2026-03-13, 10:46
Medlem
En tråd om vilka olika personlighetstyper som söker sig till Flashback Forum och diskussion gällande teorier om varför respektive personlighetstyp är mest aktiv på vilka delar av Flashback.

Jag börjar med ett par exempel jag i stunden kommer på:

Personlighetstyp: Hobbyist/Teknikintresserad/Nörd-person
Var: Håller främst till i ämnes-specifika forum som exempelvis: "Brädspel, rollspel och sällskapsspel", "Jakt, fiske och vildmark", "Astronomi och rymdfart", "Systemutveckling" etc.
Varför: De är inte här för att bråka med andra, de delar sina erfarenheter med varandra och lär av varandra och diskuterar det de brinner för med andra likasinnade. De har i huvudsak en vänlig ton mot varandra - även mot användare de är oense med och inte håller med.

Personlighetstyp: Psykopat/Stalker-beteende/Drama/Konflikt-person
Var: Håller främst till i skvallerforum eller i forum om individer, politiskt parti eller liknande trådar som i huvudsak handlar om enskilda individer eller grupper av individer i samhället. Exempel på forumsdelar: "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer", "Kändisskvaller", "Politik: inrikes", "Radio och Podcast" etc.
Varför: De är här för att bråka med andra, dels med andra flashback-användare och dessutom för att delta i pajkastning mot eventuella personer som trådarna handlar om. De tävlar i att försöka psyka andra Flashback-användare genom att använda samtliga metoder som existerar inom psykologisk manipulation. Extremt aggressiva mot andra användare som de är minsta lilla oense med, som i huvudsak brukar gälla rena personliga åsikter.

Naturligtvis är det inte exakta odiskutabla fakta som gäller samtliga användare i forumsdelarna, det finns mängder av undantag och allt beror såklart på vad enskilda användare faktiskt skriver i de enskilda forumen, men det är inte heller poängen med denna tråd. Poängen är att försöka bilda en överblick och att försöka se mer generella mönster med breda penseldrag.

Syftet med tråden är att diskutera vilka "sorters" individer som söker sig till Flashback, vilka forumsdelar de söker sig till och försöka diskutera oss fram till varför, vad de söker och vad deras målsättning i huvudsak är med att vara aktiva här.
Senast redigerad av anakha 2026-03-13 kl. 10:58.
Citera
2026-03-13, 10:51
Medlem
One2Manys avatar
Troll

Lågintelligenta och svagbegåvade särbarn utan vänner som enbart är på FB för att sänka standarden med oändligt spammande av tramstrådar i syfte att få reaktioner och uppmärksamhet
Citera
2026-03-13, 10:54
Medlem
Skulle vilja lägga till en undergrupp lyft ur ditt andra exempel:

Personlighetstyp: Skvallerkäringen

Var: Håller främst till i skvallerforum eller i trådar om enskilda individer. Exempel på forumdelar: "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer", "Kändisskvaller" etc.

Varför: De är här för att bråka med andra, dels med andra flashback-användare och dessutom för att delta i pajkastning mot eventuella personer som trådarna handlar om.

För mig är det helt obegripligt hur man orkar lägga så mycket tid och energi på att prata om och kommentera personer man inte tycker om? Det är rätt fascinerande att hoppa in i någon tråd om en 'Youtuber' ibland och läsa de senaste 10-15 sidorna. Och lite skrämmande. Sida upp och sida ner där man dissekerar precis allt personen lägger upp.
Citera
2026-03-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Skulle vilja lägga till en undergrupp lyft ur ditt andra exempel:

Personlighetstyp: Skvallerkäringen

Var: Håller främst till i skvallerforum eller i trådar om enskilda individer. Exempel på forumdelar: "Youtubers, vloggare och andra videokreatörer", "Kändisskvaller" etc.

Varför: De är här för att bråka med andra, dels med andra flashback-användare och dessutom för att delta i pajkastning mot eventuella personer som trådarna handlar om.

För mig är det helt obegripligt hur man orkar lägga så mycket tid och energi på att prata om och kommentera personer man inte tycker om? Det är rätt fascinerande att hoppa in i någon tråd om en 'Youtuber' ibland och läsa de senaste 10-15 sidorna. Och lite skrämmande. Sida upp och sida ner där man dissekerar precis allt personen lägger upp.

