2026-03-13, 22:41
Medlem
Nu har jag bytt ut mina gamla iPhones 12 & 13 till 16 och då är det USB-V istället för Lightning. Jag har snabbladdare sedan tidigare och undrar nu om den nya USB-C sladden jag fick med min nya iPhone 16 är kompatibel med snabbladdare? Eller måste jag köpa ny separat snabbladdningskabel?

Är lite förvirrad för verkar finnas olika USB-C där inte alla är kompatibla med snabbladdning..
Citera
2026-03-13, 22:48
Medlem
Snabbladdningsfunktionen finns väl i telefonen, du behöver väl bara en laddare som orkar kräma på lite.
Citera
2026-03-13, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Nu har jag bytt ut mina gamla iPhones 12 & 13 till 16 och då är det USB-V istället för Lightning. Jag har snabbladdare sedan tidigare och undrar nu om den nya USB-C sladden jag fick med min nya iPhone 16 är kompatibel med snabbladdare? Eller måste jag köpa ny separat snabbladdningskabel?

Är lite förvirrad för verkar finnas olika USB-C där inte alla är kompatibla med snabbladdning..

Original Apple USB-C laddkabel är kompatibel för att klara att ge den maximala laddström som din iPhone kan ta emot, alltså omräknat ditt effekt blir upp till max 30W om jag minns rätt.

Laddkablar från seriösa tillverkare är intelligenta och identifierar sig för laddaren och vad de klarar, så om du kopplar den mellan en laddare som kan ge 100W och en enhet som kan ta emot 100W laddning, så kommer laddaren att ge ut det aktuell kabel klarar.
Citera
2026-03-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Snabbladdningsfunktionen finns väl i telefonen, du behöver väl bara en laddare som orkar kräma på lite.
Riktigt så enkelt är det inte. Såväl laddare som telefon som kabel kan begränsa vilken snabbladdning som är möjlig. Det handlar inte bara om effekt, utan om kombinationer av spänning och ström, där varje komponent kan ha begränsningar av vad som stöds. Det handlar inte heller bara om vad varje komponent klarar, utan om hur den indikerar/kommunicerar vad den klarar. Den medföljande kabeln och telefonen är säkert väl matchade. Då det gäller den befintliga snabbladdaren av okänd typ är det inte självklart – det kan gå långsammare än vad som är möjligt med en annan laddare, trots tillräcklig effekt ("ork att kräma på").
Senast redigerad av vgebler 2026-03-13 kl. 23:54.
Citera
2026-03-14, 07:03
Avstängd
Köp detta

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/kablar/usb-c-kabel/belkin-usb-c-to-usb-c-240w-2-0-braide/1058416.13718/

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/kablar/usb-c-kabel/andersson-andersson-usb-a-usb-c-3a-60w-white-05m/1039659.13718/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in