2026-03-13, 18:03
Medlem
AI-trollet

Någon som inte kan formulera egna tankar utan postar väggar av uppenbart AI-genererat ordbajseri.

Varför: Kanske vill försöka framstå som intelligent? 🤷‍♂️
Citera
2026-03-13, 18:10
Avstängd
Ajogens avatar
Vi har även status quo riddaren.

Lever under 'just world' övertygelsen. Har blind tillit till myndigheter, företag och politiker. Korruption bland dessa kan inte existera.

Ser det som deras uppgift att dräpa drakarna som talar emot etablissemanget. Använder sig gärna av AI för att göra sina argument åt dem, harvar ur sig studier de varken läser eller skulle förstå sig på ifall de gjorde det.

Blundar för verkligheten och får rent neurotiska attacker över att folk drar ned fasaden.

Deras argumentation består näst intill enkom av invektiv, mantra och propaganda.

Drivna av angst, ifall deras världsbild rämnar tror de att de dör. Skulle slänga Semmelweis in i dårhuset och bränna Galileo på bål.
Senast redigerad av Ajogen 2026-03-13 kl. 18:13.
Citera
2026-03-13, 18:14
Medlem
WetCigarettes avatar
Personlighetstyp: Smyg-flashbackaren / smygaren / lurkaren

Var: Aktuella brott och kriminalfall, Aktuella ämnen, ibland Nya ämnen. Senare i sin karriär: Integration och invandring, Jämställdhet och diskriminering.

Varför: På grund av medias informationsfattigdom vid brott så söker smyg-flashbackaren sig till forumet. Han eller hon trodde tidigare att Flashback var en soptipp där rasister, nättroll och knarkare hängde. Men så var det en skottlossning i grannkommun eller på stan och smygaren hade hört att Flashback hade mer information.

Varför, senare i karriären: När smygaren upptäckt hur spännande forumet är börjar den hänga här mer och mer. Visst är frugan stark feminist och smygaren feminist likaså, men flashbackarna har ändå lite rätt när det kommer till fruntimmer, även om smygaren inte vågar säga det. Och alla blattar alltså, smygaren är inte rasist eller så men titta så de beter sig! Smygaren håller med flashbackarna i en hel del och börjar frekventera dessa forumsdelar utöver de sedvanliga aktuella ämnena.
Citera
2026-03-13, 18:18
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Den aningslöse lite bortkomna typen

Förfaller vara främmande inför vanliga koncept som tex kylskåp och ugn, att överhuvudtaget växla några ord med en annan människa. Hittas även ofta på youtube-kommentarsfält med kommentarer som "what are time zones!?" eller en simpel fråga som "what?" inför något fullständigt uppenbart. Fullständigt mysterium ang hur dessa ev lever sina liv.
Citera
2026-03-13, 18:21
Medlem
Man-At-Armss avatar
Karaktärstrollen skapar konton bara för att spela roller - mest komiska sådana. Även om humorn inte alltid går hem, blir jag ofta imponerande av karaktärstrollens hängivenhet till den roll de givit sina konton.
Inlägget handlar inte om meningsmotståndare som jag vill nedvärdera, utan jag syftar på uppenbara troll som jag oftast inte haft diskussioner med och som verkar harmlösa.
Ibland har de nära band till jagvillblinämndiflachbackforever-användarna.
Senast redigerad av Man-At-Arms 2026-03-13 kl. 19:00.
Citera
2026-03-13, 19:01
Medlem
Karmans avatar
Bostadsneurotikern.
Har sedan länge misslyckats på bostadsmarknaden och skriver av sig sin frustration i tråden ""Bostadsmarknaden i Sverige just nu", med ofta långa och ologiska inlägg om hur orättvis och övervärderad den svenska bostadsmarknaden är.
Senast redigerad av Karman 2026-03-13 kl. 20:00.
Citera
2026-03-13, 19:03
Medlem
idiamindadas avatar
Källa på det-mongot. Behöver varken förklaring eller presentation.

Jag blir ofta lite rörd över alla snälla och generösa människor här inne. Som verkligen tar sig tid att hjälpa till. Samariterna som redan nämnts.
Citera
2026-03-13, 19:17
Medlem
Gjuteriets avatar
Offret

Användare som hela tiden ser sig själva som offer. Allt är alltid någon annans fel, själva är de felfria. Dålig utbildning, arbetslöshet, ensamhet, tristess, dåliga livsval, taskig hållning, övervikt – allt är på grund av någon annan. De kommer till forumet för att få tips på hur man kan straffa den skyldiga.
Citera
2026-03-13, 19:30
Medlem
GertBennys avatar
Me, me, me postaren.

Det finns några användare här som jag ofta ser i alla möjliga trådar, och en sak det har gemensamt är att de ofta svarar på olika trådar med långa haranger som har väldigt lite med trådens ämne/frågeställning att göra, men desto mer med dem själv att göra.

Det kan vara någon som frågar "Vilken färg passar att måla om mitt kök i"? och den här typen av användare svarar : "Blå. När jag var ung så köpte jag en gång en burk målarfärg som jag målade om i bla bla bla bla - tio, tjugo rader till om sig själva och hur de målade om en kökslucka på 80 talet .

