2026-03-14, 13:57
Avstängd
Craiggs avatar
Jag hade gärna velat besöka Moskva, St Petersburg eller till och med Murmansk. Jag gillar deppig sovjet-bebyggelse.

Dock går det som jag förstått det inte att resa dit nu? Blir man insläppt i landet? Går det ens några flyg?
Citera
2026-03-14, 14:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag hade gärna velat besöka Moskva, St Petersburg eller till och med Murmansk. Jag gillar deppig sovjet-bebyggelse.

Dock går det som jag förstått det inte att resa dit nu? Blir man insläppt i landet? Går det ens några flyg?

Via Turkiet får du flyga. Insläppt blir du nog, bara du söker visum innan du åker.
Citera
2026-03-14, 14:12
Medlem
Citat:

Du får flyga via turkiet eller åka till finland estland och antagligen lettland,litauen också och ta expessbuss därifrån.
tyvärr stängde de snabbtågslinjen från helsingfors.
Citera
2026-03-14, 14:15
Medlem
Citat:

Om det är deppig sovjetskit du vill se funkar givetvis de nämnda städerna, men alla tre hade särställning under sovjettiden. Murmansk var den viktiga hamnen i norr, Moskva huvudstaden såklart, och S:t Petersburg den gamla kulturhuvudstaden. Så alla tre var/är "finare" än snittet.

Vill du verkligen in i den riktiga sovjetiska skiten ska du till något ställe som aldrig var mer än ett medel för att uppnå något mål under kommunismen, någon industristad som sedan gick och dog så fort marknadsekonomin infördes. Tjeljabinsk t.ex.
Citera
2026-03-14, 14:34
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Det går flyg med Aeroflot från Istanbul till Moskva.
Du kommer få se och uppleva massor och knyta många nya spännande kontakter när de gripit dig och skickat dig till fronten.
Citera
2026-03-14, 14:58
Medlem
Citat:

Var försiktig bara, möter du fel personer så kommer dom supa ner dig, sedan få dig att skriva på ett avtal.

Nästa morgon kommer du vakna upp i en bil på väg till fronten, noll återvändo. Många turister har slutat upp som kanonmat vid fronten den här vägen.
Citera
2026-03-14, 15:18
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Går det ens några flyg?

Ta dig utanför EU-muren, så är världen vidöppen.
Citera
2026-03-14, 17:08
Medlem
Tänk på att ta med dig kontanter. Mastercard och visa funkar inte i Ryssland pga trams. De har inte blockerat vare sig USA eller Israel från att använda Visa eller Mastercard
Citera
2026-03-14, 17:20
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har besökt St. Petersburg rätt före covid kom. Och under tiden covid härjade, bestämde jag mig för att resa genom Ryssland en dag.
Det verkar vara ett otroligt spännande land. Också vacker på sina platser. Men så kom kriget.
Jag hoppas allt ordnar sig så att man kan resa runt i världen samt att priserna sjunker.
Citera
2026-03-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har besökt St. Petersburg rätt före covid kom. Och under tiden covid härjade, bestämde jag mig för att resa genom Ryssland en dag.
Det verkar vara ett otroligt spännande land. Också vacker på sina platser. Men så kom kriget.
Jag hoppas allt ordnar sig så att man kan resa runt i världen samt att priserna sjunker.
Vilka städer reste du till och vilka är dina favoriter?
Citera
2026-03-14, 20:39
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Vilka städer reste du till och vilka är dina favoriter?

Som jag skrev; St. Petersburg.
När kriger är över, blir det en tågtur igenom landet med en del stopp.
Citera
2026-03-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Som jag skrev; St. Petersburg.
När kriger är över, blir det en tågtur igenom landet med en del stopp.
Spännande. Vet du vart du vill åka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in