Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Den svenska demokratin är död. Dags att S och LO tar över medan något fortfarande går att rädda.

Närmare DDR och Sovjetregimen är väl få som placerat sig eller vill du att Maggan skall göra om det som Palme planerat 1986?

Jag ser inget alls som hindrar sossedemokratin att även men dagens världsläge åka till Moskva för att skriva avtal med sina likasinnade demokrater.
2026-03-23, 09:26
Medlem
bl-gr-ns avatar
Så... Nu kan SM och Liberalerna köra full fart med att få mer islam i Sverige. Med deras så kallade blå-gul islam.
2026-03-23, 09:29
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag som gammal folkpartihatare kan i varje fall konstatera att ”socialliberalerna” trots mycket gapande och skrikande samt massivt understöd från vänsteretablissemangsmedia inte lyckades skaka fram en enda (inte EN enda) motkandidat på landsmötet. Mer stake hade de inte än att ingen vågade stå upp och ta ansvar. Nu hoppar de av partiet under mycket gnäll och gnyende, men de flesta av dem har allmänheten aldrig hört talas om.

Jag börjar undra om partiet inte kan klara sig bättre utan de här dårarna även om det naturligtvis blir ett bortfall av folk som kan hjälpa till i valrörelsen.

Jag väntar på att få se en intervju med någon i liberalerna som ställer sig positiv. Det verkar svårt att skaka fram...

Vänsterlutningen i svensk media är så flagrant nu att man inte ens låtsas vara balanserade längre.
2026-03-23, 09:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
L har väl fortfarande en röd linje när det gäller V i regeringsställning?

De föredrar alltså ett parti med rötter i vit makt-rörelsen där många aktiva i tid och otid har uttryckt öppet rasistiska och homofoba åsikter, framför ett parti som vill att välfärden ska fungera bättre än den gör.

Käckt. Verkligen.

Samma pajasfasoner som liberalernas landsmöte var igår bedriver vänstern välfärdspolitik.
2026-03-23, 09:35
Medlem
Liberalerna med Johan Pehrson i ledningen gjorde ett stort hål i sitt skrov när Johan talade precis med samma stämma som Trump och Putin. Det han hela tiden glömde var hur liten del av väljarna som hade backat upp han och partiet.

Mohamsson verkar däremot vara lite mer slug på matematik och inse att röstsiffrorna räcker inte långt utan draghjälp från andra.

Med rådande världsläge så är det nog en stor fördel att inte ha några gaphalsar som Maggan o DaggoStar som statsminister.
2026-03-23, 09:42
Medlem
Idén med ett partl är att lita egen på sin egen politik, inte försöka locka de som egentligen föredrar ett annat parti..

Ett Socialliberalt L som vägrar allt samröre med SD - Tidö var ett misstag- borde kunna få 4-8%..

Titta på EU-valet. Inga stödtöster och Renew Europe vägrade allt samarbete med yttersta högern. Partiet gjorde ett bra resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Liberalerna med Johan Pehrson i ledningen gjorde ett stort hål i sitt skrov när Johan talade precis med samma stämma som Trump och Putin. Det han hela tiden glömde var hur liten del av väljarna som hade backat upp han och partiet.

Mohamsson verkar däremot vara lite mer slug på matematik och inse att röstsiffrorna räcker inte långt utan draghjälp från andra.

Med rådande världsläge så är det nog en stor fördel att inte ha några gaphalsar som Maggan o DaggoStar som statsminister.
2026-03-23, 09:43
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Så det är viktigare att rädda partiet än att människor som är Liberaler och tror på den ideologin ska behöva kroka arm med Jimmie Åkesson framöver?

Med all respekt, du och jag tycker nog olika om mycket, men varför ställde du inte upp som motkandidat om du är medlem i L? Om inte, varför ställde ingen annan upp och tog ansvar för de som tycker som du?
2026-03-23, 09:48
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Idén med ett partl är att lita egen på sin egen politik, inte försöka locka de som egentligen föredrar ett annat parti..

