2026-03-13, 18:24
Medlem
Okej så jag var upptagen på datorn och helt plötsligt så skriker min hund till ett kort skrik. Märker att han har suttit och tuggat på en sladd. Blir orolig men han verkar inte bryr sig, utan försöker gå tillbaka den till den och tugga igen

Han väger 4 kg och är ett halvår gammal. Han verkar helt okej och beter sig Inte konstigt alls så undrar om jag behöver ta en till veterinären eller om jag ska avvakta, nån som har erfarenhet om det hänt din hund eller nån i din närhet?
Citera
2026-03-13, 18:30
Medlem
One2Manys avatar
Sluta fjolla. Elstötar dör man av direkt eller inte alls.
Citera
2026-03-13, 18:33
Medlem
Det är nog ingen direkt fara om hunden fått en elstöt.

Jag har och har haft många hundar och de har aldrig brytt sig om elkablar vilket är skönt.

Däremot så hade jag en tid en stor kanin som fick gå lös ibland i bostaden och den bet av kablar titt som tätt. Då stampade den som faan i golvet men det hände inget mer, så det är nog ingen fara med din hund.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagharha
Okej så jag var upptagen på datorn och helt plötsligt så skriker min hund till ett kort skrik. Märker att han har suttit och tuggat på en sladd. Blir orolig men han verkar inte bryr sig, utan försöker gå tillbaka den till den och tugga igen

Han väger 4 kg och är ett halvår gammal. Han verkar helt okej och beter sig Inte konstigt alls så undrar om jag behöver ta en till veterinären eller om jag ska avvakta, nån som har erfarenhet om det hänt din hund eller nån i din närhet?
Citera
2026-03-13, 18:57
Medlem
TheJesuits avatar
En elstöt är (nästan) bara skadlig om du dör, anar är det inga problem. Hjärtrubbningar kan inträffa, men väldigt ovanligt. Hunden är ok denna gång, men kanske inte nästa. Stryk något otrevligt på dina laddar eller göm dem.
Citera
2026-03-13, 19:06
Medlem
zombie-nations avatar
Självklart kan hundar som människor få inre skador av elstötar. Men inte så mycket man kan göra åt det.
Citera
2026-03-13, 19:07
Medlem
Ähh. Ingen fara.
Citera
2026-03-13, 19:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Med största sannolikhet har den bara fått en stöt i munnen och då är det ingen fara. Vid bettet har den lyckats sluta en krets någon centimeter där motståndet minskat rejält p.g.a. saliv. Det värsta lär vara ett litet brännmärke.

Faror med el uppstår om den färdas genom kroppen och via hjärtat. Då kan skador uppstå direkt eller efter en tid. För ddt måste hunden bitit i fasen samt att den stått på ett ledande golv eller lutat sig mot en radiator eller annat, typ datorn.
Citera
2026-03-13, 20:28
Medlem
svampdamps avatar
Fick det päls som stod rakt ut?
Citera
2026-03-14, 08:04
Medlem
När en människa får kraftig elstöt så skall man alltid uppsöka sjukvården.
Varför skulle det vara annorlunda för en hund?

Sedan kan jag tycka att man kanske inte skall sitta o plippa på datorn timme ut o timme in och inte ens ha koll på vad ens valp gör i sin ensamhet.
Skaffar man hund bör man också ta hand om den.
Men det är min åsikt.
Citera
2026-03-14, 08:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
När en människa får kraftig elstöt så skall man alltid uppsöka sjukvården.
Varför skulle det vara annorlunda för en hund?

Sedan kan jag tycka att man kanske inte skall sitta o plippa på datorn timme ut o timme in och inte ens ha koll på vad ens valp gör i sin ensamhet.
Skaffar man hund bör man också ta hand om den.
Men det är min åsikt.

Olyckor händer. Min dumma katt biter av sladdar till höger och vänster, skyddar sladdar så bra som det går och har inget avbitet på länge, biter heller inte i tjocka sladdar direkt i väggen. Djur är djur, de gör ibland saker som de inte gjort förut. Och man kan inte blåstirra på dem hela tiden.
Citera
2026-03-14, 10:03
Medlem
tnems avatar
Citat:

Var det på vilken sida på kabeln var det?
Innan eller efter transformatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in