2026-03-13, 10:59
Medlem
soinivassens avatar
Hade Falu-Kuriren dagstidning abbonemang som gick ut 2026-02-17, sade upp den samma dag, fick bekräftelse email på uppsägningen (Se bifogad bild) nu står det ju "Sista dagen som du har tillgång till läsning hos oss är 2027-02-16" så alltså 2027 och inte 2026 som jag borde ha reagerat på men missade.
Dom fortsätter skicka ut tidning endå, jag ringer in 2026-02-27 och säger att dom ska sluta med det för det har vi inte beställt, faktura kommer endå, jag har bestridit fakturan.
Dom har svarat och tycker inte att bestridan är giltig.

Det står ju "Din prenumeration är nu avslutad" i emailet så jag tänkte det var avslutat.
Är det jag eller dom som har fel ?

Summan är på 427 kr så inte så mycket att tjafsa över men är så trött på sånt här.
Jag ville ju avsluta allt och inte halv-avsluta eller vad det här är nu för något.
Citera
2026-03-13, 11:12
Medlem
Tillgång till läsning, vad betyder det? Är det deras websida?

Varför tycker dom inte din bestridan är giltig?

Har de själva förlängt din prenumeration? Sådant är inte tillåtet, om jag förstått det rätt. Men vidriga företag brukar försöka ändå för de vet att de flesta accepterar att fula företag gör så, rädda för att bestrida fakturor.

Du behöver bara stå fast vid din uppsägning, hänvisa till vad du gjort och eposten du fått som bekräftelse, och har de problem med det så får de ta det vidare, vilket kommer kosta dom BETYDLIGT MER dessutom en jävla massa dåligt rykte om de jävlas med fd prenumeranter. Så osannolikt de kommer fortsätta bråka med dig.

Lär dig nu läxan, prenumerera aldrig på något. De vill bara blåsa dig.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2026-03-13 kl. 11:15.
Citera
2026-03-13, 11:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soinivassen
Hade Falu-Kuriren dagstidning abbonemang som gick ut 2026-02-17, sade upp den samma dag, fick bekräftelse email på uppsägningen (Se bifogad bild) nu står det ju "Sista dagen som du har tillgång till läsning hos oss är 2027-02-16" så alltså 2027 och inte 2026 som jag borde ha reagerat på men missade.
Dom fortsätter skicka ut tidning endå, jag ringer in 2026-02-27 och säger att dom ska sluta med det för det har vi inte beställt, faktura kommer endå, jag har bestridit fakturan.

Det står ju "Din prenumeration är nu avslutad" i emailet så jag tänkte det var avslutat.

Summan är på 427 kr så inte så mycket att tjafsa över men är så trött på sånt här.
Jag ville ju avsluta allt och inte halv-avsluta eller vad det här är nu för något.

Uppsägningstiden verkar ju vara ett år, och under uppsägningstiden måste du naturligtvis betala.
Citera
2026-03-13, 12:46
Medlem
soinivassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Tillgång till läsning, vad betyder det? Är det deras websida?
Det är både papperstidning och deras websida.
Citat:
Varför tycker dom inte din bestridan är giltig?
Dom svarade:
Prenumerationen är tillsvidare och då behöver du själv avsluta den. Det står även på fakturan som skickades ut till dig. Det du då behöver betala är för perioden 17 februari till och med 2 mars 2026.

Jag svarade:
Hade abbonemang som gick ut 2026-02-17, sade upp den samma dag, fått bekräftelse email på uppsägningen (Se bifogad fil)
Ni fortsätter skicka ut tidning endå, jag ringer in och säger att dom ska sluta med det för det har vi inte beställt, faktura kommer endå, det är den fakturan som är bestriden.

Dom svarade:
Avslutet för din prenumeration på papperstidningen Falu Kuriren inkom till oss den 27/2-2026 och sista aktiva dagen i prenumerationen skulle då vara den 2/3-2026.
Du hade fått fakturan med faktura nummer x avseende ett års prenumeration men eftersom att du valde att avsluta denna krediterades större delen av fakturan och kvar blev ett rest belopp för de dagar som prenumerationen var aktiv (20260217-20260302). Kvar att betala är 317kr + 50kr faktura avgift då jag nu har strukit påminnelseavgiften.

Citat:
Har de själva förlängt din prenumeration? Sådant är inte tillåtet, om jag förstått det rätt. Men vidriga företag brukar försöka ändå för de vet att de flesta accepterar att fula företag gör så, rädda för att bestrida fakturor.

Du behöver bara stå fast vid din uppsägning, hänvisa till vad du gjort och eposten du fått som bekräftelse, och har de problem med det så får de ta det vidare, vilket kommer kosta dom BETYDLIGT MER dessutom en jävla massa dåligt rykte om de jävlas med fd prenumeranter. Så osannolikt de kommer fortsätta bråka med dig.