Ett Socialliberalt L som vägrar allt samröre med SD - Tidö var ett misstag- borde kunna få 4-8%..

Titta på EU-valet. Inga stödtöster och Renew Europe vägrade allt samarbete med yttersta högern. Partiet gjorde ett bra resultat.

Där tror jag du har fel. C finns redan, liksom.

Nej, det saknas ett verkligt liberalt parti. Att stå på kullen och dö över invandringsfrågan är trams, speciellt eftersom det ganska enkelt går att argumentera för att invandringen i den form den fungerat länge inte är ett dugg liberal utan snarare går ut över de allra allra flestas individers frihet och negativa rättigheter i Sverige. Det går inte ha liberala invandringsregler med den bidragspolitik Sverige har. Och vad jag sett har aldrig L stuckit ut hakan och velat befria svenska folket från att betala för alla de hundratusentals människor som inte gör ett skapandes grann i Sverige.
Senast redigerad av blown 2026-03-23 kl. 09:50.
2026-03-23, 09:49
Avstängd
Graavargs avatar
För mig, som för nuvarande har som huvudsaklig åsikt "inte ett Tidö 2.0", så gav landsmötet ett i stort sett perfekt resultat. En ytterst tveksam "seger" för den sittande partiledaren, ett nästan 50%-igt motstånd t.o.m. bland partifunkitonärerna, en ledning som genomfört en kupp mot sina egna och ingen som vet hur många som kommer att rösta hur (oberoende av vad de säger).

Nu tvingas Liberalerna fortsätta kämpa med den här frågan, varje gång Mohamsson och ledningen lyfter att "de äntligen har en klar linje" så kommer ytterligare väljare att lämna, och om de istället försöker lämna det "bakom sig" så kommer det att ge mer syra åt alla kritiker.

Samtidigt ska M och SD försöka klura ut om de ska stödrösta, hur mycket de ska stödrösta och vad som faktiskt händer OM de stödröstar. Både i det fall att L skulle klara spärren, och därmed få egna L-riksdagsdelegater som annars skulle ha varit M- eller SD-delegater. Och i det fall att fler L-väljare än man trott "flyr till andra sidan" först i valbåset och de stödröster man offrat på L blir bortkastade ifall L inte når över spärren.

Och mitt i all denna kalabalik ska "Tidö 2.0-laget" hitta på nåt sätt att locka över fler väljare, annars är spelet ändå förlorat. Och den enda chansen att göra det är förstås med fler tomma vallöften, men den här gången finns det ju faktiskt ett facit på vad Tidö kan, och inte kan, åstadkomma.

Två plus vill jag i alla fall ge liberalerna, det ska bli extra roligt och intressant att följa med hela valrörelsen tack var allt det lilla 2%-partiet lyckats ställa till med (fast det är väl nu ett 1%-parti...?). Och hela den där "ska L eller inte och vad ska L eller inte"-frågan var rejält uttjatad redan för flera års sedan (och den var helt stenkorkad från första början, man kan ju inte ha ett politiskt samarbete som bygger på att man motarbetar sina partners...). Detta sagt så är det ju Liberalerna vi talar om, så det är inte otänkbart att de om två månader gör en ny 180-grader. Mohamsson blir less på skiten, nån ny tar över och vips svänger det igen (och nu har ju ledningen fixat till ett prejudikat att man kan svänga 180 grader enbart utgående från ett partiledarbeslut + -val).

Men mest av allt, det är roligt att se hur den sämsta svenska regering jag nånsin upplevtg och aldrig vill se igen viker sig tredubbla i ett extremt löjligt tjafs om en nollfråga. Och fortsättning följer...
2026-03-23, 09:53
Medlem
Månsans avatar
Unibet sänker nu oddset för att Tidögänget vinner valet till 2,75 från 3,0 ggr insatsen.

