2026-03-13, 10:32
Avstängd
Negrer med bakgrund i Afrikan. Vilken är din erfarenhet av de här i Sverige?
Ex på arbetsplatsen, i fotbollslaget, som granne.

Personliga sammanhang
Citera
2026-03-13, 10:47
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Negrer med bakgrund i Afrikan. Vilken är din erfarenhet av de här i Sverige?
Ex på arbetsplatsen, i fotbollslaget, som granne.

Personliga sammanhang

På arbetsplatsen träffat ett par. Det fick mig att fundera. Afrikaner från stater där kristendomen dominerar är totalt annorlunda mot resten afrikaner med annan kulturbakgrund . Ofta har de gått i en kristen skola och fått på köpet en kristen färgad livsmoral
De förstnämnda passar in sömlöst , hög arbetsmoral och hövligt bemötande, tänker innan de säger någonting , De sistnämnda är "all over the place" Det blev lite väl mycket lattjo lajban då många av dom har överdrivna personligheter och har problem med våra sociala koder och uppförandeetikett , och det blev inte bättre med tiden.
Senast redigerad av Upplyften 2026-03-13 kl. 10:50.
Citera
2026-03-13, 11:07
Medlem
Jag har negativ erfarenhet av folk som säger n-ordet. Det slutade de flesta med på 90-talet eller tidigare. Gör du det för att provocera?

Jag känner sudanesiska, etiopiska, nigerianska och tunisiska forskare i elektronik och datavetenskap. Jag känner nordafrikansk restaurangpersonal, hemtjänstpersonal, sjukpensionärer och studenter. Jag känner svarta musiker från USA och Jamaica. De har överhuvud taget ingen likhet. Det är meningslöst att prata om hur enstaka personer är. Bättre att söka fram statistik. Men utbildning, lön, yrke och religion säger mycket mer om en människa än hudfärgen.
Senast redigerad av guru1966 2026-03-13 kl. 11:42.
Citera
2026-03-13, 11:30
Medlem
Afrikanerna, de är väldigt olika. En del så ser man direkt de är kompetenta och för sig väldigt väl i Sverige, medan andra ser man direkt att de har svårt att smälta in i samhället och mest går och dräller.

En viktig skillnad är såklart om de har ett jobb eller inte. Man ser såklart deras ekonomiska ställning, det syns på kläderna, speciellt på kvinnorna att många är ganska fattiga.

Sedan har vi gruppen afrikaner som utan tvekan lever på kriminalitet.

Ibland är det lite svårt se skillnad eftersom även hederliga människor verkar digga gansterstilen och klär sig så.

Nästa steg att bedöma en afrikan är att prata med personen. Språk och ordval är extremt avslöjande vad man egentligen ska tycka om afrikanen.

Tredje steget är att studera afrikanens beteende, det är också en relativt snabb metod att bedöma hur afrikanen är som person.

Alla tre stegen ovan borde vara avklarat på 5 minuter. Det svåraste steget är att prata med afrikanen, men möter man någon i arbetet eller i en speciell aktivitet så är det snabbt avklarat.

Min erfarenhet är att de allra flesta afrikaner har det oerhört svårt i Sverige, de smälter inte in, de saknar kompetens och har ofta svårt med praktiska saker och med ekonomin, språket och så vidare. Följden blir att de själva gärna helst umgås med icke-svenskar, nästan allra helst bara med andra afrikaner. Afrikanerna är enligt min åsikt den mest segregerade folkgruppen i Sverige.

Skillnaden kan däremot bli stor när de väl har ett jobb. Speciellt ett jobb där det är svårt att "lata" sig, som t.ex bussförare. Har de däremot ett städjobb, ja då kan man ofta se de inte jobbar så intensivt utan lallar runt lite. Med det sagt, arbetsflit och fokusering på arbete är inte deras främsta egenskap.

Jag tror att det blir bättre för mycket av problemen som afrikanerna har är kommunikationsproblem. De kan inte språket, det blir missförstånd, det är svårt att instruera en afrikan att göra mer avancerade saker. Som den slavägare man ändå är som svensk, så gäller det att ha tålamod.
Citera
2026-03-13, 11:40
Avstängd
dude2ks avatar
Tål inte husnegrer.. de är bara för mycket. Tur att de är få!

Som sagt de kristna är oftast helt reko negrer.
Citera
2026-03-13, 12:07
Medlem
grungewhores avatar
Det beror vart de kommer ifrån. De har sinsemellan väldigt olika kultur. Jag är inte så förtjust i Nigerianer t ex, de är ganska arroganta. Medan etiopier/eritreaner, folk från Uganda, Somalia och andra delar av Afrika kan vara hur trevliga och hjälpsamma som helst.

