2026-03-14, 01:09
Medlem
HipToBeSquares avatar
De senaste decennium så har avgasrörsdyrkanet nått extrema höjder. Har man en sportbil eller en wannabe sportbil ska man byta ut avgasröret till något som är tjockt som en ekstam och ta bort ljuddämparen. Resultatet blir ofta outhärldigt, både inne och ute. Det dånar inne i bilen och utanför är det ofta öronbedövande. Jag har inget emot en V8 som låter bra men lyssna på den i 180dB är inte nödvändigt. Det gör också att en del avgasrör har två lägen, för att man måste reducera ljudet igen för det är för högt.

Sedan får det inte vara vanlig metall. Rostfritt är inte längre tillräckligt bra utan det ska vara titan eller någon ädelmetall.

Tittar på några decennier tillbaka så fanns inte detta utan avgasrören var normala med kanske en kromdetalj längst ut men det var allt. Avgasrör är avlopp, ett rör där man gör sig av med restprodukter. Byter du ut avloppssystemet hemma från PVC till titan?

Var tycker ni, har avgasrörsfetischismen gått för långt?
Citera
2026-03-14, 08:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag har inget emot en V8 som låter bra men lyssna på den i 180dB är inte nödvändigt.

Nu vill jag bara i största vänlighet upplysa om att man inte kan lyssna på något i 180 dB. Trumhinnorna går all världens väg.

Personligen störs jag inte av exklusiva avgasrör.
Folk får väl lägga sina pengar på de statusprylar som de anser berikar deras respektive tillvaro.
Citera
2026-03-14, 08:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu vill jag bara i största vänlighet upplysa om att man inte kan lyssna på något i 180 dB. Trumhinnorna går all världens väg.

Folk får väl lägga sina pengar på de statusprylar som de anser berikar deras respektive tillvaro.
Jag förstår också dB och givetvis är det bara ett uttryck för väldigt högt ljud.

Bullrande bilar är fruktansvärt jobbigt.
Åk till en avskild plats om ni vill plåga era öron, i staden räcker det med vanliga bilar.
Citera
2026-03-14, 09:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
De senaste decennium så har avgasrörsdyrkanet nått extrema höjder. Har man en sportbil eller en wannabe sportbil ska man byta ut avgasröret till något som är tjockt som en ekstam och ta bort ljuddämparen. Resultatet blir ofta outhärldigt, både inne och ute. Det dånar inne i bilen och utanför är det ofta öronbedövande. Jag har inget emot en V8 som låter bra men lyssna på den i 180dB är inte nödvändigt. Det gör också att en del avgasrör har två lägen, för att man måste reducera ljudet igen för det är för högt.

Sedan får det inte vara vanlig metall. Rostfritt är inte längre tillräckligt bra utan det ska vara titan eller någon ädelmetall.

Tittar på några decennier tillbaka så fanns inte detta utan avgasrören var normala med kanske en kromdetalj längst ut men det var allt. Avgasrör är avlopp, ett rör där man gör sig av med restprodukter. Byter du ut avloppssystemet hemma från PVC till titan?

Du verkar ha ett bra liv, som behöver engagera dig i andras problem?
Utseendedelen är totalt ointressant, låt folk göra vad fan dom vill med sina pengar. Kärringar köper smink och andra "skönhetsprodukter" för lika mycket eller mer varje år.

Ljudet kan irritera mig något om det är jättehögt och kommer från något som inte levererar massor med hästkrafter, utan mest brölar eller smattrar.
Speciellt på sena kvällar/nätter när farbror försöker sova sin skönhetssömn. För övligt not so much.
Citera
2026-03-14, 10:03
Medlem
Ja du skaffa dig ett liv ! Jag hade 3" dubbelt avgasrör på 80 talet redan och många med mig !Man vill ha ljudet och effekten! Ha ett bra liv !
Citera
2026-03-14, 13:34
Medlem
Känns som det blivit mer fokus på utseende än ljud och funktion nuförtiden.
Citera
2026-03-14, 18:42
Medlem
HipToBeSquares avatar
Jag gjorde ett kardinalfel att inte också ta upp alla fake avgasrör som biltillverkarna själva lägger till. Detta har funnits speciellt på tyska bilar type Audi och Mercedes. Fake avgasrören är enbart detaljer av plast och har ingen funktion. Det är alltså ren idiocracy.

Typ så här:
https://cdn.motor1.com/images/mgl/P6b24/s3/4-year-old-complains-about-the-2020-audi-s6-diesel-s-fake-exhaust-tips.jpg

Är Audis kundkrets treåringar?
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-03-14 kl. 19:33.
Citera
2026-03-14, 18:53
Medlem
Mullrets avatar
Sätta på titanrör för 60-70k för att få 10hkr extra känns hjärndött.

Vissa tillverkare har ett läge för uppstart där det skall väsnas extra. Lamborghini Urus exvis.

Är det ett steg tillbaka till apstadiet för ägarna av dessa extrembilar?

Irriterar de flesta utom 12-13 åringar.

Ferrita säljer ju lite sådana rör.

https://www.merinfo.se/foretag/Ferrita-Sweden-Aktiebolag-5564132412/2k0qo1o-dnxr
Citera
2026-03-14, 21:54
Medlem
Batagares avatar
Ännu ett steg i avgasrörsfetischismen, att via en elektriskt styrd ventil (cutout) bypassa avgassystemet.

https://www.summitracing.com/search/part-type/exhaust-cutouts/department/exhaust/section/cutouts?srsltid=AfmBOorbtCiDRF0MBbqqb4k9xbtmQHFDLZ k4GYAXvMlDZX4cMn2GZX76
Citera
2026-03-14, 22:33
Medlem
System i Titan är väl för att spara vikt?
Ett agassystem i 3tum blir jäkligt tungt annars.
Citera
2026-03-15, 12:55
Medlem
Citat:

Jag tror att det här med avgasrörsfetischism är åldersrelaterat - i alla fall för för min egen del.
Till min dåvarande VW typ 1 - bubblan/Hitlerkälken m m 1956 - kostade jag på ett avgassystem från Abarth med 4 blanka avgasrör.
Ljudet blev verkligen annorlunda, men inte högt.
Andra motorintresserade spetsade alltid öronen och såg sig omkring och undrade vad det var för bil.
Citera
2026-03-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Du har tur du, som tydligen inte bor i en tätort med A-traktorer.
Ynglingarna som demonterar original avgassystem och ersätter originalet med rakt 3"-rör som dessutom är fast/stumt upphängt så att deras Volvo V70 blir som en stor resonanslåda.
Hur dom själva kan avnjuta sina ljudanläggningar med behållning är för mig en gåta.
Stackars småbrudar som dom försöker imponera på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in