Citat:
Ursprungligen postat av
glockenrein
För några dagar sen var jag på jobbresa och upplevde ett minst sagt spännande drama på flyget hem. En person framför mig vägrade sitta ner i samband med att vi skulle lyfta trots flera tillsägningar från flygvärdinnorna och piloten. Personen sade att hon behövde ta sig till toaletten. Min gissning är att hon hade riktigt explosiv diarré och att det var därför hon inte ansåg sig kunna vänta några minuter. I alla fall så slutade det med att piloten sade att han skulle ”anmäla” henne då hon inte lyssnat på personalens instruktioner och dessutom varit uppkäftig.
Min fråga är nu: var kan bajamajan tänkas ha anmälts till? Menade piloten att han skulle anmäla henne till polisen då hon inte följt instruktioner enligt luftfartslagen, att han skulle anmäla henne till nån luftsäkerhetsinstans eller internt till flygbolaget för att få henne svartlistad?
Det kan handla om en vanlig polisanmälan, brottet är "brott mot luftfartslagen".
Normalt straff är villkorlig dom och dagsböter(brukar handla om 60-80st).
Det kan också bli fråga om att man blir svartlistad hos ett flygbolag.
Det är i så fall en intern fråga för det aktuella företaget.
Är det innan start kan piloten också besluta om att personen skall avlägsnas.
Då tillkallas polis som avlägsnar personen från flygplanet.
Är det i luften kan piloten om de bedömer att det är en säkerhetsrisk besluta om en nödlandning för att få personen avlägsnad av polis.