Amerikanska svarta kan vara fruktansvärt arroganta, eller hur trevliga som helst, det beror oftast på vart de är ifrån.
Citera
2026-03-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag har negativ erfarenhet av folk som säger n-ordet. Det slutade de flesta med på 90-talet eller tidigare. Gör du det för att provocera?

Jag känner sudanesiska, etiopiska, nigerianska och tunisiska forskare i elektronik och datavetenskap. Jag känner nordafrikansk restaurangpersonal, hemtjänstpersonal, sjukpensionärer och studenter. Jag känner svarta musiker från USA och Jamaica. De har överhuvud taget ingen likhet. Det är meningslöst att prata om hur enstaka personer är. Bättre att söka fram statistik. Men utbildning, lön, yrke och religion säger mycket mer om en människa än hudfärgen.

Enligt statistik har afrikaner låg iq och begär extremt många våldtäkter
Citera
2026-03-13, 12:12
Avstängd
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag känner sudanesiska, etiopiska, nigerianska och tunisiska forskare i elektronik och datavetenskap.

Pastor Ssempa är ett typiskt exempel på en afrikan som bedriver forskning i de områden du nämner.
Citera
2026-03-13, 12:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore

Amerikanska svarta kan vara fruktansvärt arroganta, eller hur trevliga som helst, det beror oftast på vart de är ifrån.

Det där är intressant. Det är enormt stor skillnad på Afrikaner och afroamerikaner. Afrikaner är hur lugna som helst, tror inte ens de förstår konceptet stress eller 'skynda' och sådana ord. Titta på hur tillfreds de är. Generellt. Medans svarta i USA ofta är arga och odrägliga, otrevliga människor. Tror det är för att de
har tagits från sitt naturliga habitat och kastats in i en kultur eller civilisation. De trivs inte här, då blir de arga. Sedan har de hetsats upp genom media här också. I väst. Egentligen är de arga för att de är
svarta och känner sig underlägsna vita men det är lättare att vara arg på 'förtryck' och 'rasism' osv.
De behöver åka hem och sätta sig och chilla och lugna ned sig igen.
Citera
2026-03-13, 12:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Enligt statistik har afrikaner låg iq och begär extremt många våldtäkter

Tror man sänkte iq nivån på 70-80 talet någon gång från 80 till 70 eller vad det var för att inte alla afrikaner plötsligt skulle klassificeras som mentalt efterblivna.
Citera
2026-03-13, 12:20
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Det där är intressant. Det är enormt stor skillnad på Afrikaner och afroamerikaner. Afrikaner är hur lugna som helst, tror inte ens de förstår konceptet stress eller 'skynda' och sådana ord. Titta på hur tillfreds de är. Generellt. Medans svarta i USA ofta är arga och odrägliga, otrevliga människor. Tror det är för att de
har tagits från sitt naturliga habitat och kastats in i en kultur eller civilisation. De trivs inte här, då blir de arga. Sedan har de hetsats upp genom media här också. I väst. Egentligen är de arga för att de är
svarta och känner sig underlägsna vita men det är lättare att vara arg på 'förtryck' och 'rasism' osv.
De behöver åka hem och sätta sig och chilla och lugna ned sig igen.
Nu är långt ifrån alla svarta amerikaner otrevliga, särskilt inte i USA, men det råder inget tvivel om att de flesta svarta amerikaner som lämnat USA är indoktrinerade Demokrater som ser rasism prick överallt, vilket gör dem odrägliga.

Afrikaner har sällan det problemet. Kan inte minnas att jag jobbat eller umgåtts med en afrikan (eller svart sydamerikan) som pratar om sig själv som förtryckt eller utsatt.
Citera
2026-03-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Pastor Ssempa är ett typiskt exempel på en afrikan som bedriver forskning i de områden du nämner.

Var det humor jag fick vara med om nu? Fakta om honom: https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Ssempa

Nej, men däremot finns en lista över historiskt kända riktiga forskare som bor/bodde i Afrika: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_African_educators,_scientists_and_scholars
Afrikanska nobelprisvinnare:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_African_Nobel_laureates (samtliga svarta afrikaner i listan är freds- eller litteraturpristagare)
Och Afro-amerikanska uppfinnare och forskare: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_African-American_inventors_and_scientists
Senast redigerad av guru1966 2026-03-13 kl. 12:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in