2026-03-13, 21:48
Medlem
vill-va-anonym-vas avatar
Finns det etniska svenskar som har zigenare som vänner? Kan man verkligen lita på zigenare?

Hur märker man vem som är en zigenare baserat på fenotypen och utseende?

Vad är det t.ex. för skillnad på en zigenare och någon som är från ett slaviskt land? Ser man någon skillnad?

Fram med svaren ni som vet!
Citera
2026-03-13, 21:54
Medlem
Jag vet att svenska zigenare ser ner på finska zigenare.
Men vad jag undrar: Hur mycket lyckas hucklet utanför Hornstulls tunnelbanestation tigga till sig under ett arbetspass?
Hon tar även emot pantburkar har jag sett.
Citera
2026-03-13, 21:56
Medlem
Man ser ganska snabbt skillnad på romer och rumäner till exempel. Hela deras beteende är som natt och dag. Tog rumäner som exempel eftersom i Rumänien finns ganska många romer.

Säg ordet romer till en rumän och de kokar över av vrede direkt.

Min personliga erfarenhet av romer, det är väl att man till klädseln känner igen dem ganska snabbt samt att de alltid sitter utanför mataffärerna och tigger. Ibland kan man känna igen deras platser där de bor och lever, då på mängden skräp.
Citera
2026-03-13, 22:04
Medlem
Det enda du kan lita på är att det aldrig går att lita på dem, det är det enda du behöver veta för att hantera dem korrekt om du stöter på dem i vardagen.
Citera
2026-03-13, 22:13
Medlem
Bilhandlare som lurar folk på bilar och pengar. Klagar på att ha dåligt rykte men är det så jävla konstigt när de inte kan eller vill bete sig. Usch! Stay away!
Citera
2026-03-13, 22:23
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Jag vet att svenska zigenare ser ner på finska zigenare.
Men vad jag undrar: Hur mycket lyckas hucklet utanför Hornstulls tunnelbanestation tigga till sig under ett arbetspass?
Hon tar även emot pantburkar har jag sett.
Att de är bra på att stjäla och svindla folk. nästan utan undantag.
Citera
2026-03-13, 22:32
Medlem
Onanikrems avatar
Enda jag känt var en svensk zigenare som skämdes över sitt ursprung, tror inte han hade mycket kontakt med sin familj. Han hade jobb (samma jobb som mig) hus i ett relativt bra villaområde, svensk fru och två välartade barn (vad jag vet)

Annars skall man inte handla med dem, absolut inte beblanda sig. Det de säljer är ofta scam och det de köper är är också scam då de har en tendens att inte betala

De från Östeuropa, Rumänien, Bulgarien och forna Jugoslavien. är oftast smutsiga och lever bland sopor.
De svenska/finska är renligare. Lever mer likt oss även om de lever på scam och småstölder.
Citera
2026-03-13, 22:33
Medlem
Vet en svensk kille som gifte sig med en "modern" Romsk tjej.
På förlovningsfesten blev han knivad, efter något år hittades han mördad, skjuten, i hemmet.
Så inga vidare positiva erfarenheter vill jag jag påstå.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-03-13 kl. 22:36.
Citera
2026-03-13, 22:34
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Man ser skillnad direkt. Både på klädsel, kropp och ansikte. Ta finska zigenare/romer. De har en speciell form i ansiktet, i synnerhet kvinnorna. Lite insjunket och slitet liksom. Alltid långt hår (har hört att de inte ens får klippa av håret). Och så deras klassiska klädsel med paljetter och stora kjolar. Det fåtal utan stora kjolar bär mer slimmade kjolar. Männen kör på deras skjortor med tröja över och färgerna är alltid samma. Vitt, svart, blått, kanske lite röda detaljer och så beige. Sen har vi det som brukar kallas bosniska zigenare (vet dock inte varifrån de verkligen kommer, men det är det uttrycket som används i vårt område). De flesta är överviktiga, har väldigt runda huvuden, hör väl ihop med vikten. Tycker kanske inte de har någon speciell klädsel, de ser bara tråkiga ut. Många av kvinnorna bär byxor, det är många jag aldrig sett med kjol. Sen är de mer högljudda än de finska zigenarna/romerna.

