2026-03-14, 16:02
Medlem
ojojoj3s avatar
Jo jag ska på partaj och gjorde ett impulsköp med sånna där krämlikörer, cream liquers alltså, med smaker av: Kaffe, jordgubbar, vattenmelon, passionsfrukt, kokosnöt, och mango. Nu sitter jag här och funderar om jag kan blanda det med nåt annat än mer sprit. Jag orkar inte åka in till systembolaget igen men har nära till coop. Blir det vidrigt om man blandar krämlikör med typ läskeblask eller nåt? Iskaffe har jag hört ska funka, kanske chokladmjölk funkar också?
Citera
2026-03-14, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Inte vad jag vet. Jag älskar sådana likörer, det känns som helgerån att blanda upp dem med något annat! Är det inte bättre att gästerna får smutta på likören från riktiga likörglas, som man ska, och sedan dessutom ha tillgång till vatten - både vanligt vatten i en tillbringare med is och kanske citron eller gurka (du kan ha två tillbringare, en utan något annat än is) och något lite finare mineralvatten eller källvatten? Så kan de ta varannan vatten i stället för utspädd likör. Blir ju samma effekt på kroppen.

Men har du alltså inget öl eller vin alls? Det brukar man ju ha.
Citera
2026-03-14, 16:10
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Inte vad jag vet. Jag älskar sådana likörer, det känns som helgerån att blanda upp dem med något annat! Är det inte bättre att gästerna får smutta på likören från riktiga likörglas, som man ska, och sedan dessutom ha tillgång till vatten - både vanligt vatten i en tillbringare med is och kanske citron eller gurka (du kan ha två tillbringare, en utan något annat än is) och något lite finare mineralvatten eller källvatten? Så kan de ta varannan vatten i stället för utspädd likör. Blir ju samma effekt på kroppen.

Men har du alltså inget öl eller vin alls? Det brukar man ju ha.

Ja jag kanske får dricka det som det är! Jo jag har lite vin, men blir det gott att blanda tror du?
Citera
2026-03-14, 16:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojojoj3
Ja jag kanske får dricka det som det är! Jo jag har lite vin, men blir det gott att blanda tror du?

Nej, likör ska inte blandas med vin! Men man brukar ju dricka dessa två vid olika tillfällen under kvällens gång. Typ likör till kaffet efter middagen, eller sent på kvällen när vinet är slut.

Men alltså, jag känner inte dina gäster... De kanske är OK med att bara ta det de känner för, om du ställer alla dryckerna på ett bord. Och blanda om de vill. Det kanske är det bästa.
Citera
2026-03-14, 16:13
Medlem
Fettsugnings avatar
Varianter av brandy Alexander?
Citera
2026-03-14, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ojojoj3
Jo jag ska på partaj och gjorde ett impulsköp med sånna där krämlikörer, cream liquers alltså, med smaker av: Kaffe, jordgubbar, vattenmelon, passionsfrukt, kokosnöt, och mango. Nu sitter jag här och funderar om jag kan blanda det med nåt annat än mer sprit. Jag orkar inte åka in till systembolaget igen men har nära till coop. Blir det vidrigt om man blandar krämlikör med typ läskeblask eller nåt? Iskaffe har jag hört ska funka, kanske chokladmjölk funkar också?
Likör ska inte blandas det ska man smutta på i små fina glas!
Citera
2026-03-14, 16:21
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, likör ska inte blandas med vin! Men man brukar ju dricka dessa två vid olika tillfällen under kvällens gång. Typ likör till kaffet efter middagen, eller sent på kvällen när vinet är slut.

Men alltså, jag känner inte dina gäster... De kanske är OK med att bara ta det de känner för, om du ställer alla dryckerna på ett bord. Och blanda om de vill. Det kanske är det bästa.
Nej alltså jag ska PÅ fest, inte HA fest! Det här tänkte jag göra till mig själv. Men jag förstår din poäng! Jag tror nog att jag dricker det för sig själv med lite is. Tack så mycket för din hjälp!
Citera
2026-03-14, 16:22
Medlem
ojojoj3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Likör ska inte blandas det ska man smutta på i små fina glas!
Mhm, vara lite fin i kanten! Det låter bra, jag får se till att ha små fina glas
Citera
2026-03-14, 16:43
Medlem
Onanikrems avatar
Rotebroare" eller "Dräparn" Explorer och Baileys kanske?
Black russian knske? Vettefan om jag skulle kalla den "krämig" men den är betydligt godare än Dräparen.
Citera
2026-03-14, 16:48
Moderator
tobess avatar
Kaffelikör och mjölk borde ju rimligen funka, är ju i praktiken en svag white russian.
Citera
2026-03-14, 16:50
Medlem
Dirty Girl Scout.
Citera
2026-03-14, 17:00
Medlem
pn222jws avatar
Det finns en stark som består av 1/2 Konjak och 1/2 Bailey's... ruskigt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in