2026-03-14, 13:00
Medlem
Kan vi lista alla för- och nackdelar med att bo i bostadsrätt?

Jag är eventuellt på gång att köpa en, och behöver informera mig då det är första gången med den boendeformen.

Uppenbar fördel:

-Man köper sig in på bostadsmarknaden; behöver ej stå i kö. Man har goda möjlighet att välja bostadsområde så vitt man har råd.

-Man har någorlunda goda möjligheter att renovera insidan av lägenheten om man känner för det och har råd.

Uppenbar nackdel:

-Man kan bli sittande länge utan att få den såld om man vill flytta. Man riskerar då även att gå i förlust med betydande belopp. En "trög" boende form alltså. En av få fördelar med hyresrätt är ju att man bara sitter fast i max tre månader.

Egentligen tycker jag bostadsrätt är en skum boendeform. Känns som en dålig kompromiss mellan hyra och äga. Vad äger man egentligen? Bara rätten att bo i lägenheten - kanske inte ens det. Man äger en viss procent av en förening som i sin tur äger huset.

Jag har inte råd med något hus eller ens bostadsrättsradhus så det behöver inte diskuteras.

Det där med att man "betalar till sig själv" stämmer väldigt dåligt med verkligheten nu, dels p.g.a. att avgiften till föreningen ofta uppgår till nästan samma belopp som en hyra, eller åtminstone 60-70% av en hyra, och dels är de goda tiderna slut med nollräntor och evigt stigande priser. Det är ingen som helst garanti att man inte kommer gå med förlust på bostadsaffären nu och framåt. Just nu ligger väl slutpriserna på 5-10 minus-procent på Hemnets statistik - och absolut inget talar för att de goda tiderna snart kommer återvända. Tvärtom. Det lär bli värre innan det blir bättre. Det mesta talar för att hela 20-talet kommer bli en ekonomisk ökenvandring.
Citera
2026-03-14, 13:12
Medlem
Den stora fördelen är att du får vettiga grannar. Bostadsrätt sorterar helt enkelt bort de värsta grannarna då man behöver en ordnad ekonomi för att kunna bo där. När folk äger sitt boende så tar man också hand om det bättre än om man bara hyr av någon annan, så alla är måna om att hålla saker fint och städat.
Citera
2026-03-14, 13:15
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Den största nackdelen skulle jag säga är att det är svårt att veta innan vilka grannar man får. Det är en dryg process om det visar sig vara idioter och man vill flytta.
Citera
2026-03-14, 13:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Mindre invandring och färre födda. Det kommer inte att vara bostadsbrist i framtiden. Det blir som Japan där bostadspriserna har gått ner sedan 90-talet. Vilket är bra.
Invandrarverket och soc köper regelbundet upp bostadsrätter och placerar invandrare och A-lagare i. Du kan även få mindre angenäma grannar i bostadsrätt, tom hus i vissa fall. Då är det en nackdel att inte bara kunna säga upp och flytta. Du måste sälja skiten.
Citera
2026-03-14, 13:16
Medlem
Vad det gör är att du aldrig behöver oroa dig för om du vill flytta eller inte, har du en ägd bostad kan man alltid köpa en ny ägd bostad i princip vart än du vill flytta inom landet.

Du är med på värdeökingar som ger uttrymme till att låna upp ex 100k med förmånlig ränta, betala ca 170kr i månaden på detta lån efter räntebidrag, dvs man följer inflation genom att låna upp medans en hyres följer inflation genom hyreshöjningar oftast samma procent sats trots att ex en brf kosta under 5000kr/månad o en likande hyres kosta 9000kr/månad.

Sedan får man dra av vad föreningen amorterar vid försäljning, handla inte om enorma belopp men ju längre du bott ju mer får du dra av.

Du får även en lång siktig pension besparing genom att placera dig i en brf, just för lägre avgifter o inflation som sänker ditt eventuella lån.

Fördelar utgör du helt enkelt kliver en klass i samhallsstegen, just genom friheten att kunna flytta vart du vill o köpa nytt, amotering föreningen gjort är avdras gill via procent i ägarskapet via storleken på din brf.
Citera
2026-03-14, 13:19
Medlem
Fördelar:
- I storstäder/på överhettad bostadsmarknad kan man sitta på röven och tjäna pengar på att enbart bo.
- Ägt boende är mer subventionerat via ROT och ränteavdrag än hyrd dito.

Nackdelar:
- När något går sönder eller behöver bytas ut måste man ordna med det och betala för det själv.
- Förr eller senare blir man intjatad i styrelsen.
Citera
2026-03-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fördelar:
- I storstäder/på överhettad bostadsmarknad kan man sitta på röven och tjäna pengar på att enbart bo.

