Citat:
Ursprungligen postat av
hejochhej06
jag bor i umeå och har trots närheten till havet inte skaffat mig en båt ännu men jag har en liten 3 meters båt i en sjö i fjällen jag brukar ha där.
För att köra på havet behöver man nog nåt annat tänker jag och jag tänkte köra ganska nära land, från umeå och ner till skåne nån gång i år, förmodligen slutet på maj-slutet på juli.
Någon som har nåt tips på båtar och kanske framför allt motorer?
Motorn är ju viktigt att den håller och går hyfsa bränslesnålt också men jag har ingen koll på vilka motorer som är bäst.
Planen är att åka hyfsat sakta, kanske 10kmh ungefär så jag tror inte jag behöver nån jättestor motor.
Min budget för båt och motor ligger på kring 15-20k.
ingen segelbåt för jag kan inte segla.
Kul idé!
6 knop (10km/h) i en eka eller liknande är inte optimalt. Om du inte ska köra snabbare än så kan du i så fall ha en liten snipa eller liknande med dieselmotor, då bli bränslet betydligt billigare under resan.
Annars skulle jag sikta på 20-30hkr och ett skrov som kan plana med den effekten. Då kan du köra 3 ggr så fort med god komfort och rimlig förbrukning. Raymarine St1000 eller liknande autopilot kan vara en bra idé så du slipper styra hela tiden.
Och hörselskydd, annars är du döv när du kommer fram