2026-03-14, 15:51
Avstängd
https://www.dn.se/direkt/2026-03-14/filosofen-jurgen-habermas-ar-dod/
Citat:
Den tyske sociologen och filosofen Jürgen Habermas är död, rapporterar Reuters. Han blev 96 år gammal.

Honom har man läst en del av på universitetet. Vad är ert förhållande till honom?
Citera
2026-03-14, 15:55
Medlem
Queutards avatar
En Jungvolkführer som blev vänsterns gullegris. Sörjer inte.
Citera
2026-03-14, 15:59
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Honom har man läst en del av på universitetet. Vad är ert förhållande till honom?
Han var en av de första kritikerna av postmodernismen. Vilket länder honom all heder. Inte för att det stod emot skitfloden, men han försökte i alla fall.
Citera
2026-03-14, 16:00
Avslutad
Citat:

Mitt förhållande till honom är att han har ett lite halvroligt namn och en ovanligt stor näsa
Citera
2026-03-14, 16:18
Avslutad
En filosofisk gigant som gått ur tiden.

Gillade hans förmåga som många inom Frankfurtskolan att inte acceptera den etablerade teoribildningen utan om man ser att analysen inte håller, så måste det påverka teoribildningen. Viktig person som bidragit mycket med perspektiv om hur vi människor bygger samhälle, inte minst hans samarbete med Claus Offe. Av de 20-25 filosofer som påverkat mitt eget forskningsarbete mest så ligger han nog på runt plats 10 eller så. Spännande att se de som utvecklat hans inriktning vidare, som Harmut Rosa som jag gillar Som alltid får man inte köpa allt från en och samma filosof utan man måste ha en bukett tänkare från olika håll.
Citera
2026-03-14, 16:53
Medlem
pn222jws avatar
Som en västtysk J. Asplund, tillsammans med Marcuse en stor "Frankfurtfilosof". Snarare deskriptiv (så är det) än normativ (så borde det vara).
Citera
2026-03-14, 17:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det var som fan. Ett namn man onekligen hört till leda inom lärdomens väggar, oklart varför.

Trodde att han gick bort för länge sedan som Foucault och de andra.

Nästan lika slitstark som Kissinger!
Citera
2026-03-14, 17:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
En filosofisk gigant som gått ur tiden.

Gillade hans förmåga som många inom Frankfurtskolan att inte acceptera den etablerade teoribildningen utan om man ser att analysen inte håller, så måste det påverka teoribildningen. Viktig person som bidragit mycket med perspektiv om hur vi människor bygger samhälle, inte minst hans samarbete med Claus Offe. Av de 20-25 filosofer som påverkat mitt eget forskningsarbete mest så ligger han nog på runt plats 10 eller så. Spännande att se de som utvecklat hans inriktning vidare, som Harmut Rosa som jag gillar Som alltid får man inte köpa allt från en och samma filosof utan man måste ha en bukett tänkare från olika håll.

Spännande! Vilka är de tankens digniteter som innehar plats 1-9?
Citera
2026-03-14, 17:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk
Mitt förhållande till honom är att han har ett lite halvroligt namn och en ovanligt stor näsa

Näsor har en tendens att ta över ansiktet med tiden. Se på Harrison Ford.
Citera
2026-03-15, 12:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Spännande! Vilka är de tankens digniteter som innehar plats 1-9?
Jo men jag skulle säga att på de tio första pallplatserna är det för mig nog mer de franska strukturalisterna och överlag franska filosofer/författare från 1600-talet och framåt som jag gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in