliv finns redan.
Citera
2026-03-14, 19:21
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan skapa din egen startsida, med länkar till för dig godkända lämpliga trådar.
Citera
2026-03-14, 19:25
Moderator
tobess avatar
För sisådär 20 år sedan eller så gjordes det ett försök med något åt detta håll. Det var en avdelning som kallades 'Flashback Debatt' som var tänkt att var mycket hårdare modererat och endast inlägg med saker som faktahänvisningar och välunderbyggda argument skulle vara tillåtna.

(FB) Flashback Debatt

Åtminstone då var det ingen succé (som man också kan se på antalet trådar som är arkiverade ovan) och delforumet dog ut rätt snabbt helt enkelt pga brist på engagemang och inlägg.

Jag tycker förvisso idén inte är fel, men tvivlar ärligt talat på att slutresultatet skulle vara annorlunda idag. De flesta orkar inte spendera jättemycket tid på göra efterforskningar och skriva inlägg med källhänvisningar o.s.v.
Citera
2026-03-14, 19:29
Moderator
Ruskigbusss avatar
Först: Jag uppskattar och förstår oron över de starka krafter som vill tysta forumet.

Men, som en av de som försöker hjälpa till och sopa i hörnen - som moderator - och givetvis är partisk - så vill jag ändå påstå att ALLA delar av Flashbacks forum är seriöst modererat. I alla fall gör vi ett seriöst försök, därmed inte sagt att vi hittar allt och hinner med allt.

Nej, allt som skrivs här är inte seriöst, jag håller inte heller med om mycket som uttrycks här, eller hur det uttrycks, men hela poängen med forumet är att ALLT som inte direkt är olagligt eller hindrar andra från att uttrycka sina åsikter - ska få skrivas här. Även idioter har rätt att framföra sina åsikter.

Det ÄR starka krafter som vill tysta den kanalen. De försöker sabotera trådar genom att producera dravel, de anmäler för ditten eller datten. Oftast för att de inte vill eller kan bemöta andras åsikter.

Så, tack för förslaget, jag kan givetvis inte tala för ägarna för forumet, jag har knappt sett någon på bild, men som gammal medlem och moderator är jag tacksam för alla tankar på hur vi kan förbättra och försvara forumet.

Även om jag i just det här fallet inte håller med.
Citera
2026-03-14, 19:35
Medlem
Onanikrems avatar
Gillar man inte kritik, motargument uppblandat med lite trolleri i bland får man väl kolla Facebook, Instagram, faniljeliv etc. Flashback är bra som det är. Det är ändå vi som användare som är forumet, skapar trådar, gnabbas eller ryggdunkar varandra.
Citera
2026-03-14, 22:45
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Flashback upplever jag är under attack från krafter som vill förhindra fri information och åsiktsfrihet öht. Detta sker på flertalet sätt, alltifrån att bomba aktuellt brännande frågor med massor av inlägg från "två håll". En extrem som försvarar/åsikt från ena hållet och en extrem som försvarar/åsikt fån andra hållet genom att bomba tråden så att en skribent med genomtänkt analys inlägg "drunknar" i alla dessa andra inlägg från de bägge "sabotörerna" och därmed dödar intresset att skriva inlägg i tråden.

Någon som hänvisat till fb för någon som aldrig besökt sidan och denne går in på fb:s senaste inlägg möts av inlägg i trådar av typen, kan du ha sex med en 11åring, när hade du strypsex senast? osv. osv. mao. fullständiga idiot-trådar av och för idioter. Även trådar som länkar till bisarra saker såsom mord och annat får ju denne förstagångsbesökare att släcka ner och aldrig återkomma och få sina förutfattade meningar besannade.

Mitt förslag är ett fb i två delar. Del ett som är seriöst och seriöst modererat som är fb:s startsida och del två man frivilligt får ansluta sig till.

Denna ide är riktat i första hand till Jan Axelsson och för att fb skall överleva och fortsatt varaen fri plats för fri åsiktsutbyte och en plats som inte duckar för sanningen, hur hemsk denna än må vara-

/DD
Flashback är inte dött till skillnad från seriösa forum. Trollen, idioterna och genierna är blodet, lika väl på forumet som samhället i stort. Det skulle kunna varit kassören på ICA som ställt strypsexfrågan, din chef som delat mordlänkar, osv. Här kan du ställa alla frågor som varken passar i lunchrummet eller ens i omklädningsrummet.

