2026-03-13, 19:49
Medlem
I den här tråden diskuterar vi Simona Mohamsson och andra företrädare för Liberalerna som tidigare sagt sig vara 100% emot samarbete med SD men som nu snällt tuggar i sig husses (SD:s) bajsmacka. Vad har de sagt tidigare? Hur motiverar de den politiska U-svängen?

Vi börjar med Mohamsson själv.
Det är klart att det finns en gräns för anständighet för oss liberaler.

De röda linjen gentemot SD måste bestå. SD har sina rötter i nynazismen, det har aldrig erkänts, tagits avstånd från eller förklarats av dagens SD. Tvärtom.

https://x.com/pavloscavelier/status/2032445891555078383
Låt mig ge M en enkel förklaring.

En rasistisk partiledare, för ett rasistiskt parti, säger rasistiska saker om sin rasistiska politik.

https://x.com/SMohamsson/status/1363061806894362626
Jag förstår att politik handlar om makt, men makten är inte värt något om du sålt din själ för den. Att dessa dagar ha varit riktigt jobbiga betyder inte att det är över än, utan snarare att de avgörande dagarna är framför oss.

https://x.com/SMohamsson/status/1368577840611004416
SD är inte som ”alla andra partier”. De är ett nationalistiskt och social­konservativt riksdagsparti, bildat 1988. SD grundades av veteraner inom svensk nazism och fascism och har lyckats göra sig till den svenska radikalnationalismens breda, pragmatiska alternativ.

https://x.com/SMohamsson/status/1197501786824810504
Hej Gustav, jag valde att organisera mig politiskt 2010 efter att SD kom in i riksdagen. Jag kommer aldrig att medverka att mitt engagemang används för att ge SD inflyttande. Sen får vi se om det ens kommer gå att kryssa mig i valet. 1/2 sen förstår jag helt hur du tänker.

https://x.com/SMohamsson/status/1415043284691529728
Vad tror vi om andra tunga profiler som tidigare gått hårt mot SD? Jan Jönsson etc.?
Citera
2026-03-13, 20:19
Medlem
Jan Jönsson har väl redan sagt upp sig, tillsammans med en del andra fjollor i L.
Citera
2026-03-13, 20:25
Medlem
Tog väl sitt förnuft tillfånga till slut och insåg att de förbättringar vi har sett senaste åren beror på att SD har haft inflytande i politiken. Det finns nog ett liv efter valet för Liberalerna trots allt.
Citera
2026-03-13, 20:30
Medlem
Batagares avatar
"Politik är det möjligas konst"
Uttrycket tillskrivs historiskt Otto von Bismarck (1815–1898), som menade att politik inte är en exakt vetenskap utan en praktisk konstform.
Citera
2026-03-13, 20:46
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Tog väl sitt förnuft tillfånga till slut och insåg att de förbättringar vi har sett senaste åren beror på att SD har haft inflytande i politiken. Det finns nog ett liv efter valet för Liberalerna trots allt.

Det beror nog inte på det. Politiker är psykopater och sätter oftast sig själva först. Nu inser de att de håller på att åka ut och skulle göra precis vad som helst för att få stanna kvar. Skulle det innebära att Simona Mohamsson viker ut sig naken så skulle hon göra det. Politiker skiter fullständigt om de ljuger, bedrar, ingår oheliga allianser. Allt de bryr sig om är makt och sitt eget liv. Många av dem har suttit i riksdagen i många år. Du tror väl inte de vill ta ett vanligt jävla kneg med 25.000 i månadslön? Kolla alla fd idrottsstjärnor. De flesta av dem har inget vanligt kneg. Säljare möjligtvis, men det handlar mest om att fronta en produkt med sitt ansikte och person.
Citera
2026-03-13, 20:48
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Att kunna ändra sig är beundransvärt.

Det var värre när S kopierade SDs invandringsretorik som de kallade rasistisk i alla år. Att de fortsatte hävda att SD var rasister men inte de själva var ju ännu värre.
Citera
2026-03-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle

Ändrar sig gör en rationell person som får ny information som kullkastar tidigare dragna slutsatser.

Vilken ny information har Mohamsson delgivits som kullkastar tidigare så absoluta ståndpunkter? Förutom Liberalernas katastrofala opinionssiffror menar jag?
Citera
2026-03-13, 21:02
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:

Det var värre när S kopierade SDs invandringsretorik som de kallade rasistisk i alla år. Att de fortsatte hävda att SD var rasister men inte de själva var ju ännu värre.

Men grejen är att varken Morgan Johansson eller Magdalena Andersson trodde på va de själva sade. De kunde ju knappt hålla sig för skratt när under intervjuer och debatter. Men de fick hålla sig till partilinjen.
Citera
2026-03-13, 22:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Håller med, det mesta som kommer från S är omskrivna SD-förslag från början.

Här kan vi snacka om hycklare.
Citera
2026-03-14, 02:59
Medlem
Merwinnas avatar
Men alltså, i många fall är det positivt att folk kan ändra sig, men det här var too much. Verkade för desperat och inte alls trovärdigt. Det hade krävts att en ny partiledare, som inte tidigare uttalat sig negativt om Sd - eller i alla fall inte SÅ negativt som Mohamsson har gjort - skulle ha gått i bräschen för den nya hållningen. Nu blev det bara konstigt och som sagt: inte trovärdigt alls.

Jag anser alltså att L gjorde rätt i går, men att de borde ha bytt ut partiledaren först.
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-14 kl. 03:42.
Citera
2026-03-14, 09:36
Medlem
-Nederbird-s avatar
Oddsen är kass för L nu. Man måste gambla lite, business as usual innebär säkert riksdagsutträde så detta var välkommet.
Citera
2026-03-14, 12:32
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ändrar sig gör en rationell person som får ny information som kullkastar tidigare dragna slutsatser.

Vilken ny information har Mohamsson delgivits som kullkastar tidigare så absoluta ståndpunkter? Förutom Liberalernas katastrofala opinionssiffror menar jag?

Det är ju just opinionssiffrorna som är den nya informationen. Att ta avstånd från SD hjälpte inte så varför inte pröva tvärtom?

Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Men grejen är att varken Morgan Johansson eller Magdalena Andersson trodde på va de själva sade. De kunde ju knappt hålla sig för skratt när under intervjuer och debatter. Men de fick hålla sig till partilinjen.

Ja så kanske det var.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, det mesta som kommer från S är omskrivna SD-förslag från början.

Här kan vi snacka om hycklare.

Jag har inte detaljstuderat det men det låter inte orimligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in