Citat:
Ursprungligen postat av
Stiert-Munning
Elbilar fungerar inte i länder med lite avstånd mellan städerna och temperaturskillnader över året. Sedan fattar folk olika fort. Vissa sätter en ära i att inte fatta alls eftersom det går emot den egna ideologiska övertygelsen. Det är lite olika. Elbilar är säkert framtiden, men framtiden är inte idag.
Oljeindustrin lär ju göra sitt för att försöka bromsa utvecklingen men jag själv har svårt att tro att elbilarnas framtid inte är idag eller i vart fall om några år framöver. Trots att jag har en elbil som är 6 år gammal tycker jag att tekniken fungerar utmärkt och då har det hänt en hel del med utvecklingen under dessa år. Kina ligger redan långt före i batteritekniken och det är där en del av hindren fortfarande finns men som förmodligen kommer lösgöras ganska snart. Jag själv skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till diesel eller bensin, det skulle vara som att gå från 4k-TV till Tjock-TV.
Citat:
Ursprungligen postat av
Abscess1122
USA är inte längre i spetsen av utveckling. I Europa ökar försäljningen för varje år och Kina går helt över till eldrivna fordon. Många små u-länder föredrar likväl elbilar då de klarar högre miltal för bråkdel av driftkostnaderna. Tekniken går fort i elbilsvärlden. USA kommer halka efter. De gynnar inte teknisk utveckling längre. Hela deras politik präglas av att gynna de redan riktigt rika och mäktiga. Detta är bara mer kvitto på USA:s fallerade roll.
Kina ligger redan en bra bit före kring elbilsutvecklingen och som vi vet, när kineserna ligger språnget före i teknikutvecklingen så kommer Europa och USA efter när de försökt vara kaxiga i några år och påstått att de kan sköta sig själva.