Om det är pinsamt för dig att hänvisa till en förvånansvärt bra tråd på flashback kan du knipa igen om källan eller låtsas att du såg det på nyheterna.
Citera
2026-03-15, 21:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
För sisådär 20 år sedan eller så gjordes det ett försök med något åt detta håll. Det var en avdelning som kallades 'Flashback Debatt' som var tänkt att var mycket hårdare modererat och endast inlägg med saker som faktahänvisningar och välunderbyggda argument skulle vara tillåtna.

(FB) Flashback Debatt

Åtminstone då var det ingen succé (som man också kan se på antalet trådar som är arkiverade ovan) och delforumet dog ut rätt snabbt helt enkelt pga brist på engagemang och inlägg.

Jag tycker förvisso idén inte är fel, men tvivlar ärligt talat på att slutresultatet skulle vara annorlunda idag. De flesta orkar inte spendera jättemycket tid på göra efterforskningar och skriva inlägg med källhänvisningar o.s.v.

Undrar om det inte var rätt idé, men fel exekverad. Den hade kunnat fungera om man haft enskilda trådar med specifika regler för just dem inne i forumen.
Citera
2026-03-15, 22:03
Medlem
zombie-nations avatar
Man har valt att personangrepp enligt regelverket inte är tillåtet, men man släpper igenom det ändå. En moderator har t o m beskrivit när det är OK att personangreppa, på ett sätt som är mot regelverket.

Vi får leva med att de vill ha det så. Det är på gott och ont. Man blir inte direkt bannlyst om man har en dålig dag och tappar humöret.

Tycker ändå forumet håller en hyfsad standard vad gäller innehåll. Kolla bakåt på extremt svaga trådstarter från kanske 2008, skulle inte tillåtas idag.
Citera
2026-03-15, 23:43
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Undrar om det inte var rätt idé, men fel exekverad. Den hade kunnat fungera om man haft enskilda trådar med specifika regler för just dem inne i forumen.

Ja, kanske fel för sin tid också. Om man kollar på internet överlag över de senaste decennierna så har ju verkligen diskussionskvalitén sjunkit, i synnerhet inom de senaste åren pga/tack vare all form av AI-slop som postas. Om det finns användare som vill ha det tillbaka kan man ju absolut argumentera för saken. Men jag tvivlar samtidigt på att det finns de som verkligen orkar lägga ner tid och engagemang på att debattera på det sättet, om något så är det väl ännu färre idag än då som faktiskt inte bara drar fram fakta ur ändalykten. Men kanske jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man har valt att personangrepp enligt regelverket inte är tillåtet, men man släpper igenom det ändå. En moderator har t o m beskrivit när det är OK att personangreppa, på ett sätt som är mot regelverket.

Vi får leva med att de vill ha det så. Det är på gott och ont. Man blir inte direkt bannlyst om man har en dålig dag och tappar humöret.

Tycker ändå forumet håller en hyfsad standard vad gäller innehåll. Kolla bakåt på extremt svaga trådstarter från kanske 2008, skulle inte tillåtas idag.

Det är grova personangrepp som är förbjudna. Att t.ex. kalla någon för dum i huvudet (som ibland kan vara helt berättigat) är inte grovt. Så det handlar inte om att "släppa igenom" något utan bokstavligen att regeln efterföljs som den är utformad. Lindriga personangrepp är sånt som man får ta, även om det säger mer än dom som skriver dessa än de som blir utsatta för dom. Direkta hot och liknande givetvis inte är ok.
Citera
2026-03-15, 23:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är grova personangrepp som är förbjudna. Att t.ex. kalla någon för dum i huvudet (som ibland kan vara helt berättigat) är inte grovt. Så det handlar inte om att "släppa igenom" något utan bokstavligen att regeln efterföljs som den är utformad. Lindriga personangrepp är sånt som man får ta, även om det säger mer än dom som skriver dessa än de som blir utsatta för dom. Direkta hot och liknande givetvis inte är ok.

Nu menar jag naturligtvis inte att bara kalla någon dum i huvudet, förlåt om jag var otydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in