2026-03-13, 15:48
Medlem
glockenreins avatar
För några dagar sen var jag på jobbresa och upplevde ett minst sagt spännande drama på flyget hem. En person framför mig vägrade sitta ner i samband med att vi skulle lyfta trots flera tillsägningar från flygvärdinnorna och piloten. Personen sade att hon behövde ta sig till toaletten. Min gissning är att hon hade riktigt explosiv diarré och att det var därför hon inte ansåg sig kunna vänta några minuter. I alla fall så slutade det med att piloten sade att han skulle ”anmäla” henne då hon inte lyssnat på personalens instruktioner och dessutom varit uppkäftig.

Min fråga är nu: var kan bajamajan tänkas ha anmälts till? Menade piloten att han skulle anmäla henne till polisen då hon inte följt instruktioner enligt luftfartslagen, att han skulle anmäla henne till nån luftsäkerhetsinstans eller internt till flygbolaget för att få henne svartlistad?
Citera
2026-03-13, 16:57
Medlem
Det är ett brott att inte följa besättningens instruktioner.
Citera
2026-03-13, 17:04
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det är ett brott att inte följa besättningens instruktioner.
Alla har väl varit i en situation där det helt enkelt inte går att kontrollera rumpan?

Ja var gör man?
Citera
2026-03-13, 17:21
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla har väl varit i en situation där det helt enkelt inte går att kontrollera rumpan?

Ja var gör man?

Går av och bokar om flyget eller sitter kvar och håller sig. Annars kan man förvänta sig rätt saftiga böter om man inte hörsammar kabinpersonalens instruktioner.
Citera
2026-03-13, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Går av och bokar om flyget eller sitter kvar och håller sig. Annars kan man förvänta sig rätt saftiga böter om man inte hörsammar kabinpersonalens instruktioner.

Jag har lyckats tajma magsjukans akuta fas till när planet var i luften. Thailandsresa.

Går av om bokar om fanns inte på kartan.
Citera
2026-03-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
För några dagar sen var jag på jobbresa och upplevde ett minst sagt spännande drama på flyget hem. En person framför mig vägrade sitta ner i samband med att vi skulle lyfta trots flera tillsägningar från flygvärdinnorna och piloten. Personen sade att hon behövde ta sig till toaletten. Min gissning är att hon hade riktigt explosiv diarré och att det var därför hon inte ansåg sig kunna vänta några minuter. I alla fall så slutade det med att piloten sade att han skulle ”anmäla” henne då hon inte lyssnat på personalens instruktioner och dessutom varit uppkäftig.

Min fråga är nu: var kan bajamajan tänkas ha anmälts till? Menade piloten att han skulle anmäla henne till polisen då hon inte följt instruktioner enligt luftfartslagen, att han skulle anmäla henne till nån luftsäkerhetsinstans eller internt till flygbolaget för att få henne svartlistad?

I Sverige skulle det vara Luftfartssabotage (fängelse upp till 4 år). De flesta länder har liknande lagar. Ovanpå det har befälhavaren på flygplanet långt gående befogenheter vid upprätthållandet av säkerheten ombord, inkluderat tvångsmedel och, i värsta fall, avbryta flygningen och landa på närmaste flygplats för att ställa av personen som då även kan få ta kostnaden för landningen, något som kan springa upp i flera hundra tusen.
Citera
2026-03-13, 19:15
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
I Sverige skulle det vara Luftfartssabotage (fängelse upp till 4 år). De flesta länder har liknande lagar. Ovanpå det har befälhavaren på flygplanet långt gående befogenheter vid upprätthållandet av säkerheten ombord, inkluderat tvångsmedel och, i värsta fall, avbryta flygningen och landa på närmaste flygplats för att ställa av personen som då även kan få ta kostnaden för landningen, något som kan springa upp i flera hundra tusen.

Ok det låter rimligt. Tack!
Citera
2026-03-13, 19:20
Medlem
zombie-nations avatar
Är ju en typ av brott men man kan ju inte gå av heller. Då måste de lasta av ens bagage och hur lång tid tar inte det? Skiter hon på sig får alla lida av det under hela flygningen. Det snabbaste hade ju ändå varit att hon fick skita lite snabbt innan de lyfte. Vad gör man om någon skiter på sig extremt, och sedan ska flyget vara i luften i tio timmar?
Citera
2026-03-13, 19:36
Medlem
Citat:

Det kan handla om en vanlig polisanmälan, brottet är "brott mot luftfartslagen".
Normalt straff är villkorlig dom och dagsböter(brukar handla om 60-80st).

Det kan också bli fråga om att man blir svartlistad hos ett flygbolag.
Det är i så fall en intern fråga för det aktuella företaget.

Är det innan start kan piloten också besluta om att personen skall avlägsnas.
Då tillkallas polis som avlägsnar personen från flygplanet.
Är det i luften kan piloten om de bedömer att det är en säkerhetsrisk besluta om en nödlandning för att få personen avlägsnad av polis.
Citera
2026-03-13, 20:09
Medlem
Sinraths avatar
Vad blir värst då? Eventuellt juridiskt straff och en försening av flyget med X antal minuter eller fylla hela jävla sätet, golvet och möjligen drabba sätena bredvid med en kaskad av flytande avföring som rinner iväg? Dom tar nog rejält betalt för att sanera ett flygplan från liknande. Sker det under uppstigningen så blir det inte nådigt..kanske rentav flyger tillbaka och landar igen pga krisen som uppstått? Då är det VERKLIGEN försenat och jävligt.

Oavsett penningbelopp så är det senare ganska mycket skämmigare..

Edit: TS nämner inte hur det slutade. Hon blev anmäld men VAD HÄNDE? Fick hon skita i fred eller inte?
Citera
2026-03-13, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Vad blir värst då? Eventuellt juridiskt straff och en försening av flyget med X antal minuter eller fylla hela jävla sätet, golvet och möjligen drabba sätena bredvid med en kaskad av flytande avföring som rinner iväg? Dom tar nog rejält betalt för att sanera ett flygplan från liknande. Sker det under uppstigningen så blir det inte nådigt..kanske rentav flyger tillbaka och landar igen pga krisen som uppstått? Då är det VERKLIGEN försenat och jävligt.

Oavsett penningbelopp så är det senare ganska mycket skämmigare..

Edit: TS nämner inte hur det slutade. Hon blev anmäld men VAD HÄNDE? Fick hon skita i fred eller inte?

Nu läste jag ts ordentligt, kan man inte sitta ner vid start så får man nog leva med att gå av, hur mycket bajsspruta man än har i röven.
Citera
2026-03-13, 20:20
Medlem
Citat:

I svensk rätt så har befälhavaren vissa befogenheter men ignorerar man tillsägelser som handlar om ordning och inte säkerhet så är det oftast väldigt milda straff, böter i normalfallet. Se Elin Ersson fallet, hon fick böta 3000 kr trots att hon orsakade planet stora förseningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in