Allmänt för alla är att det inte är något att lita på. Vill de låna något säger man bara nej. För man kan inte räkna med att få tillbaka det man lånar ut. Minns under skoltiden när de finska zigenarna ville låna pengar eller cigaretter. De som lånade ut fick aldrig något tillbaka. Ser ibland zigenare/romer på köp- och säljsidor på Facebook. De säljer renoverade bilar och cyklar. Alla vet att både bilar och cyklar och delar kommer från gratissidor, billiga försäljningar och soptippen. De som frågar efter kvitton får naturligtvis inget svar.

Har varit med om etniska svenskar som haft finska zigenare till vänner. Det var främst i tonåren och det var mest tjejer som hängde med dem. Mest såna där tjejer som trodde de var tuffa och såna som hade det lite jobbigt hemma. Tror att ett par stycken av de svenska tjejerna fortfarande har kontaktat med några av zigenarna. Men inte att de umgås längre. Känner till ett par finska zigenare som gift sig utanför sina traditioner. En gifte sig med en svensk. En annan gifte sig med en från Egypten tror jag.
Citera
2026-03-13, 22:36
Avstängd
dude2ks avatar
Enda jag vet är att Leifi Plomeros är en hundragubbe.
Citera
2026-03-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vill-va-anonym-va
Finns det etniska svenskar som har zigenare som vänner? Kan man verkligen lita på zigenare?

Hur märker man vem som är en zigenare baserat på fenotypen och utseende?

Vad är det t.ex. för skillnad på en zigenare och någon som är från ett slaviskt land? Ser man någon skillnad?

Fram med svaren ni som vet!

Även de zigenare som är mer skötsamma är väldigt ofta rena lurisar.

De byter namn till helsvenska namn och försöker utåt sett falskt visa att de är respektabla och religiösa med familj som en lirare nere i värmland närmare norska gränsen som säljer bluffgrejer och lurar småföretagare på saker och pengar och även kör med byggfirma samtidigt där han lämnar jobbet halvfärdigt.

Går aldrig lita på en zigenare
Senast redigerad av Blatteman 2026-03-13 kl. 23:45.
Citera
2026-03-13, 23:43
Medlem
megacoolmans avatar
Smutsigt, äckligt folk som lever på att lura människor och stjäla. Diverse bidragsbrott ligger också i repertoaren.
När de har klanfejder så brukar kärringarna kasta bajs på varandra.
Dricka sprit, slåss med kniv, och åka runt och stjäla metallskrot är andra vanlig sysselsättningar.

Personliga erfarenheter:

* Hamnade i bråk med en i trafiken när jag sa att han körde som en jävla tattare. Bilen hans var det körförbud på och var skriven på ett företag i konkurs.
* En känd zigge-romsk bilskojare ringde och försökte lura mig på en bil jag hade lagt ut på annons.
* Såg ett klanbråk på en marknad när en full zigge körde in sin bil i en husvagn så den blev skrot.
* Observerat både när de kör runt med en minibuss och lämpar av kärringar utanför butiker, och också sett när de samlat in pengar från tiggarkärringarna på kvällen. För många år sen så var de ofta barn som tiggde, men de blev hämtade av socialen så de slutade med det.
* Råkat ut för ytterst påträngande zigge-romer som åker runt på arbetsplatser och vill slipa knivar och borr mm. Man måste kasta ut dem med våld, eller hot om våld.
* Zigge tiggde pengar när jag var på museet som ligger vid resterna av Gestapos högkvarter i Berlin. Lägligt nog stod jag och läste, på en tavla, en gammal arresteringsorder för en zigenare, där han anklagades för att ha ett asocialt beteende och inte ha en önskan att arbeta för sitt uppehälle.
Senast redigerad av megacoolman 2026-03-13 kl. 23:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in