2026-03-14, 09:03
Medlem
SKAEGRs avatar
God morgon ärade Flashbackare!

Nu är det fjårde eller femte lördagsmorgonen i sträck då jag har vaknat efter fem till sex timmars sömn och kännt mig helt utvilad och på topp!

Jag ber om er hjälp för att utreda hur detta kan komma sig, för min egen skull och för eran så att vi alla kan sova färre timmar och få mer tid till annat.

Är det psykologiskt? Blir jag så lugn inombords för att det äntligen är helg efter arbetsveckan (heltid) att jag får mer djupsömn? Nu när jag sitter och skriver detta så kan jag inte minnas att jag har drömt något under natten...

Kan det vara medicin? Intages varje kväll i veckan: Amitriptylin (anti-depressiv) 150mg, Atarax (antihistamin) 50mg, intages utöver det fredagskväll och lördagskväll: snortning av en smula Subutex (men natten lördag-söndag sover jag minst 8 timmar som vanligt)

Fredagskvällarna spenderas hemma tittandes på serier samtidigt som jag sitter och tecknar till och från, detta görs dock även på lördagskvällarna.

Så, vad tror ni?

Mvh, SKAEGR
Citera
2026-03-14, 09:11
Medlem
sykkelpumps avatar
Ja vad tror vi?
Att du är ett troll, som håller på att bränna ljuset i bägge ändar kanske?
Citera
2026-03-14, 09:15
Avstängd
Amitryplin är även för insomning. Atarax är för sömnen. Alltså tror du att du sovit gott och är utvilad, när du egentligen har tillbringat timmarna i ett kemiskt tillstånd.
Citera
2026-03-14, 09:20
Medlem
ps870s avatar
Jag sover nästan alltid max 6 timmar på en natt oavsett om det är vardag eller helg. Det är väldig sällan jag är trött dagtid/ kvällen. Jag tar inga mediciner.
Så att sova 5-6 timmar ser jag inga problem med om du känner dig utvilad.
Enda nackdelen för mig är om jag som igår (fredagkväll) då jag faktiskt var trött efter en stressig vecka och la mig 23. Så i morse vaknade jag vud fem och var utvilad.
Citera
2026-03-14, 09:27
Medlem
Jordgubbes avatar
En tredjedel av de i den här undersökningen (från USA, för ett decennium sedan) sover under sju timmar. Det finns risker med det, så det du (trådstartaren) bedömmer som att du "mår bra" är inte exakt detsamma som att du slipper de riskerna (övervikt, hjärtproblem, mentala problem, stroke, etc). Att du en enstaka gång sover mindre betyder ju inte särskilt mycket alls. Hur mycket man bör sova går ju ner med ökad ålder. Nidbilden är att äldre ska sova middag hela tiden, men mer sant är att barn sover väldigt mycket och äldre klart mindre. Tonåringar 8-10 timmar medan äldre 6-7 timmar. Det vore intressant att se hur stor fraktion som sover 5-6 timmar i olika åldersintervall. En gissning kunde vara att "andelen som sover att 5-6 timmar" är "5 procent, av 20 åringar" och "50 procent, av 70 åringar", vad tror andra?
Citera
2026-03-14, 09:45
Medlem
Gonorres avatar
Eftersom stressnivån sjunker på helgen så varvar du ner fortare och din sömn blir mer effektiv.

Jag förmodar även att du går och lägger dig lite gladare på fredagen pga av vetskapen om att det är helg och det påverkar hur du känner dig morgonen efteråt.

Dina skräp mediciner som du äter har ingenting med saken att göra. En av dom är en gammal allergimedicin. Byt ut skiten mot 10 mg melatonin samt en promenad 45 min 3-4 timmar innan du ska sova så blir du av med dom simp medicinerna .

Trevlig helg.
Citera
2026-03-14, 11:01
Medlem
Din hjärna kanske är inställd på att söndagar är vilodagen
Citera
2026-03-14, 11:17
Medlem
sojapojkes avatar
Som ung kunde jag sova 3-6 timmar och vara skitpigg och hade inga problem att tacka ja till alla extraarbeten och nattpass. Nu runt ~35 år ålder så är det en helt annan sak. Sover 8-9 timmar nu men känner mig ändå väldigt trött, mindre än det så det finns risk att jag blir försenad. Enbart anekdotiskt men misstänker att de långa nätterna har sabbat min hjärna och kropp mer än andra runt min ålder.
Citera
2026-03-14, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sojapojke
Som ung kunde jag sova 3-6 timmar och vara skitpigg och hade inga problem att tacka ja till alla extraarbeten och nattpass. Nu runt ~35 år ålder så är det en helt annan sak. Sover 8-9 timmar nu men känner mig ändå väldigt trött, mindre än det så det finns risk att jag blir försenad. Enbart anekdotiskt men misstänker att de långa nätterna har sabbat min hjärna och kropp mer än andra runt min ålder.
Bli inte förvånad om du inte behöver så mycket sömn om 10-15 år. Det är praktiskt.
Citera
2026-03-14, 12:01
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKAEGR
God morgon ärade Flashbackare!

Nu är det fjårde eller femte lördagsmorgonen i sträck då jag har vaknat efter fem till sex timmars sömn och kännt mig helt utvilad och på topp!

Jag ber om er hjälp för att utreda hur detta kan komma sig, för min egen skull och för eran så att vi alla kan sova färre timmar och få mer tid till annat.

Är det psykologiskt? Blir jag så lugn inombords för att det äntligen är helg efter arbetsveckan (heltid) att jag får mer djupsömn? Nu när jag sitter och skriver detta så kan jag inte minnas att jag har drömt något under natten...

Kan det vara medicin? Intages varje kväll i veckan: Amitriptylin (anti-depressiv) 150mg, Atarax (antihistamin) 50mg, intages utöver det fredagskväll och lördagskväll: snortning av en smula Subutex (men natten lördag-söndag sover jag minst 8 timmar som vanligt)

Fredagskvällarna spenderas hemma tittandes på serier samtidigt som jag sitter och tecknar till och från, detta görs dock även på lördagskvällarna.

Så, vad tror ni?

Mvh, SKAEGR

Med tanke på att du pundar så kan jag nästan med 100% säkerhet säga att du inte är utvilad och på topp. Din kropp spelar dig ett spratt som du kommer få sota för den dagen du blir nykter.

Är du under 30 så är det inte försent att sluta och inte bli att för trasig.
Citera
2026-03-14, 12:51
Medlem
SKAEGRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja vad tror vi?
Att du är ett troll, som håller på att bränna ljuset i bägge ändar kanske?

Nej, det är lungt!
Citera
2026-03-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKAEGR
Så, vad tror ni?
En väldigt enkel förklaring skulle kunna vara störande ljud tidigt på morgonen. Är det någon som smäller i dörrar eller pågår det något vägarbete i närheten? Prova öronproppar för att slippa bli väckt. Det kan vara svårt att veta om man blev väckt av något ljud. Du sov ju när du hörde ljudet. Typiskt i det läget är att du kan känna dig väldigt alert. Hjärnan misstänker någon fara och gör dig redo för "fight or flight". De kan också vara mardrömmar. Dra ner på "videovåldet", speciellt kvällstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in