2026-03-13, 07:47
Medlem
Hej gott folk, här är ännu en köprådstråd gällande pendlarbil.

Jag pendlar ungefär 20 mil varje dag till och från jobbet och är ute efter en bränslesnål och driftsäker bil. Dragkrok är ett måste och eftersom jag är lång hade jag behövt en lite rymligare bil. Bilen behöver inte vara vacker men ska vara en bra maskin. Jag kan skruva en del själv så en mek-vänlig bil som det finns reservdelar till är ett plus.

Budgeten är max 30 000 kr. Vad har ni för tips? Några modeller/motorer man ska passa sig för? Bensin eller diesel spelar ingen roll.

Bilar jag har sneglat på är Skoda Fabia/Octavia, Peugot Partner (praktiskt med lastutrymme då jag kör en del verktyg/maskiner osv. ibland), Opel Astra m.m.

Med vänlig hälsning, stekbjernet
Citera
2026-03-13, 08:25
Medlem
Limma skinkbits avatar
Personligen skulle jag kollat på en Toyota Corolla, Auris eller Avensis. Aygo eller Yaris tror jag är för små, obekväma och burkiga för långpendling.

https://www.blocket.se/mobility/search/car?car_equipment=23&price_from=20000&price_to=400 00&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&variant=0.813

Inga bilar i den här prisklassen kommer att vara i hundra procent toppskick, men Toyota har ett gott rykte när det gäller driftsäkerhet.
Citera
2026-03-13, 08:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Köp så litet och så japanskt som möjligt. Låga mil och helst körd av en gammal kärring.
Citera
2026-03-13, 17:07
Medlem
Kennethkvartings avatar
Japanskt ska det vara.

Följande utsaga är helt och hållet baserat på "känsla": Japanska bilar är ofta lite törstigare än motsvarande fransk dito.

Om du köper en japan som drar 0,57 l/mil är det bättre än om du köper en liknande fransman som drar 0,51.

De där 0,06 liter/mil du sparar på fransosen äts snabbt upp av reparationer och rackel.

Konkret tips: Nissan Almera. Inte den snålaste, men en förjävla stabil golf-klass.
Citera
2026-03-13, 18:26
Medlem
Jag rekommenderar japanare. Har ägt ett par.
Kolla rost om du köper äldre. Kolla gärna under på infästning av kaross, axlar etc.
Samt viktigt att oljebyten har skötts.
Fick byta kamkedja på en Yaris en gång. Det var inte billigt.
Citera
2026-03-14, 07:58
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Får slå ett slag för Skoda Octavia. Jag har en -07 som pendlarbil och den har gått 41000 mil nu. En del rost på trösklarna som håller på att fixas. Det är en 1,9tdi. Jäkligt snål och går som en klocka. Billiga delar coh jäkligt roubust över lag. Bytte in den mot min V70 för några år sen. Ful, lite rostig och ingen utrustning att tala om. Köp 2 st för 20k så har du delar att hålla en vid liv i många år.
Citera
2026-03-14, 10:25
Medlem
Golf/Passat kombi med TDI motor i.
Citera
2026-03-14, 15:37
Medlem
IceEyess avatar
Prioriterar man driftsäkerhet så är väl VAG och Peugeot kanske inte de mest optimala alternativen. Honda, Toyota, Suzuki osv. är bättre ur det avseendet.
Citera
2026-03-14, 18:32
Medlem
godboys avatar
Som nämnts, gärna en japanare. Vet inte om det går att få en Toyota Auris för de pengar du är beredd att lägga. Ofta har ju inte de där bilarna dragkrok som du kräver. Men annars kanske en gammal hantverksbil, men dessa är ju ofta hårt körda och inte så väl omhändertagna.

Men sen är det ju så med bilar i den prisklassen att det individuella skicket avgör mer än märket. Men att köra 20 mil om dagen i bil i den prisklassen känns lite riskabelt om du själv inte haft bilen över tid och har stenkoll på den.
Citera
2026-03-18, 07:09
Medlem
Har varit och provkört en Honda Civic 1.6 -2003, full servicehistorik med fyra faktiska brukare. Ser fin ut bortsett från lite ytrost i skärmkanterna bak sam en liten parkeringsskada. Gick hur bra som helst. Handlaren vill ha 24 000 kr för den. Vad tror ni?
Citera
2026-03-23, 17:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekbjernet
Har varit och provkört en Honda Civic 1.6 -2003, full servicehistorik med fyra faktiska brukare. Ser fin ut bortsett från lite ytrost i skärmkanterna bak sam en liten parkeringsskada. Gick hur bra som helst. Handlaren vill ha 24 000 kr för den. Vad tror ni?

Jag tror du vågar chansa för 24000 kr.

Mina föräldrar har kört honda i många år. De började med en -99 Accord 1,8, tråkig men fantastiskt driftsäker bil.

Civicen är ju typ samma bil. Kolla kamtransmissionen, jag vet inte om det är kedja eller rem.

Min syrra hade en CRV med kedja. Hennes idiot till exman lät inte byta olja på flera år och kontrollerade inte ens nivån, kamkedjan är stänksmord, det betyder att de hade oljetryck eftersom pumpens pickup hade olja, men kamkedjan gick torr och fick bytas. Tyvärr tog motorn skada av det och rasade till sist.

Ingen motor kan gå flera tusen mil med otillräcklig smörjning, men annars bygger Honda bra bilar.
Citera
2026-04-04, 04:35
Medlem
Corolla 1.6 oavsett generation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här