2026-03-13, 04:51
Medlem
polskzclager245s avatar
Hej!

Det är synd att det inte finns så mycket att läsa om TMS här på FB... Jag ska snart börja behandling med rTMS. Då det känns som min sista utväg så ser jag fram emot detta mycket. Problemet är dock att nu när det är nära så är jag orolig att jag är för deprimerad för att kunna ta mig dit varje dag i veckan.

Det som saknas innan behandlingen är ett blodprov som måste tas på morgonen och jag kan inte ens förmå mig att klara av det trots att denna behandling är det enda hopp jag har kvar. Jag vet att denna behandlingsmetod är relativt ny men jag undrar om någon har erfarenhet av att göra den medans man är inlagd? Är det ens en möjlighet?

Jag har också läst på endel andra forum som inte är svenska att man kan få någon slags dipp under behandlingen, någon som vet vad som menas/har upplevt detta som kan förklara vad detta innebär?

Alla andra upplevelser ni haft är också väldigt välkomna även om jag såklart helst hade undvikit skräckhistorier

Ta hand om er!
Citera
2026-03-13, 05:51
Medlem
BalduinGrollers avatar
Intressant. Berätta gärna mer hur det går under behandlingen.
Citera
2026-03-13, 06:15
Avstängd
Det kan man få, men då är man redan inneliggande. Det kommer gå bra. Har en bekant som gjort det. Första besöket tog en timma, sen gick det på 15-20 minuter per gång. Vill man kan man sitta kvar och prata lite efter besöket med en SSK. Ingen bedövning, känns som små knaster tydligen och går snabbt. Hon blev väldigt noga uppföljd kring mående osv. Läser man om behandlingen, så ger den mycket bättre resultat än vad ECT gör. Ge dig själv kraft och ta denna chansen, det är ett kort tidsperspektiv, om du nu mått dåligt länge, och väl värt att prova.
Citera
2026-03-13, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Hej!

Det är synd att det inte finns så mycket att läsa om TMS här på FB... Jag ska snart börja behandling med rTMS. Då det känns som min sista utväg så ser jag fram emot detta mycket. Problemet är dock att nu när det är nära så är jag orolig att jag är för deprimerad för att kunna ta mig dit varje dag i veckan.

Det som saknas innan behandlingen är ett blodprov som måste tas på morgonen och jag kan inte ens förmå mig att klara av det trots att denna behandling är det enda hopp jag har kvar. Jag vet att denna behandlingsmetod är relativt ny men jag undrar om någon har erfarenhet av att göra den medans man är inlagd? Är det ens en möjlighet?

Jag har också läst på endel andra forum som inte är svenska att man kan få någon slags dipp under behandlingen, någon som vet vad som menas/har upplevt detta som kan förklara vad detta innebär?

Alla andra upplevelser ni haft är också väldigt välkomna även om jag såklart helst hade undvikit skräckhistorier

Ta hand om er!

Du har alltså testat LSD och andra droger? Jag tror, helt oironiskt, att det är bättre. Amfetamin bör få upp dig ur sängen. Hur ser ditt liv ut? Har du blivit utsatt för något? Vänner?
Citera
2026-03-13, 09:03
Medlem
grungewhores avatar
Fråga från oinsatt: är det alltså en slags utveckling av elchocksterapi?
Citera
2026-03-13, 11:15
Medlem
Citat:
Hej!

Ta hand om er!

Jag gjorde tms-behandling under en månads period för 2år sedan. Flera ggr I veckan gick jag till psykiatrin och tror besöket tog typ en timme per gång om jag minns rätt.

Själva behandlingen gick bra för mig. Läkaren kunde köra på styrkan han ville nästan direkt. Dock beroende på placeringen på huvudet. Fick jag så galet ont i en nerv i en tand. Så var tvungen att justeras varje gång.

Sen fick man under "knackningarna" ryck i muskler i ansiktet. Men det var överkomligt.

