2026-03-14, 14:57
Medlem
osd72s avatar
"En skola i Östersunds kommun har tagit en av sina medarbetare ur tjänst. Personen misstänkts för brott och ärendet ligger hos polisen.

En medarbetare på en skola i Östersunds kommun har tagits ur tjänst på grund av att personen förekommer i en brottsutredning. Berörda vårdnadshavare informerades under torsdagen av skolan och uppgiften bekräftas av Östersunds kommuns skolchef Magnus Andersson under fredagen.

Ärendet ligger nu hos polisen och en brottsutredning pågår. Magnus Andersson är förtegen om händelsen och hänvisar till förundersökningssekretess."

Någon som vet vilken skola detta gäller? Någon ytterligare information?
Citera
2026-03-14, 15:14
Medlem
osd72s avatar
https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9175721

Är detta samma?
Citera
2026-03-14, 16:01
Medlem
Denna händelse?

https://www.sverigesradio.se/artikel/man-haktad-for-sexualbrott-mot-barn-kopplas-till-skola
Citat:
En man i 55-årsåldern häktades på tisdagen, misstänkt för grovt sexuellt övergrepp mot barn.

Enligt häktningsbegäran skedde brottet i förra veckan på eller vid en skola i Jämtlands län.

https://www.op.se/2026-03-10/man-begars-haktad-for-grovt-sexualbrott-mot-barn/
Citat:
En man i 55-årsåldern begärdes häktad för grovt sexuellt övergrepp mot barn under tisdagen. Åklagaren Klara Secher är i nuläget förtegen kring det misstänkta brottet.

– Det är personer som ska höras i utredningen, säger hon.
Citat:
Brottet ska ha begåtts på en skola i länet i början av mars, något som skolchefen i kommunen bekräftar för tidningen. Skolchefen vill i övrigt inte kommentera händelsen med hänvisning till den pågående förundersökningen.
Citera
2026-03-14, 16:14
Medlem
Ja det är samma.

Citat:
Ursprungligen postat av osd72
"En skola i Östersunds kommun har tagit en av sina medarbetare ur tjänst. Personen misstänkts för brott och ärendet ligger hos polisen.

En medarbetare på en skola i Östersunds kommun har tagits ur tjänst på grund av att personen förekommer i en brottsutredning. Berörda vårdnadshavare informerades under torsdagen av skolan och uppgiften bekräftas av Östersunds kommuns skolchef Magnus Andersson under fredagen.

Ärendet ligger nu hos polisen och en brottsutredning pågår. Magnus Andersson är förtegen om händelsen och hänvisar till förundersökningssekretess."

Citera
2026-03-14, 16:15
Medlem
Odensalaskolan
Citat:

Citera
2026-03-14, 16:18
Medlem
osd72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampe00
Odensalaskolan
Oj vet du namn. Skriv med *
Citera
2026-03-14, 16:39
Medlem
Nej, tyvärr inte, det nämns namn hos kidsen men jag tycker inte det stämmer med åldern som anges i media så vill inte outa det.

Citat:
Oj vet du namn. Skriv med *
Citera
2026-03-14, 17:33
Medlem
Ska vara en personal i F-6 av vad jag hört
Citera
2026-03-14, 18:01
Medlem
osd72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsoffan
Ska vara en personal i F-6 av vad jag hört
Ok
Citera
2026-03-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampe00
Nej, tyvärr inte, det nämns namn hos kidsen men jag tycker inte det stämmer med åldern som anges i media så vill inte outa det.

Men för fan ut med namnet?! Vissa av oss kan ju för fan ha barn där!
Citera
2026-03-14, 22:15
Medlem
Jag har barn på Odensalaskolan, namnet som vår äldsta nämnt stämmer ju inte med 55år och eftersom jag då inte är säker så blir det ju inge bättre för någon överhuvudtaget att jag outar det namnet. Kan ju förstöra den personens liv och det vill jag inte. Hade jag varit säker så hade jag naturligtvis lagt ut namnet.

Citat:
Ursprungligen postat av bik_87
Men för fan ut med namnet?! Vissa av oss kan ju för fan ha barn där!
Citera
2026-03-16, 06:03
Medlem
Det är två olika fall.

Här finns en tråd om 55-årige mannen som misstänks för grovt sexuellt brott på skola:

(FB) Man häktad för sexualbrott mot barn – kopplas till skola: Jämtland

Varför den skolanställde på Odensalaskolan blivit avstängd vet jag inte, men det har inte framkommit någonstans att det är på grund av sexualbrott mot barn. Kan ju va viktigt att understryka tills motsatsen är bevisat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in