Bra tillägg, för mig personligen är dock en skvallerkärring synonymt med en kombination av främst stalker-personlighet men även små spår av psykopat, provocerande troll och drama/konflikt-sökande personlighet. De överlappar varandra lite grann, men absolut jag köper ditt förslag helt och hållet att skvallerkärring-typen platsar som en undergrupp, med mer specifika egenskaper, till den mer generella Psykopat/Stalker-beteende/Drama/Konfliktsökande gruppen.
Citera
2026-03-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakha
Bra tillägg, för mig personligen är dock en skvallerkärring synonymt med en kombination av främst stalker-personlighet men även små spår av psykopat, provocerande troll och drama/konflikt-sökande personlighet. De överlappar varandra lite grann, men absolut jag köper ditt förslag helt och hållet att skvallerkärring-typen platsar som en undergrupp, med mer specifika egenskaper, till den mer generella Psykopat/Stalker-beteende/Drama/Konfliktsökande gruppen.
Ja, det har du nog rätt i faktiskt, att de överlappar. Man undrar ju om det blir lite som en drog?
Citera
2026-03-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Troll

Lågintelligenta och svagbegåvade särbarn utan vänner som enbart är på FB för att sänka standarden med oändligt spammande av tramstrådar i syfte att få reaktioner och uppmärksamhet

Ja, trollen finns överallt i alla forumsdelar och de är ganska enkla att identifiera.
Däremot tror jag inte fullt ut på idén att de enbart är troll, jag tror istället på att trollningen bara är en teknik, en strategisk metod, som vissa användare med en specifik personlighetstyp använder sig av i ett syfte. Syftet kan vara olika beroende på vilken forumstråd det handlar om, och min åsikt är att troll inte bör vara en egen personlighetstyp, jag anser istället att trollning bara är ett sätt att vara aktiv på, och det är i huvudsak Psykopat/Stalker-beteende/Drama/Konfliktsökande-typen av Flashbackanvändare som brukar denna teknik/metod frekvent.
Citera
2026-03-13, 11:17
Medlem
Epimaness avatar
Personlighetstyp: Propagandisten

Var: Håller sig till de olika politik-forumen.
Varför: De är här för att föra ut propagandan och så tvivel bland meningsmotståndarna. De är inte här för att debattera i god tro för att hitta samhällslösningar eller finna sanningen.
Citera
2026-03-13, 11:20
Avstängd
personlighets typ: schizot
beteende: har annorlunda tankar och teser som inte stämmer överens med konsensus-verkligheten
följd: judiskt betalade shills sätter igång att förneka allt schizot säger (som är sant)
Citera
2026-03-13, 11:22
Avstängd
Typ 2 (från TS) finns det massor av på politik-forumen, och de har snarast ökat i antal under de senaste fem åren. Oftast helt ointresserade av att diskutera någonting i sak.
Citera
2026-03-13, 11:23
Medlem
Klas-Vegass avatar
Psykopater: alla som inte håller med mig om allt. Kräver att meningarna skall gå ihop och vara längre än tre meningar. Alla som kräver att man borde kunna peka ut Ukraina på kartan innan man får vara expert.
Citera
2026-03-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Personlighetstyp: Propagandisten

Var: Håller sig till de olika politik-forumen.
Varför: De är här för att föra ut propagandan och så tvivel bland meningsmotståndarna. De är inte här för att debattera i god tro för att hitta samhällslösningar eller finna sanningen.

Mycket bra komplement, kan se det framför mig, en mycket tydlig och inriktad typ av användare som är här i ett enda syfte och är egentligen inte intresserad alls av att kommunicera med andra människor.

En kusin till Propagandisten skulle kunna vara Företagaren

Var: Håller till i forum relaterade till företagarens egen verksamhet.
Varför: Är här för att försvara, lyfta, göra reklam för och ge sin egen verksamhet goda recensioner och samtidigt ösa dålig kritik över konkurrenter.
Citera
2026-03-13, 11:28
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Personlighetstyp: Wannabe-moderatorn

Var: Lurkar runt som en gädda i vassen i Forumförslag och i Klagomål och Kritik och hugger till så fort någon inte följer reglerna till punkt och pricka.
Varför: Högst oklart. Drömmer kanske om att själv bli en moderator?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in