- Förr eller senare blir man intjatad i styrelsen.

Jag ser inte att priserna kommer öka nämnvärt framöver. De goda tiderna är slut. Och det är inte Stockholm/GBG/Malmö jag funderar på utan en av de andra större städerna.

Styrelsen:
Haha.
Citera
2026-03-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad det gör är att du aldrig behöver oroa dig för om du vill flytta eller inte, har du en ägd bostad kan man alltid köpa en ny ägd bostad i princip vart än du vill flytta inom landet.

Vad menar du med detta? Man måste ju ändå få den såld som man bor i ?

Menar du att det är lättare att få lån eller "brygglån" från banken med den befintliga lägenheten som säkerhet?
Citera
2026-03-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Mindre invandring och färre födda. Det kommer inte att vara bostadsbrist i framtiden. Det blir som Japan där bostadspriserna har gått ner sedan 90-talet. Vilket är bra.

Ja jag tycker mig se att det redan är avsevärt fler tillgängliga bostäder på framför allt hyresmarknaden nu än för 5-10 år sen. Det blev ju helt horribelt kring 2015 och framåt.

Tyvärr har jag inte råd att vänta med att köpa en bostad, och i staden där jag vill bo är det ändå betydande köer på hyres.
Citera
2026-03-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Vad menar du med detta? Man måste ju ändå få den såld som man bor i ?

Menar du att det är lättare att få lån eller "brygglån" från banken med den befintliga lägenheten som säkerhet?
Genom att det är konstanta värdeökningar på köpta bostäder, likväl som lönerna konstant går upp, dvs dessa går hand i hand, likväl som en hyresrätt alltid går upp i hyra.

Genom detta är det inte många som behöver sälja med förlust utan helheten säljer med vinst, köpte ex själv aug 2020, bostande har gått upp från 1,96 miljon till att några grannar nu sålt likadan lägenhet för närmare 3 mij, det ger mig ca 16000kr/månad i värdeökning hela tiden jag bott här, genom det behöver jag inte sälja för närmare 3 milj har jag panik kan jag gå ner o sälja för 2.5-2.7 o ändå gjort en skaplig vinst, samt att man har rätt att dra av vad föreningen har amorterat under tiden jag bott här. exempel på skatteavdrag, bott 5år min ägarandel 2,72% föreningen amorterar 270k per år = 36720kr för 5 år, menas jag får kvitta ca 8000kr mot reavinsten.
Citera
2026-03-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Genom att det är konstanta värdeökningar på köpta bostäder, likväl som lönerna konstant går upp, dvs dessa går hand i hand, likväl som en hyresrätt alltid går upp i hyra.

Genom detta är det inte många som behöver sälja med förlust utan helheten säljer med vinst, köpte ex själv aug 2020, bostande har gått upp från 1,96 miljon till att några grannar nu sålt likadan lägenhet för närmare 3 mij, det ger mig ca 16000kr/månad i värdeökning hela tiden jag bott här, genom det behöver jag inte sälja för närmare 3 milj har jag panik kan jag gå ner o sälja för 2.5-2.7 o ändå gjort en skaplig vinst, samt att man har rätt att dra av vad föreningen har amorterat under tiden jag bott här. exempel på skatteavdrag, bott 5år min ägarandel 2,72% föreningen amorterar 270k per år = 36720kr för 5 år, menas jag får kvitta ca 8000kr mot reavinsten.

Ja det låter ju förträffligt men det låter också som att du bor i typ Stockholm.

Uppgången på bostadspriserna sedan säg år 2000 beror vad jag kan se på den fullständigt extrema invandringen. Svenskarna har varit desperata att ha någonstans att bo - gärna flytt från invandrarghettona i möjligaste mån - samt att vi haft nollränta i många år (vansinnigt).

Så festen på bostadsmarknaden är definitivt över tror jag. Kanske kommer att fortsätta lite i de mest attraktiva storstäderna.
Citera
2026-03-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Jag ser inte att priserna kommer öka nämnvärt framöver. De goda tiderna är slut. Och det är inte Stockholm/GBG/Malmö jag funderar på utan en av de andra större städerna.

Styrelsen:
Haha.
Vad du kanske inte förstått är att man har 0%ränta på uppskovsskatten, dvs dessa som gjort en stor vinst på sin bostad får låna dessa pengar gratis av staten man annars skulle ha betalat 22% skatt på.

Dvs om jag nu gör 1 miljon i vinst med 0% ränta på reavinsten det utgör för mig enkelt o kunna byta till en dyrare bostad. Detta kommer givetvis öka på priserna ordentligt. mer förmånligt kan det kappats bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in