2026-03-14, 01:54
Avstängd
Diskuterade precis i en annan tråd om Romsk kultur!

Romer anses ofta som tjuvar, bedragare, lurendrejare, tiggare m.m

Är det även sant att Romer bara får bli ihop med Romer och bara få barn med andra Romer?

Men är detta egentligen Romsk kultur eller nåt annat?

Är detta verkligen självvalt eller påtvingat pga. omständigheter och eller genom historien?

Sant eller falskt?

Upp till bevis nu en gång för alla med empiriska fakta tack!

(Det kan även vara annat som tas upp i denna tråden ang. mat, kläder m.m men huvudsyftet är grundläggande Romsk kultur!)

Nu gör vi upp detta en gång för alla!!!

Diskutera!!!
Senast redigerad av Mistyarrow 2026-03-14 kl. 02:05.
Citera
2026-03-14, 02:42
Medlem
Onanikrems avatar
Omständigheter som hänt historiskt sett borde inte påverka de nuvarande generationerna. Hänt en massa skit för andra folkslag genom åren också.

Vad de får och inte får göra skiljer sig mellan olika grupper, Svenska, finska, öststatare.
Kända som tjuvar och bedragare genom åren, ja det har de sig själva att skylla. För mig att när "Svar direkt" hade panelprogram med tema romer så snodde de porslinet från studion när de gick hem. Kan varit 80tal eller tidigt 90tal.

Släkting handlade med bilar och sålde/köpte med romer, kontanta pengar. Efter en större affär blev han lägligt rånad av maskerade som visste precis vad de sökte efter. Vi alla hade varnat honom för precis detta scenario

Slogs med kniv gjorde de också, långt innan importen av mussor börjat. Osäker om det kanske var finska romer då jag var rätt ung? Det var väldigt ovanligt med knivslagsmål på den tiden, romen med kniven blev lite senare ihjälskjuten, vilket också var ovanligt på den tiden.

De har nog byggt sitt rykte som opålitligt folk under ganska lång tid.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-03-14 kl. 02:47.
Citera
2026-03-14, 02:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Omständigheter som hänt historiskt sett borde inte påverka de nuvarande generationerna. Hänt en massa skit för andra folkslag genom åren också.

Vad de får och inte får göra skiljer sig mellan olika grupper, Svenska, finska, öststatare.
Kända som tjuvar och bedragare genom åren, ja det har de sig själva att skylla. För mig att när "Svar direkt" hade panelprogram med tema romer så snodde de porslinet från studion när de gick hem. Kan varit 80tal eller tidigt 90tal.

Släkting handlade med bilar och sålde/köpte med romer, kontanta pengar. Efter en större affär blev han lägligt rånad av maskerade som visste precis vad de sökte efter. Vi alla hade varnat honom för precis detta scenario

Slogs med kniv gjorde de också, långt innan importen av mussor börjat. Osäker om det kanske var finska romer då jag var rätt ung? Det var väldigt ovanligt med knivslagsmål på den tiden, romen med kniven blev lite senare ihjälskjuten, vilket också var ovanligt på den tiden.

De har nog byggt sitt rykte som opålitligt folk under ganska lång tid.

Men jag håller inte med dig för oavsett vad så är Romer tvugna som alla andra att ha mat på bordet och kläder på kroppen och genom historien så har Romer då blivit tvingade till detta eller lägga sig ner att dö!
Senast redigerad av Mistyarrow 2026-03-14 kl. 02:54.
Citera
2026-03-14, 02:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Men jag håller inte med dig!
Hur straffas en rom som stjäl från en svensk av det romska rådet? Av de äldste.
Citera
2026-03-14, 02:55
Avstängd
Citat:
Hur straffas en rom som stjäl från en svensk av det romska rådet?

Vet inte! Har inte frågat! Det enda jag känner till är KRIS men det är ytterst sällan det sammankallas!
Citera
2026-03-14, 03:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vet inte! Har inte frågat! Det enda jag känner till är KRIS men det är ytterst sällan det sammankallas!
För en svensk som stjäl straffas den lika vare sig det är från en svensk, rom eller muslim i Sverige. Hur straffas en rom som stjäl från en Svensk av det den romska gemenskapen. De har ju egna rättegångar och egna straff.
Citera
2026-03-14, 03:01
Avstängd
Citat:
För en svensk som stjäl straffas den lika vare sig det är från en svensk, rom eller muslim i Sverige. Hur straffas en rom som stjäl från en Svensk av det den romska gemenskapen. De har ju egna rättegångar och egna straff.

Romer straffas enligt Svensk lag och vad jag vet accepteras svensk lag som straff!
Citera
2026-03-14, 03:03
Avstängd
Citat:
Varför inte? Du undrar varför romer ses som patrask i större delen av Europa. Tjuvar är patrask.

Klart jag kan fråga men Svensk lag accepteras som straff!
Citera
2026-03-14, 03:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Romer straffas enligt Svensk lag och vad jag vet accepteras svensk lag som straff!
Är det så även om en svensk skulle stjäla från en rom?
Citera
2026-03-14, 03:05
Avstängd
Citat:
Är det så även om en svensk skulle stjäla från en rom?

Vad jag vet ja!
Citera
2026-03-14, 03:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vad jag vet ja!
Om man väljer att skilja sig då.

En medelålders kvinna blev ihjälkörd av sina två söner medan de filmade. Göteborg tror jag det var. Hon hade vanärat familjen. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mamman-kordes-ihjal

Hur ser de äldste på den händelsen? Det var mord.
Citera
2026-03-14, 03:17
Avstängd
Citat:
Om man väljer att skilja sig då.

En medelålders kvinna blev ihjälkörd av sina två söner medan de filmade. Göteborg tror jag det var. Hon hade vanärat familjen. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mamman-kordes-ihjal

Hur ser de äldste på den händelsen? Det var mord.

Återigen!

Denna killen hade troligen snott en tjej från en annan kille och då handlar det om hederssak som dom kallar det för!

Det handlar om folkgruppens överlevnad!

Det finns för lite tjejer på varje kille!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in