2026-03-14, 01:43
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Har 17 mil till tandläkaren och nu efter att jag varit där känner jag att dom slipat ned för lite efter lagning, desutom hatar jag min jävla arabtandläkare så vill inte dit om jag kan fixa det själv.

Frågan är vad jag ska använda mig av?
Sandpapper?
Citera
2026-03-14, 02:20
Medlem
Tranquility Bass avatar
Sandpapper är vägen att gå, ta ett lite mindre grovt så länge du inte har grova beläggningar.
Citera
2026-03-14, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Har 17 mil till tandläkaren och nu efter att jag varit där känner jag att dom slipat ned för lite efter lagning, desutom hatar jag min jävla arabtandläkare så vill inte dit om jag kan fixa det själv.

Sandpapper?
Gör inte det. Åk vägen dit
Tyvärr
Citera
2026-03-14, 02:27
Medlem
anomaligns avatar
Nej
Citera
2026-03-14, 02:54
Avstängd
Ja använd grovt sandpapper kornstorlek 40-60 det borde duga bra!
Citera
2026-03-14, 04:59
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Ja det var ju en bit..

Men tänk om du gör det värre så att det blir att du måste dit ändå i slutändan? Men annars kan du ju införskaffa en sån där manikyr/pedikyr maskin. Den jag har, har många slipar att välja på å maskinen kan man välja olika hastigheter. Nu har inte jag testat det på tänderna iofs. Men när jag ska göra naglarna är den kanon å gör sitt jobb.
Citera
2026-03-14, 05:10
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Inte sandpapper. Vadfan pöjk, har du aldrig byggt Airfixmodeller? En nagelfil är the way to go. Kolla i tantens sminkväska. Hon lär ha olika grovhet på filar. Fördelen med nagelfilar, särskilt då sådana lite billigare i styv papp, är att du kan klippa till dem så att de blir smalare och spetsigare.

Sådana här menar jag.
https://www.apotea.se/morser-solingen-nagelfil-i-sandpapper-12-cm
Citera
2026-03-14, 05:24
Avstängd
Slippasta, sedan gnisslar du tänder en timme om dagen. Det funkar, jag lovar.
Citera
2026-03-14, 05:52
Medlem
Knappast.......s avatar
Ser att fler har skrivit sandpapper, trodde att det var lite udda men så gör jag 🤣
Citera
2026-03-14, 07:16
Avstängd
Du ska verkligen inte försöka slipa en tand själv med sandpapper eller något liknande. Emaljen är hård men när den väl skadas går den inte att få tillbaka, och du kan lätt göra tanden känslig eller förstöra lagningen helt. Dessutom kan du få vassa kanter eller infektion.

Om lagningen känns för hög är det ett vanligt problem efter en fyllning och tandläkaren brukar bara behöva justera lite snabbt. Det tar ofta bara någon minut.

Jag fattar att 17 mil är långt, men att försöka fixa det själv kan göra att du i slutändan behöver ännu mer tandvård. Ring mottagningen och säg att bettet känns fel efter lagningen – ofta kan man få en snabb justeringstid.
Citera
2026-03-14, 07:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Du ska verkligen inte försöka slipa en tand själv med sandpapper eller något liknande. Emaljen är hård men när den väl skadas går den inte att få tillbaka, och du kan lätt göra tanden känslig eller förstöra lagningen helt. Dessutom kan du få vassa kanter eller infektion.

Om lagningen känns för hög är det ett vanligt problem efter en fyllning och tandläkaren brukar bara behöva justera lite snabbt. Det tar ofta bara någon minut.

Jag fattar att 17 mil är långt, men att försöka fixa det själv kan göra att du i slutändan behöver ännu mer tandvård. Ring mottagningen och säg att bettet känns fel efter lagningen – ofta kan man få en snabb justeringstid.
Han hittar bara på.
Citera
2026-03-14, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Sandpapper?

Köp en micromotor och tillhörande bits. Finns tandläkarbits att köpa, börja grovt och gå vidare ner till finpolering. Sen är det klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in