Jag får intrycket av att det är ensamma och sysslolösa som törstar efter bekräftelse, eller bara är narcissister som tror att alla vill läsa om vad de själva gjort/tänker/upplevt och så vidare. När jag ser deras avatarer vid ett inlägg som tar upp halva skärmen, så himlar jag bara med ögonen och scrollar snabbt förbi.

Pundaren/Fyllot som startar trådar mitt i natten

Har en tråd skapats 03:43 en tisdag av en användare med namn som typ "Ganjawarlord420" vet man att tråden kommer vara av högsta kvalitet. "KAn AI läsa mina tankar!?" och liknade ämnen brukar avhandlas av den här personlighetstypen.
Citera
2026-03-13, 19:35
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gjuteriet
Offret

Användare som hela tiden ser sig själva som offer. Allt är alltid någon annans fel, själva är de felfria. Dålig utbildning, arbetslöshet, ensamhet, tristess, dåliga livsval, taskig hållning, övervikt – allt är på grund av någon annan. De kommer till forumet för att få tips på hur man kan straffa den skyldiga.
Instämmer. Lyfter ofta upp sig själv till skyarna med att "ha bäst karaktär å vara snällast av dom alla" men är garanterat ett psykfall som svartmålar folk runtomkring, inklusive sina vänner.
Citera
2026-03-13, 19:57
Medlem
Ormolje-köparen
Ormolje-köparen är en entusiastisk konsument av idéer, teorier och mirakellösningar—särskilt sådana som saknar tråkiga detaljer som empirisk evidens, källhänvisningar eller verklighetsförankring. Om något presenteras med stor självsäkerhet, mystiska diagram signerade "Bart Sibrel", eller orden “Spikproteinsavgiftare”, är Ormolje-köparen redan halvvägs till att klicka på först "Köp", och sedan "Nytt Ämne" på Flashback. I den ordningen.

Ormolje-köparen och konspirationsteoretikern tillhör samma breda familj av alternativkunskapens entusiaster, men deras roller skiljer sig något. Konspirationsteoretikern är ofta detektivtypen: hen försöker aktivt fabricera händelser och slutsatser till ett större dolt mönster och förklara hur makter i det fördolda styr utvecklingen. Ormolje-köparen är mer konsumenten: hen köper gärna teorin, metoden eller mirakelprodukten när någon annan presenterar den övertygande nog.

Även vad gäller intellektuell kapacitet finns en subtil hierarki. Konspirationsteoretikern ligger ofta ett snäpp över i den meningen att hen faktiskt konstruerar resonemang, diagram och ibland hela alternativa förklaringssystem—alldeles oavsett de är sanningsenliga eller ej. Ormolje-köparen däremot nöjer sig oftare med att acceptera och vidareförmedla dessa färdiga paket på Flashback utan någon som helst bearbetning eller ämneskunskap.

Ormolje-köparen drivs inte nödvändigtvis av illvilja utan av en nästan rörande optimism: världen måste ju vara full av enkla lösningar—och någon på internet verkar alltid ha hittat dem.
Citera
2026-03-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakha
En tråd om vilka olika personlighetstyper som söker sig till Flashback Forum och diskussion gällande teorier om varför respektive personlighetstyp är mest aktiv på vilka delar av Flashback.

Jag börjar med ett par exempel jag i stunden kommer på:

Personlighetstyp: Hobbyist/Teknikintresserad/Nörd-person
Var: Håller främst till i ämnes-specifika forum som exempelvis: "Brädspel, rollspel och sällskapsspel", "Jakt, fiske och vildmark", "Astronomi och rymdfart", "Systemutveckling" etc.
Varför: De är inte här för att bråka med andra, de delar sina erfarenheter med varandra och lär av varandra och diskuterar det de brinner för med andra likasinnade. De har i huvudsak en vänlig ton mot varandra - även mot användare de är oense med och inte håller med.

Personlighetstyp: Psykopat/Stalker-beteende/Drama/Konflikt-person
Var: Håller främst till i skvallerforum eller i forum om individer, politiskt parti eller liknande trådar som i huvudsak handlar om enskilda individer eller grupper av individer i samhället. Exempel på forumsdelar: "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer", "Kändisskvaller", "Politik: inrikes", "Radio och Podcast" etc.
Varför: De är här för att bråka med andra, dels med andra flashback-användare och dessutom för att delta i pajkastning mot eventuella personer som trådarna handlar om. De tävlar i att försöka psyka andra Flashback-användare genom att använda samtliga metoder som existerar inom psykologisk manipulation. Extremt aggressiva mot andra användare som de är minsta lilla oense med, som i huvudsak brukar gälla rena personliga åsikter.

Naturligtvis är det inte exakta odiskutabla fakta som gäller samtliga användare i forumsdelarna, det finns mängder av undantag och allt beror såklart på vad enskilda användare faktiskt skriver i de enskilda forumen, men det är inte heller poängen med denna tråd. Poängen är att försöka bilda en överblick och att försöka se mer generella mönster med breda penseldrag.

Syftet med tråden är att diskutera vilka "sorters" individer som söker sig till Flashback, vilka forumsdelar de söker sig till och försöka diskutera oss fram till varför, vad de söker och vad deras målsättning i huvudsak är med att vara aktiva här.

Många med dåligt ordförråd och som kanske inte är helt fungerande i samhället men oxå många grupper från helt skilda grupper upplever jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in