2026-03-14, 12:38
Medlem
Vi leker med tanken att tidöpartiet får fortsätta i fyra år till och KD,M och L säger åt Jimmie att han får välja tre ministerposter men inte som statsminister. Vilka tre hade de valt som stämmer överens med deras politik?

Min gissning

- Migrationsminister för att göra det svårare att stanna i Sverige som kriminell

- Socialförsäkringsminister för att kontrollera alla socialbidrag och övriga medel som delas ut kopplat till sociala

- Kulturministern för att fortsätta klippa bidrag åt bla muslimer och värna om yttrandefrihet och även hjälpa svenska judar ännu mer. Även att se över dansbandskulturen.

Detta är min gissning vad tror ni?
Citera
2026-03-14, 13:09
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
- Vandelminister (extra minister inom justitiedepartementet)
- Rasbiologiminister (för att säkerställa överlevnaden av den ariska rasen)
- Religionsminister (för att främja kristendomen framför islam)

Det ska bli intressant att se när det blåbruna kukpartiet ska underteckna "Tidöavtalet 1936"

Ha ha, det bruna kukpartiet säger kanske mer om dina egna preferenser!

Men om man skall tänka sig vad som är möjligt så måste nästan en av det tyngre ministerposterna tillfalla SD givet deras storlek. Utrikesminister, Finansminister, Justitieminister och Försvarsminister? Jag gissar på att de tar Justitieministerposten, men är lättast för moderaterna att släppa. De kommer även inneha migrationsministerposten samt förmodligen talmanen (inte minst sedan Norlen nu tappat då han bränner pengar på meningslösheter som ingen annan).
Citera
2026-03-14, 13:24
Medlem
mikaelss avatar
Om SD blir det största Tidöpartiet, vilket är hyfsat troligt, skulle jag bli mycket förvånad om de inte begär statsministerposten. Och sedan justitieministerposten.
Citera
2026-03-14, 13:24
Medlem
Troligtvis Inrikes-, justitie- och migrationsministerposterna. De kanske också prioriterar vice-statsminister.
Citera
2026-03-14, 13:32
Medlem
Återvändarverket nuvarande Migrationsverket
Citera
2026-03-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vi leker med tanken att tidöpartiet får fortsätta i fyra år till och KD,M och L säger åt Jimmie att han får välja tre ministerposter men inte som statsminister. Vilka tre hade de valt som stämmer överens med deras politik?

Min gissning

- Migrationsminister för att göra det svårare att stanna i Sverige som kriminell

- Socialförsäkringsminister för att kontrollera alla socialbidrag och övriga medel som delas ut kopplat till sociala

- Kulturministern för att fortsätta klippa bidrag åt bla muslimer och värna om yttrandefrihet och även hjälpa svenska judar ännu mer. Även att se över dansbandskulturen.

Detta är min gissning vad tror ni?

Ser bra ut! 👌🏼👍🏼
Citera
2026-03-14, 17:43
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om SD blir det största Tidöpartiet, vilket är hyfsat troligt, skulle jag bli mycket förvånad om de inte begär statsministerposten. Och sedan justitieministerposten.

Statsminister och finansministerposterna kommer M förmodligen hellre bryta samarbetet än att ge bort. Dessa tror jag SD kan glömma att förhandla fram såvida inte M sjunker DRASTISKT i nästa val. Ju större än M SD blir desto mer logiskt blir det naturligtvis att ta dessa poster, men det kommer krävas en REJÄL skillnad i storlek för att M kommer släppa dom. Blir det ett likartat resultat som förra valet får nog SD satsa på justitieminister, försvarsminister och migrationsminister.
Citera
2026-03-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Statsminister och finansministerposterna kommer M förmodligen hellre bryta samarbetet än att ge bort. Dessa tror jag SD kan glömma att förhandla fram såvida inte M sjunker DRASTISKT i nästa val. Ju större än M SD blir desto mer logiskt blir det naturligtvis att ta dessa poster, men det kommer krävas en REJÄL skillnad i storlek för att M kommer släppa dom. Blir det ett likartat resultat som förra valet får nog SD satsa på justitieminister, försvarsminister och migrationsminister.

Migrationsminister är nog den högsta prioriteten.
Citera
2026-03-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Migrationsminister är nog den högsta prioriteten.

Kanske. Men varför ha en Migrationsminister om invandringen fortsätter ner? Jag tror att Migrationsministerns ansvarsområde istället kommer samordnas med Inrikesministern.
Citera
2026-03-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Anka-2000
Kanske. Men varför ha en Migrationsminister om invandringen fortsätter ner? Jag tror att Migrationsministerns ansvarsområde istället kommer samordnas med Inrikesministern.

Jag vet inte vad som skall prioriteras om tidöpartiet får fortsätta i fyra år till men uppenbart vill nog SD jobba hårt att utvisa alla kriminella och sätta press på Migrationsverkets så vi slipper dessa tidningsrubriker att skötsamma syrier och iranier skall utvisas men inte irakier och somalier som våldtar gamlingar på ålderdomshem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in