Lär dig nu läxan, prenumerera aldrig på något. De vill bara blåsa dig.
Senast redigerad av soinivassen 2026-03-13 kl. 12:50.
Citera
2026-03-13, 12:48
Medlem
Onanikrems avatar
De binder gärna upp på långa avtal, kom ihåg att läsa det finstilta.

Annars finns många dagstidningar och andra tidskrifter gratis på https://minabibliotek.se/
Du får inte appen med regelbundna uppdateringar men du får papperstidningen i E-format helt gratis, eller jo du betalar över skattsedeln för biblioteken vare sig du vill eller inte men många vet inte om att de kan läsa tidningar gratis via biblioteken hemma i soffan.
Citera
2026-03-13, 12:55
Medlem
soinivassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Uppsägningstiden verkar ju vara ett år, och under uppsägningstiden måste du naturligtvis betala.

Den prenumerationen som vi hade är betald och klar 2025, prenumerationen avslutades och jag fick ett bekräftelse email (se föregående bild)
I och med det så trodde jag att allt var avslutat, jag vet inte varför dom fortsatt skicka ut efter det.
Citera
2026-03-13, 13:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Den prenumerationen som vi hade är betald och klar 2025, prenumerationen avslutades och jag fick ett bekräftelse email (se föregående bild)
I och med det så trodde jag att allt var avslutat, jag vet inte varför dom fortsatt skicka ut efter det.
Har du ringt och pratat med dem? Kan tro de försöker sig på en fuling, men vet ju inte riktigt hur ert avtal såg ut. ring och fråga så får du bättre svar än från oss på Flashback.
Citera
2026-03-13, 16:10
Medlem
soinivassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har du ringt och pratat med dem? Kan tro de försöker sig på en fuling, men vet ju inte riktigt hur ert avtal såg ut. ring och fråga så får du bättre svar än från oss på Flashback.
Jag ringde och talade med dom som förklarade att man måste säga upp minst 2 vardagar innan sista slutdatum, så det är bara att betala.

"Uppsägning av en tillsvidareprenumeration på en tjänst ska ske innan innevarande betalningsperiod löper ut (betalningsperioden är beroende av i vilka intervaller du betalar för din Tjänst, exempelvis månatligen, kvartalsvis, årsvis). För dagstidningar och deras digitala tjänster gäller uppsägning två (2) helgfria vardagar före betalningsperiodens slut om inte annat framgår av de särskilda villkoren."
Citera
2026-03-13, 19:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag ringde och talade med dom som förklarade att man måste säga upp minst 2 vardagar innan sista slutdatum, så det är bara att betala.

"Uppsägning av en tillsvidareprenumeration på en tjänst ska ske innan innevarande betalningsperiod löper ut (betalningsperioden är beroende av i vilka intervaller du betalar för din Tjänst, exempelvis månatligen, kvartalsvis, årsvis). För dagstidningar och deras digitala tjänster gäller uppsägning två (2) helgfria vardagar före betalningsperiodens slut om inte annat framgår av de särskilda villkoren."

Då får helt enkelt TS läsa tidningen ett år till.
Citera
2026-03-13, 20:07
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Abonnemang hur jävla svårt ska det vara
Citera
2026-03-13, 20:11
Avslutad
Citat:

Men fatta att du suger pung när du provprellumenerar. Nu åkte du på en näsbränna. Men gör varu vill.

Stå fast vid ditt bestridande, och hänvisa till formuleringen så får de fortsätta och ta det till rätten om de insisterar. Det står som sagt det du säger att det står.

Det kostar ändå 900 kr att ansöka om stämning, och en massa jobb. Du riskerar å andra sidan typ 4000 kr på att be dem dra åt helvete (rättegångskostnader + skadestånd (427 kr)).
Citera
2026-03-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk

Det kostar ändå 900 kr att ansöka om stämning, och en massa jobb. Du riskerar å andra sidan typ 4000 kr på att be dem dra åt helvete (rättegångskostnader + skadestånd (427 kr)).

Man betalar sina egna rättegångskostnader vid sådana här små skit saker, och man behöver ingen advokat eller juridiskt biträde utan en rättegång leds av en domare.

Och påstår en tidning att en prenumeration måste sägas upp 2 dagar innan en prenumeration är angiven att upphöra, så lär alla domare anse att det är ett orimligt avtalsvillkor och därför kan ignoreras. Bluff företag kan inte erbjuda en prenumeration som upphör tex den 25e en månad, men begravt i något finstil flinande skriva att en uppsägning måste ske 2 dagar, eller 4 dagar, eller 7,65 dagar före detta datum för att en uppsägning ska vara giltig, det är dumheter.

Bara bestrida, och ta det lugnt, sådana här rövhål som lurar sina kunder lär aldrig vilja driva frågan till domstolen där deras fula beteende kommer till allmänhetens kännedom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in