Jag kan inte minnas att jag upplev det som nått speciellt. Varken bra eller dåligt. Bara ytterligare försök att få må bra. Tyvärr helt utan resultat. Funkade inte alls för mig.

Jag fick förresten vara sjukskriven en månad under behandlingen. Då man kan bli lite trött
Senast redigerad av slayer67 2026-03-13 kl. 11:20.
Citera
2026-03-13, 11:20
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Fråga från oinsatt: är det alltså en slags utveckling av elchocksterapi?

Nej, det är en helt annan mekanism. Vid TMS används starka magneter för att påverka nervcellsaktiviteten i närheten av de områdena där man applicerar magneterna. Genom att ändra frekvensen som man stimulerar hjärnan med kan man antingen hämma eller stimulera aktiviteten i området man applicerar magneterna på.

Den antidepressiva effekten är inte i närheten av så kraftfull som elchocksterapi.
Citera
2026-03-13, 11:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Nej, det är en helt annan mekanism. Vid TMS används starka magneter för att påverka nervcellsaktiviteten i närheten av de områdena där man applicerar magneterna. Genom att ändra frekvensen som man stimulerar hjärnan med kan man antingen hämma eller stimulera aktiviteten i området man applicerar magneterna på.

Den antidepressiva effekten är inte i närheten av så kraftfull som elchocksterapi.
Ok, tack för förklaringen!!
Citera
2026-03-13, 12:27
Avstängd
Citat:
Hej!

Ta hand om er!

Det är en intressant metod och jag hoppas den kommer att hjälpa dig, du kan gå in och kolla på den här länken! Lycka till! https://www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/behandlingar-vid-psykiska-sjukdomar-och-besvar/magnetbehandling-av-hjarnan--rtms/
Citera
2026-03-13, 14:05
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag har gjort RTMS, varje vardag i fyra veckor.
Hjälpte inte mig nått, min ångest blev sämre .
Ect hjälpte bättre .
Men många blir bättre på RTMS , dock inte jag
Citera
2026-03-14, 03:15
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riotriotriot
Du har alltså testat LSD och andra droger? Jag tror, helt oironiskt, att det är bättre. Amfetamin bör få upp dig ur sängen. Hur ser ditt liv ut? Har du blivit utsatt för något? Vänner?
Jag vill tyvärr absolut inte ta några av dom droger du nämnde... Är det något jag ska ta så är det min benzo. Jag har inget liv kvar, bara ett stort hål och jag orkar inte ens ta livet av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det kan man få, men då är man redan inneliggande. Det kommer gå bra. Har en bekant som gjort det. Första besöket tog en timma, sen gick det på 15-20 minuter per gång. Vill man kan man sitta kvar och prata lite efter besöket med en SSK. Ingen bedövning, känns som små knaster tydligen och går snabbt. Hon blev väldigt noga uppföljd kring mående osv. Läser man om behandlingen, så ger den mycket bättre resultat än vad ECT gör. Ge dig själv kraft och ta denna chansen, det är ett kort tidsperspektiv, om du nu mått dåligt länge, och väl värt att prova.
Tack för svar. Ja, jag kämpar verkligen, som sagt är nästa hinder det jäkla leverprovet vilket är svårt då min dygnsrytm är att jag vaknar runt 16.00 och inte kan röra mig förrän det blir kväll igen... Du vill inte berätta vilken stad din vän fick behandling på sjukhus? Tänker om det ens finns möjlighet i Stockholm...
Citera
2026-03-14, 03:16
Medlem
polskzclager245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Jag har gjort RTMS, varje vardag i fyra veckor.
Hjälpte inte mig nått, min ångest blev sämre .
Ect hjälpte bättre .
Men många blir bättre på RTMS , dock inte jag
Vad synd att rTMS inte hjälpte dig, men bra att du kunde använda ect ist! Of topic, men fick du långvariga biverkningar av ect:n?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in