Spelbolaget gör alltså bedömningen att Tidögängets chanser förbättrats efter Simonas vinst över gnälldårarna i partiet.
2026-03-23, 09:54
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
För mig, som för nuvarande har som huvudsaklig åsikt "inte ett Tidö 2.0", så gav landsmötet ett i stort sett perfekt resultat. En ytterst tveksam "seger" för den sittande partiledaren, ett nästan 50%-igt motstånd t.o.m. bland partifunkitonärerna, en ledning som genomfört en kupp mot sina egna och ingen som vet hur många som kommer att rösta hur (oberoende av vad de säger).

Nu tvingas Liberalerna fortsätta kämpa med den här frågan, varje gång Mohamsson och ledningen lyfter att "de äntligen har en klar linje" så kommer ytterligare väljare att lämna, och om de istället försöker lämna det "bakom sig" så kommer det att ge mer syra åt alla kritiker.

Samtidigt ska M och SD försöka klura ut om de ska stödrösta, hur mycket de ska stödrösta och vad som faktiskt händer OM de stödröstar. Både i det fall att L skulle klara spärren, och därmed få egna L-riksdagsdelegater som annars skulle ha varit M- eller SD-delegater. Och i det fall att fler L-väljare än man trott "flyr till andra sidan" först i valbåset och de stödröster man offrat på L blir bortkastade ifall L inte når över spärren.

Och mitt i all denna kalabalik ska "Tidö 2.0-laget" hitta på nåt sätt att locka över fler väljare, annars är spelet ändå förlorat. Och den enda chansen att göra det är förstås med fler tomma vallöften, men den här gången finns det ju faktiskt ett facit på vad Tidö kan, och inte kan, åstadkomma.

Två plus vill jag i alla fall ge liberalerna, det ska bli extra roligt och intressant att följa med hela valrörelsen tack var allt det lilla 2%-partiet lyckats ställa till med (fast det är väl nu ett 1%-parti...?). Och hela den där "ska L eller inte och vad ska L eller inte"-frågan var rejält uttjatad redan för flera års sedan (och den var helt stenkorkad från första början, man kan ju inte ha ett politiskt samarbete som bygger på att man motarbetar sina partners...). Detta sagt så är det ju Liberalerna vi talar om, så det är inte otänkbart att de om två månader gör en ny 180-grader. Mohamsson blir less på skiten, nån ny tar över och vips svänger det igen (och nu har ju ledningen fixat till ett prejudikat att man kan svänga 180 grader enbart utgående från ett partiledarbeslut + -val).

Men mest av allt, det är roligt att se hur den sämsta svenska regering jag nånsin upplevtg och aldrig vill se igen viker sig tredubbla i ett extremt löjligt tjafs om en nollfråga. Och fortsättning följer...

Jag tror du underskattar hur många som röstat på L som nu bara har SD eller M att välja på, som är jätteglada över att kunna rösta på L i ett tydligt högeralternativ. Den socialliberala utvecklingen i L är det inte alla som gillar, liksom. Vi har det i överflöd redan och Sverige behöver fler högeralternativ, inte färre.

Med lite tur tror jag L kommer kunna dra mycket folk som saknat dem som ett riktigt högerparti.

Men som du säger, det är FP vi talar om, de kan lika gärna rövknulla alltihop igen om ett par månader, eller efter valet för den delen...
2026-03-23, 10:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag tror du underskattar hur många som röstat på L som nu bara har SD eller M att välja på, som är jätteglada över att kunna rösta på L i ett tydligt högeralternativ. Den socialliberala utvecklingen i L är det inte alla som gillar, liksom. Vi har det i överflöd redan och Sverige behöver fler högeralternativ, inte färre.

Med lite tur tror jag L kommer kunna dra mycket folk som saknat dem som ett riktigt högerparti.

Men som du säger, det är FP vi talar om, de kan lika gärna rövknulla alltihop igen om ett par månader, eller efter valet för den delen...

Jag tror det blir en markant ökning för Liberalerna i opinionen den kommande månaden. 3-3,5% ligger inom räckhåll. Den galet stora exponeringen plus SVT, DN, Tv4 och annan sosses-medias hysteriska försök att mobba sönder Simona retar många att stödja henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in