2026-03-13, 16:31
Medlem
pestloppans avatar
Mohamsson och hennes parti har till slut, inte oväntat, svängt i sin position gentemot SD. Något de flesta förstod skulle hända, förr eller senare. Genom detta så tror L sig säkra ett antal stödröster i valet, i första hand från väljare som annars skulle röstat på M.
(Dock kommer det troligen också att kosta L några röster från vänsterfalangen i partiet, men Mohamsson gör tydligen bedömningen att den risken är värd att ta).

Nåväl, ovanstående fakta avhandlas redan i en annan tråd, men jag startar denna tråd enbart för att ställa följande fråga: Du som röstade SD i valet 2022, kan du nu tänka dig att lägga en stödröst på L för att försöka undvika ett regeringsskifte i höst? (Detta även om det kan göra att SD för första gången minskar i ett riksdagsval).
Senast redigerad av pestloppan 2026-03-13 kl. 16:50.
Citera
2026-03-13, 16:36
Medlem
Utan stödröster faller "avtalet", smart av SD....
Citera
2026-03-13, 16:37
Medlem
TheJesuits avatar
Jag kan tänka mig stödrösta. Dels för att få majoritet, men också dels för att få lite balans i regeringsalternativet. Men jag måste känna att man kan lita på Liberalerna.
Citera
2026-03-13, 16:41
Medlem
Aldrig någonsin att jag skulle stödrösta på Liberalerna. Hoppas de går under. Föredrar att de åker ur även om det innebär opposition.
Citera
2026-03-13, 16:41
Medlem
No-n-sences avatar
För att stödröster inte ska bli garanterat bortkastade behöver ett parti ligga närmare 4% spärren.
Ls inflytande är det man minst av allt vill ha från SD.

Men L har medvetet gjort sin val och gjort sig irrelevanta. Finns inget de har eller kan tillföra i Tidö.
Citera
2026-03-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
För att stödröster inte ska bli garanterat bortkastade behöver ett parti ligga närmare 4% spärren.
Ls inflytande är det man minst av allt vill ha från SD.

Men L har medvetet gjort sin val och gjort sig irrelevanta. Finns inget de har eller kan tillföra i Tidö.

Samma känsla, de måste upp snabbt i närmaste opionsundersökningarna för att man ska veta att man inte slänger bort en röst. Så lite av moment 22 för L nu, de skulle gjort det här betydligt tidigare.
Citera
2026-03-13, 16:50
Medlem
L ligger nu alltför långt bort för att få sympati. Vill nog till att deras skuta vänder upp lite innan nån vågar tro på deras utspel. Döende tenderar att öppna munnen för allt...
Dom körde sin strategi lagom länge, och nu testar de trumfkortet.

För egen del röstar jag på det som jag tror på, om man kan göra det längre i det här jävla landet
Citera
2026-03-13, 17:02
Medlem
Ondahamsterns avatar
Oavsett vad man tycker om L eller SD så bör man inte stödrösta på L, det är för många partier i riksdagen och L har inte bidragit med något på många år.

Det bästa för svenska politik är om vi går bort från blockpolitiken och samarbetar och kompromissar mellan de olika partierna för Sveriges bästa.

Ska det uppnås så behöver även KD och MP åka ut

V och SD är bra partier för att lyfta frågor och väcka intressen i frågor som annars kan missas men de stora rävarna som behövs är M och S men där de behöver vända sig till alla partier för att få igenom politiken med respekt för alla
Citera
2026-03-13, 17:17
Medlem
One2Manys avatar
Gjorde det förra valet, kommer inte hända igen. Liberalerna kan man inte lita på.
Citera
2026-03-13, 17:19
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Gjorde det förra valet, kommer inte hända igen. Liberalerna kan man inte lita på.

Fast min trådstart/fråga vänder ju sig till de som röstade på SD i förra valet.
Citera
2026-03-13, 17:22
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Fast min trådstart/fråga vänder ju sig till de som röstade på SD i förra valet.

Och jag svarade på din rubrik. Möjligen bakvänt gentemot frågan, men tycker "SDare som röstade L förra valet, kommer du göra det igen?" ryms i trådens ämne.
Citera
2026-03-13, 17:28
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Och jag svarade på din rubrik. Möjligen bakvänt gentemot frågan, men tycker "SDare som röstade L förra valet, kommer du göra det igen?" ryms i trådens ämne.

Du är alltså en sverigedemokrat som röstade på L i förra valet, av taktiska skäl?

Intressant i så fall! Jag trodde nog att alla stödröster 2022 kom från moderater, och möjligen några enstaka från KD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in